Help! Spontane elektrische storing.

 
 
 
 
 
Klaasb73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 14.12.2022 - 23:17  ·  #1
Hallo,
Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan en wil helpen.

Ik ben zelf best handig met auto’s 😅
Maar sta nu toch echt voor een raadsel.

Letterlijk uit het niets (sinds het vd week is gaan vriezen) kreeg de auto van mijn vrouw kuren. Het is een V70 2.4N automaat uit 2001. Vorige week was er helemaal ‘niets’ aan de hand. Maar nu dus diverse kuren.

Om te beginnen s’ochtends bij starten niets geks. Behalve dat de verlichting vd CCM en de bediening vd automaat niet direct werkten. Daarbij geen verlichting meer uit de koplampen. En geen enkele reactie van de bediening vd verlichting. Ook geen hoogte regeling vd koplampen. Na enkele minuten begon er van alles te klikken/tikken in het dashboard. En begonnen spontaan de lampjes van al deze componenten het weer te doen. De kachel deed het weer. En de koplampen begonnen hevig te knipperen. Maar na een tijdje deed alles het weer. Verder die dag helemaal ‘niets’ aan de hand …


Volgende dag precies hetzelfde verhaal. Nogmaals van alles gecontroleerd, en uitgelezen met een I-Carsoft scanner geschikt voor Volvo. Maar geen DTC’s mbt deze kuren gevonden.

Voor de zekerheid heb ik de al wat oudere accu naar binnen gehaald en volledig opgeladen. Dit gaf geen enkel verschil.

Na veel zoeken en lezen kwam ik tot de conclusie dat het misschien aan de schakelaar vd verlichting kon liggen. Deze heb ik vervangen maar ook zonder resultaat.

Ik heb vandaag de accu vervangen voor een nieuwe. Maar ook dat levert geen resultaat.

Mijn volgende twee verdachten zijn de DIM of de CEM. Maar die zijn niet 1 2 3 te vervangen.

Ik heb een filmpje gemaakt van de kerstboom. Hierop is duidelijk te zien wat er allemaal gaande is. Na een tijdje werkt alles gewoon weer.

Ik hoop dat iemand (met Vida?) mij misschien verder zou kunnen helpen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 08:17  ·  #2
klinkt als een vaag probleem, de vermelding vorst doet me toch een beetje denken aan vocht ergens in bedrading of op een plek waar het niet hoort. Ik weet niet precies hoe het bij dit model zit met de ECM/CEM maar heb met mijn vorige xc90 een keer vage elektraproblemen gehad nadat mijn paravaan vol was gelopen met water en deze op de de ECM/CEM in de auto was gelekt. Dat gaf ook vreemde verlichtingsproblemen, goed uitdrogen met een elektrisch kacheltje in de auto op standje tropisch heeft dat probleem toen gelukkig opgelost.

Uitlezen met VIDA moet wel te regelen zijn, weet niet waar je huis woont maar bv. hier in Langeweg bij Breda heb ik VIDA tot mijn beschikking, of je daar veel uit gaat halen is de vraag natuurlijk.

Succes met zoeken,

Benno
Klaasb73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 09:50  ·  #3
Bedankt Benno.
Een vaag probleem is het zeker. Mede omdat zodra de temp. boven nul komt. Alles weer ‘gewoon’ werkt. Voorheen tijdens winterse dagen geen problemen ondervonden.
En dat voor een Volvo … 🥴

Vocht heb ik ook aan gedacht. Maar lijkt mij niet de oorzaak. De auto is van binnen niet voelbaar vochtig. En de kachel staat meestal op standje tropisch.

Het lijkt alsof de stroom niet direct na inschakelen vh contact naar deze componenten loopt. De rest werkt wel gewoon direct. En na een aantal minuten komt alles wat niet werkt ook weer tot leven. En lijkt er verder helemaal niets meer aan de hand te zijn. Tot de volgende morgen …
Klaasb73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 09:51  ·  #4
Iemand in NH die mij zou willen helpen?
Klaasb73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 10:33  ·  #5
Is het normaal (?) dat de auto niet uit z’n Park stand komt indien de CCM geen stroom krijgt.
Ik kan nu helemaal niets met de auto.
Maar als straks de CCM weer tot leven komt dan lukt het wel en kan er gewoon met de auto worden gereden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 10:47  ·  #6
Slechte massa?

Die kan allerlei verschillende problemen geven
Klaasb73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 11:06  ·  #7
Klopt, massa kan hele rare storing geven. Maar waar zou ik dat in deze moeten zoeken?

Ik sta op het punt om de CCM eruit te trekken. En kijken of de automaat dan wel weer werkt. Ik krijg hem nu niet eens uit z’n park …
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 11:28  ·  #8
Kun je het palletje onder de pook niet vrijzetten?
Dus de hoes omhoog en ontgrendelen?

Er schijnt ooit ook iets met de remlichtschakelaar geweest te zijn.

En de kabel kan ook losgeschoten zijn, moet ook te zien zijn onder de hoes vd pook.
Klaasb73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 11:44  ·  #9
Kabel zit nog vast. En remlicht werkt normaal.
Zodra de CCM weer tot leven komt. Is de automaat ‘normaal’ te bedienen. Tot die tijd is hij geblokkeerd in z’n Park.
Klaasb73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 11:47  ·  #10
Het ledje dat naast de pook zit brand wel gewoon. Maar het CCM paneel blijft geheel dood. Geen lampjes en dus geen bediening mogelijk.
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 12:13  ·  #11
Kan het niet zijn dat er ergens onder de kap vocht in een stekker zit? Je krijgt de motor dus wel gestart maar veel electronica werkt niet. Als de motor even loopt gaat eventueel bevroren vocht smelten en krijg je weer contact in die stekker?

Misschien een ECU stekker, iets in de zekeringskast onder de kap ofzo?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 511
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 13:08  ·  #12
Ja als ik het zo lees idd iets van een slechte connectie ergens. Kan vanalles zijn maar check bij het begin (accu, dynamo, startmotor en de connectoren daartussen). misschien zit er ergens vocht tussen, wat door de vorst ijs is geworden (ijs zet uit) en daarmee een connector (in de motorruimte bijvoorbeeld) uitelkaar drukt. Met contactspray alles nalopen...
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 13:47  ·  #13
Ik denk in de richting van de CEM. Deze zit recht onder de doorvoer van kabels vanaf de paravaan. Die afdichting wil wel eens gaan lekker met vocht in de CEM als gevolg.
Ook een slechte soldering kan dit doen. Ik zou proberen de CEM te verwijderen en te onderzoeken, evenals de stekkers die je in de CEM klikt.
Klaasb73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 14:02  ·  #14
Bedankt Doeke,
We zitten op hetzelfde spoor …

Voor ‘nu’ werkt alles weer even zoals het hoort. De CCM geeft weer warme lucht, de lampjes doen het, en de ventilator laat zich weer bedienen. Ook kan ik de automaat weer in een versnelling zetten. Koplampen branden weer. En geen overmatig geklik/getik vanonder het dashboard. Etc.

Op de CEM zitten twee vierkante relais. Degene met nummer 9441158 was naar mijn mening wat warm geworden. Deze heb ik voor nu even verv. voor een andere. Weet iemand zo 123 waar dit relais precies voor dient?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Klaasb73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Help! Spontane elektrische storing.

 · 
Posted: 15.12.2022 - 14:06  ·  #15
Het relais wat ik bedoel staat op de foto onderaan rechts. (En als je de foto opent links boven 😂)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0