Het beest is terug.

 
 
 
 
 
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 15.02.2021 - 17:57  ·  #46
Maar bij een late p2 of een p3 heb je niet die gave 2.3 t5 met dat heerlijke geluid;)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 15.02.2021 - 19:36  ·  #47
Ik geloof niet dat een 2.5T heel veel anders klinkt :)
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 15.02.2021 - 19:41  ·  #48
Wel hoor een 2.5t hoor je amper die 5 cilinder roffel. Bij de 2.3 hoor je die nog heel nadrukkelijk. Mijn referentie is een 2.3 t5 v70 2002 en een 2.5t S-max 2008. Qua geluid niet vergelijkbaar.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 16.02.2021 - 10:27  ·  #49
Correct, na eind 2003 is de roffel door een ander uitlaatspruitstuk al een stuk minder. Een model later en de roffel is bijna helemaal verdwenen.
Het mooiste 5 cilindergeluid heb je met een non-turbo, een 850 10V, die zingen echt.
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 16.02.2021 - 12:31  ·  #50
Quote door V70R^2

Correct, na eind 2003 is de roffel door een ander uitlaatspruitstuk al een stuk minder. Een model later en de roffel is bijna helemaal verdwenen.
Het mooiste 5 cilindergeluid heb je met een non-turbo, een 850 10V, die zingen echt.


zeker weten, een Volvo 850 met een 5 cilinder non-turbo 10 klepper icm een Ferrita uitlaat
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 16.02.2021 - 13:11  ·  #51
Tja, maar of dat dan 15k euro waard is :lol:
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 999
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 16.02.2021 - 13:35  ·  #52
In de tijd dat ik een V70 zocht proef gereden in een V70 2.5 van 1998 en mijn huidige 2.4 van 1999. Het verschil in sound is echt onmiskenbaar. De roffel van de 2.5 10v is bij de 2.4 al grotendeels verdwenen helaas...
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 16.02.2021 - 14:40  ·  #53
Quote door [-Tom-]

Tja, maar of dat dan 15k euro waard is :lol:


Mocht het toch niet levensvatbaar worden, dan kun je van het overgebleven budget in ieder geval nog een 850 kopen. :lol:
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 16.02.2021 - 14:45  ·  #54
Quote door joriz

Mocht het toch niet levensvatbaar worden, dan kun je van het overgebleven budget in ieder geval nog een 850 kopen. :lol:


Of een walkman met een bandje "mooie motorgeluiden" en een hele simpele auto, waar weinig aan kapot kan gaan. Maar een goede 2CV is al duur, een Méhari is duurder dan een mooie V70.
Maar daar zit dan weer een airco op! Of sowieso verwarming,
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 16.02.2021 - 14:58  ·  #55
Ja, het geluid van een 2.5 10v is echt fantastisch. Dat is het eerste wat ik miste in de volgende Volvo
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 16.02.2021 - 17:12  ·  #56
Ik bouw onder mijn v70 classics van 1999 en 2000 altijd een uitlaat van een 850 t5.

Dat geeft een heerlijk geluid zonder de hele buurt wakker te maken. Mooiste geluid zit rond de 4700rpm :-)
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Weer wat stappen verder

 · 
Posted: 19.02.2021 - 09:02  ·  #57
Fasttech in Haaksbergen heeft het beest aan de machine gehangen en, zoals al gedacht, de throttle unit is een van de hoofdproblemen die vaak in het systeem allerlei meldingen veroorzaakt. Ook de LMM is niet goed: Verkeerd model..
En helaas, geen 99% zekerheid dat dan alles is opgelost, maar waarschijnlijk is het wel.
ETM besteld én LMM voor volgende week. Onderweg telefoontje: Backorder ETM tot eind maart, zo niet later :(

! update: Volvo heeft er een bij een dealer in Zweden gevonden. Die komt als het goed is volgende week! Afspraak voor begin maart gemaakt/

Wat bijzonder leuk was: De laatste tijd ligt het verbruik zo ron de 1 op 7. Stond gisteren te tanken na een rit Delfzijl - Haaksbergen en een stukkie retour over een hopeloze hoop 90km wegen, waar je 100 mag rijden... Verbruik dus zo'n 1 op 7, met een benzine voorraad voor 350 km, Tot mijn blijdschap zag ik het gemiddelde van 12l zakken naar 10l, en de bezine voorraad 500 km.
Na wat 100 lm wegen werd het wel minder, maar toch. Straks voor de gein even tanken, om even hoopvol te worden!

Waar ik me wel zorgen over maak: Ik voel me eventje jong als ik bij een stoplicht in de rechterbaan sta, voor de bocht en petjes het nakijken geef :)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 19.02.2021 - 13:27  ·  #58
Mooi dat het wat heeft opgeleverd bij Fasttech. Hebben ze verder nog wat software matigs gedaan? Tuning/computer aanpassen aan blok etc?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 19.02.2021 - 13:43  ·  #59
Kijk, dat klinkt goed. Benieuwd of de storingen dan weg zijn en daarmee de problemen opgelost. Een slechte of verkeerde LMM kan inderdaad voor het hoge verbruik hebben gezorgd.
Tevens wat Doeke zegt, vraag goed na of de tune niet even een kleine correctie nodig heeft. In de R is het niet merkbaar als je van een 2.5 naar een 2.4t5 gaat, maar in jouw geval is er ook marginaal verschil in de compressieverhouding. Of de computer/LPG daar geen last van ondervinden gaat zou ik niet met zekerheid durven zeggen, maar de zaken opnieuw afstellen na wijzigingen (hoe klein of groot ook) is altijd aan te raden.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Even getankt

 · 
Posted: 19.02.2021 - 17:13  ·  #60
153 km 14,3 liter lpg. Zegt op zich weing, maar geeft wel het gevoel dat er iets is veranderd, al is het maar het leegmaken van het geheugen of een betere massa verbinding. Ik zag dat de getallen op het schermpje ook de verkeerde kant op gaan, maar nog geen 99 of 88 gezien :)

Voor zover ik begreep hebben ze weinig of niets "gedaan" omdat de LMM en ETM vervangen gaan worden. Dan moet sowieso de volvo garage de ETM herprogrammeren, maar misschien dat ze daarna nog wat kunnen verbeteren. Injectroren waren van het goede type, een of twee van de bobines zouden misschien wat twijfelachtig kunnen zijn (misfire op 1 een paar weken geleden, op 4 een dag of wat geleden.) Compressie was OK dus ik heb gewoon goede hoop.

Wordt vervolgd dus.

(En dan vergeet ik gewoon even die geartronic...)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0