Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 
 
 
 
 
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 106
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 09.09.2022 - 15:40  ·  #1
In mijn zoektocht naar een andere auto is de S80 P3 een optie. Ik hou wel van een goed stuk muziek en Premium Sound is dan wel zo fijn. Ik heb diverse S80's gezien (online) met navigatie maar zonder Dynaudio logo erbij. Een verkoper beweerd dat het premium is en een andere is er niet duidelijk over. Klopt het dat het kan dat Dynaudio geleverd is als onderdeel van Premium Sound maar dat het logo er niet op zit? (Of dat het logo eraf is door beschadiging?) Zijn er nog andere manieren om te herkennen vanaf foto's waarmee een S80 uitgevoerd is?

Daarnaast wil ik de losse actieve subwoofer die ik nu gebruik over zetten. Ik heb voor info een video gevonden https://youtu.be/fSgEAUB_N0U over hoe je onder de bijrijdersstoel de geluidskabels kan aftakken vanuit de versterker. Nu gebruik ik een kabel die tussen de HU850 en de PA-200 in zit met low level naar de sub. De sub kan high level ook aan dus daar zal het niet an liggen. Heeft iemand nog tips of adviezen voor het aansluiten van de subwoofer?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3732
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 09.09.2022 - 20:05  ·  #2
Vanaf de foto’s is dat lastig te herkennen. Inderdaad hoort er een Dynaudio logo op het rooster te staan. Het rooster heeft ter hoogte van het logo echt een inkeping en het logo is een los stukje kunstof wat met 2 pennetjes door het rooster gaat er daarachter vastklemt. Verdwenen door beschadiging lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Het is vrij simpel te zien wanneer je de radio aan (of uit en weer aan) zet. Het eerste wat je ziet is of alleen een auto (dat betekend Base Performance) of een auto met de tekst High Performance of Premium Sound.
Tevens zie je op de versterker onder de passagier een kleine gele ronde sticker zitten.
Let wel goed op bij proefrit, check of alle woofers het doen want die gaan vaak stuk. Kunnen wel hersteld worden.

Sub aansluiten via High Level lijkt me de beste optie. En dan aftakken van de front speakers.
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 106
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 10.09.2022 - 11:08  ·  #3
Quote door Doeke Dobma

Vanaf de foto’s is dat lastig te herkennen. Inderdaad hoort er een Dynaudio logo op het rooster te staan. Het rooster heeft ter hoogte van het logo echt een inkeping en het logo is een los stukje kunstof wat met 2 pennetjes door het rooster gaat er daarachter vastklemt. Verdwenen door beschadiging lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Het is vrij simpel te zien wanneer je de radio aan (of uit en weer aan) zet. Het eerste wat je ziet is of alleen een auto (dat betekend Base Performance) of een auto met de tekst High Performance of Premium Sound.
Tevens zie je op de versterker onder de passagier een kleine gele ronde sticker zitten.
Let wel goed op bij proefrit, check of alle woofers het doen want die gaan vaak stuk. Kunnen wel hersteld worden.

Sub aansluiten via High Level lijkt me de beste optie. En dan aftakken van de front speakers.

Bedankt voor de reactie. Dan zou je dus duidelijk moeten zien op de foto dat er een inkeping in plaats van het logo zit. De woofers checken is ook een goede. Heb zelf bij mij een high performance woofer linksvoor vervangen die kapot was bij aankoop en zelf rechts opgeblazen door hard geluid ergens in afgelopen jaar. Meestal hoor ik dat niet maar bij sommige liedjes waar de subwoofer niet erg actief is en bepaalde frequenties dan kraakt ie. Ik belast ze wel veel. Ze mogen de sub wel een beetje in balans brengen. Verder vind ik dat z ze het nog goed doen voor 18,5 jaar oud maar heb dan ook weinig vergelijkingsmateriaal gehoord. Mogelijk maandag een proefrit in een S80, met ik gok high performance, als de shady verkoper nog reageert na mijn vragen
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 106
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 29.09.2022 - 14:01  ·  #4
Proefrit gemaakt in een die leek te suggereren dat het premium was. Was idd high performance. Hij bedoelde dat er wel wat onder de stoel lag. Geluid had ik meer van verwacht ook al probeerde ik het gemis van de subwoofer eruit te filteren maar kan zijn dat dat meer tussen mijn oren zit. Kon geen speaker vinden die defect zou zijn maar heb daar eerlijk gezegt niet heel erg goed op gelet. Hoorde geen gekraak bij bass. Het is geen Dolby surround sowieso maar met een dsp ertussen wat ik ander topic las valt er nog een en ander te verbeteren plus dan kan je ook alle speakers makkelijk door een andere merk vervangen. Kan uiteraard eerst de subwoofer plaatsen en dan kijken of ik het wil laten verbeteren. Twijfel of ik dat moet doen samen met nog meer vragen die ik bij de auto heb zoals flushen van automaat wat niet bekend was of en wanneer dat gebeurd is. Weet wat ik nu heb en met andere auto is toch nog even een gok of daar geen verborgen verbreken bij komen plus de kosten voor aanschaf van die auto en audioupgrade.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 409
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 29.09.2022 - 20:59  ·  #5
Ik denk niet dat het tussen de oren zit. Ik heb ook een S80 P3 na twee keer een S80 van de eerste serie te hebben gehad. In mijn P3 zit eveneens high performance. Op zich niets mis mee, maar qua bas echt onder de maat. Ik heb een losse actieve Kenwood subwoofer SW11 onder de bestuurdersstoel liggen. Meeverhuisd van de vorige S80 naar de S80 P3. Zo'n actieve subwoofer is eveneens aanwezig in mijn C70 cabrio. Ik heb hem in de S80 P3 eenvoudig aangesloten via de luidsprekerkabels van de Volvo versterker (made in China) onder de passagiersstoel, eitje.

Man wat een verschil in geluid zeg. Zo enorm veel beter voor relatief weinig geld. Kastje voor sterkte volume en mate van bas van de subwoofer heb ik op de middenconsole naast de pook van de automaat aangebracht. Ik geniet er al jaren van.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 29.09.2022 - 23:47  ·  #6
Zitten er in zo'n P3 S80 dan geen speakers in de hoedenplank? Ik heb in mijn P2 S80 HP audio, en het is nou niet zo dat ik bij normale volumes een subwoofer mis (t/m 10 jaar geleden reed ik in mijn vorige auto's altijd met een 12" MTX woofer, dus ik weet wat het toe kan voegen)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3732
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 30.09.2022 - 11:06  ·  #7
Nee, bij de S80 P3 zit er niets meer in de hoedenplank. Ook niet optioneel. Geldt ook voor de S40 vanaf 2004 en de latere S60.
In algemene zin kun je stellen dat Volvo vanaf ca 2005 is gaan bezuinigen op hun standaard en High Performance speakers.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 30.09.2022 - 17:49  ·  #8
Zonde!
Dan is een kleine actieve subwoofer wel een mooie oplossing.
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 106
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 01.10.2022 - 20:24  ·  #9
Een compacte onder de bestuurdersstoel is ideaal om al een flinke verbetering voor het merendeel van de mensen te geven. Dat is ook nog eens relatief goedkoop.

Ik heb nu deze Rockford Fosgate P500-12P. Zoals type doet vermoeden 500w RMS met 12" subwoofer en gepoort. De lage tonen komen wat gedempt uit de radio zodat de woofers in de deuren minder hard hoeven te werken. Sub kan je er gewoon op aanpassen. Hiervoor een MTX 125w RMS 12"gehad. Deze aan een vriend gegeven waar deze in zijn transporter T4 lekker z'n ding doet. Wat betreft grootte verschillen beide niet veel en is er voor mij nog genoeg ruimte in de kofferbak. Vroeger had ik een Passat met daarin een grote kist met 2x12". Dat ding koste me effectief ruim de helft van de kofferbak. Kwam er achter dat dat voor mij dan niet praktisch genoeg meer is. En nu ook alleen actief zodat ik geen geklooi met losse versterkers heb.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 03.10.2022 - 09:47  ·  #10
Misschien een retorische vraag, maar is er voor de V70 P3 ook een originele subwoofer voor in de kofferbak boven het reservewiel beschikbaar? Net als bij de P2.
Geluid in de N (hp, pa200 en sub) is namelijk beter dan in de NN... De NN heeft in ieder geval HP. Maar volgens mij geen losse versterker en sub dus..
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3732
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 03.10.2022 - 11:24  ·  #11
Die was origineel wel leverbaar, maar dan moet de auto er af fabriek mee geleverd zijn. Achteraf toevoegen is een flinke klus, er ligt geen glasvezel en voedingsstekker klaar. Weet je dat te realiseren, dan kun je met Vdash de configuratie aanpassen en software laden.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 03.10.2022 - 11:34  ·  #12
Quote door Doeke Dobma

Die was origineel wel leverbaar, maar dan moet de auto er af fabriek mee geleverd zijn. Achteraf toevoegen is een flinke klus, er ligt geen glasvezel en voedingsstekker klaar. Weet je dat te realiseren, dan kun je met Vdash de configuratie aanpassen en software laden.

Aha helaas, das jammer. Geen plug & play dus zoals bij de N.
Dank Doeke, weten we dat ook weer!
Volvo70V
 
Avatar
 
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 03.10.2022 - 23:05  ·  #13
In P3 is niks plug and play. Wil je wat wisselen... software, wil je wat toevoegen.. cd speler of radio stuk en een gebruikte gevonden? software. En soms ook idd bekabeling. Is een behoorlijke klus idd. Heb een tijd geleden originele kabel set voor iemand uit een XC70 2015 gehaald. Was wel even bezig. Gezien de bekabeling door heel de auto ligt en dus alle stoelen, vloer en dashboard eruit moet. En dan ook nog naar de dealer, die eerst de beveiliging eraf moet halen, en dan volgende stap... heb je de juiste versterker?, gezien af fabriek er een juiste versterker geleverd word, maar of die ook compatibel is met jouw auto?, vaak niet... dus bij de dealer ook de lijst met opties uit laten printen.
fkruis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Herkennen Premium Sound/High Performance S80 P3 2007 en aansluiten subwoofer

 · 
Posted: 26.10.2022 - 19:21  ·  #14
Quote door joriz

Misschien een retorische vraag, maar is er voor de V70 P3 ook een originele subwoofer voor in de kofferbak boven het reservewiel beschikbaar? Net als bij de P2.
Geluid in de N (hp, pa200 en sub) is namelijk beter dan in de NN... De NN heeft in ieder geval HP. Maar volgens mij geen losse versterker en sub dus..


De Originele subwoofer is uitbreiding op premium audio en kan gewoon geplaatst worden. P3 modellen tot model jaar 2011 kunnen hiervoor gewoon voorbereid zijn incl bekabeling. Mocht er geen voorbereiding zijn dan is deze toe te voegen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0