Hikje bij zeer weinig gas

ikkelaurensz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Hikje bij zeer weinig gas

· 
Posted: 11.07.2025 - 20:01  ·  #1
Hi,

Mijn recent aangeschafte V70 3 2.0 D 2010 (dus met de PSA/Ford-motor) 309.000 km, volledig dealeronderhouden door de vorige Duitse eigenaar, rijdt heerlijk maar vertoont een irritant probleempje.

Bij zeer rustig wegrijden hikt de motor een klein beetje rond de 1800 toeren. Zodra je iets meer gas geeft, is het probleem weg. In de deellast en vollast loopt de motor verder perfect en trekt als een lier. Het is specifiek bij constante snelheid rond dat toerental.

De turbo en de EGR-klep/koeler zijn recent vervangen. Er zijn geen foutcodes in het menu te lezen met mijn universele OBD-scanner, mijn DICE wil helaas niet met mijn laptop praten.

Er is natuurlijk prima met dit probleem te leven, maar zo is de auto vast niet uit de fabriek gekomen. Herkent iemand dit probleem misschien?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Hikje bij zeer weinig gas

· 
Posted: 12.07.2025 - 09:07  ·  #2
Misschien altijd goedkope (bio)brandstof getankt.
Anders is een tuning misschien ook een idee. Daarvan gaan ze ook vaak anders/beter lopen.
Baat het niet, schaadt het niet.
ikkelaurensz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Tuning

· 
Posted: 12.07.2025 - 09:55  ·  #3
Goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht.

Wat is het beste adres daarvoor voor deze serie denk je?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.07.2025 - 12:13  ·  #4
Ik ben destijds bij Obbetuning in Elst geweest. Nog steeds zeer tevreden over.
https://www.obbetuning.nl/
Maar misschien is je Volvo al wel getuned.
Dit kun je meestal wel zien in Vida. Eerst uitlezen dus. Er zijn in de buurt altijd wel leden met Vida. Kan je vinden in handige linkjes.
Sowieso is het altijd verstandig om je auto eerst uit te lezen. Misschien komen er wel andere dingen aan het licht welke jouw geschetst probleem kunnen verklaren.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.07.2025 - 22:27  ·  #5
Waar kan ikndit vinden in Vida
Ben nog maar kort aan het neuzen in Vida
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.07.2025 - 08:45  ·  #6
Quote door Marcel classic v70

Waar kan ikndit vinden in Vida
Ben nog maar kort aan het neuzen in Vida

Iets met onjuiste controlesom/software onjuist signaal in de ECM en/of CEM.
ikkelaurensz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Geen foutmeldingen

· 
Posted: 16.07.2025 - 08:08  ·  #7
Gisteren de auto uitgelezen met VIDA. Geen foutmeldingen.

Het probleem manifesteert zich dus alleen op lage toeren met zeer weinig gas. Dus bijv. met 100 km/h in '6' en dan op CC een viaduct op, dan begint de auto lichtjes te stotteren.

Iets meer gas en het is meteen weg. In de vollast loopt ie perfect door, stationair ook mooi rond, koud en warm starten zonder gepruttel...

Tunen dan maar?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 08:43  ·  #8
En bij 100 km/u in de 5? Het verbaast me niet zo dat hij bij 100 stottert als je dan in de 6 een viaduct op moet... dan mag de motor wel lage toeren draaien, maar gaat het gas vol open om de snelheid op peil te houden... en de motor kan zoveel pk's niet leveren bij dat toerental. Probeer hetzelfde maar eens bij 100 in de 6 zonder cruise control, en probeer de snelheid op 100 te houden, dan zul je waarschijnlijk zien dat je flink gas moet bijgeven (uiteraard afhankelijk van hoe steil en lang het viaduct is). De 2.0 is 136pk/230Nm? Die moet er dan echt wel aan trekken, dus als je dan moet terugschakelen is dat vrij normaal zou ik zeggen. Ik rij zelf in de bergen van noord Spanje - OK, wel iets steiler dan een gemiddeld NL viaduct - met mijn 2.4D (163pk / 340Nm) en moet ook regelmatig terugschakelen vanuit de 6 / mijn auto schakelt zelf terug (automaat) en mijn motor heeft een stuk meer vermogen af-fabriek.
Dus tunen kan helpen, maar ik denk dat je nu niet echt een probleem te pakken hebt, maar meer een produkteigenschap (je komt vermogen tekort voor die situatie bij dat toerental, dus terugschakelen, of vermogen opschroeven).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 09:30  ·  #9
Afgezien van het feit dat je (zeer waarschijnlijk) geen spijt zult krijgen van een tuning wil het niet zeggen dat het je probleem op gaat lossen. Als het al een probleem is en geen produkteigenschap zoals Bart zegt.
Misschien is er door de vorige eigenaar altijd zeer rustig mee gereden en is het gewoon een beetje interne vervuiling.
Maak eens een keer een flinke snelwegrit in Duitsland, rijdt hem goed warm, trek een paar keer goed door in zijn 3, 4 en 5 en kijk dan eens of het hikje er nog is.
ikkelaurensz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 11:41  ·  #10
Goed punt. In Duitsland gassen zal wel lukken, want daar woon ik :-)

Ga volgende week ook met de caravan op pad, dus dan zal ie ook voldoende aan het werk moeten.

We gaan het eens zien...
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 13:16  ·  #11
Met de caravan ook niet te laag in de toeren rijden, dat rijdt niet prettig maar de Volvo's zijn doorgaans niet overbemeten qua koelcapaciteit, en bij hogere toeren draait de waterpomp ook harder. Hogere toeren draaien kan een motor prima tegen (mits warm), OK hij verbruikt wat meer maar daar moet je dan maar vrede mee nemen, met meerverbruik vanwege de luchtweerstand van de caravan zal meer zijn dan dat je bij dezelfde snelheid 1 versnelling lager gebruikt (bijv 5 ipv 6).
Met een caravan erachter zou ik zeker bij jouw vermogen standaard een versnelling lager rijden dan je normaalgesproken doet. Want ook al is het vlak, met enige glooiing of tegenwind moet de motor er toch hard aan trekken om de sleurhut mee te krijgen en dan kom je bij 100km/u in de 6 echt al heel gauw tekort.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 14:09  ·  #12
Ik heb dan de 2.0t 203pk
Vindt inderdaad ook dat deze autos ,de automaat bak zo is geprogrameerd dat hij zuinig moet lopen
Zou wel iets hoger mogen
Je merkt idd bij iets gasgeven dat hij het niet leuk vindt
Ala tunen dit kan vehelpen hoor ik dit graag
ikkelaurensz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.07.2025 - 18:00  ·  #13
Quote door Bolbo

Met de caravan ook niet te laag in de toeren rijden, dat rijdt niet prettig maar de Volvo's zijn doorgaans niet overbemeten qua koelcapaciteit, en bij hogere toeren draait de waterpomp ook harder. Hogere toeren draaien kan een motor prima tegen (mits warm), OK hij verbruikt wat meer maar daar moet je dan maar vrede mee nemen, met meerverbruik vanwege de luchtweerstand van de caravan zal meer zijn dan dat je bij dezelfde snelheid 1 versnelling lager gebruikt (bijv 5 ipv 6).
Met een caravan erachter zou ik zeker bij jouw vermogen standaard een versnelling lager rijden dan je normaalgesproken doet. Want ook al is het vlak, met enige glooiing of tegenwind moet de motor er toch hard aan trekken om de sleurhut mee te krijgen en dan kom je bij 100km/u in de 6 echt al heel gauw tekort.

Zelfs zonder caravan ben ik geneigd om in de '5' te rijden bij 100 km/h omdat de motor dan toch lekkerder loopt en volgens de BC ook niet onzuiniger dan in '6'.

Met sleurhut zijn 3, 4 en 5 de versnellingen. Rij sowieso nooit onder de 2000 tpm met de caravan met het oog op de koeling. Bult op altijd lekker op 3000, lekker koelen en smeren.

On topic: ook als ik iets meer gas geef bij lage toeren is het 'probleem' meteen over, het is dus echt alleen als je heel lichtjes accelereert. Er is dan ook prima 'omheen' te rijden, maar het lijkt mij sterk dat Volvo een auto zo aflevert. Zou ik toch bizar vinden.

Het eerder genoemde punt van interne vervuiling klinkt mij ook niet onaannemelijk. De injectoren van deze Peugeot-motoren zijn ook niet onfeilbaar volgens mij...eens zien of een vakantie met caravan de zaak reinigt...
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.07.2025 - 16:34  ·  #14
Ik zou sowieso niet gaan tunen om een probleem op te lossen. Juist bij een tuning moet je eerst zorgen dat de basis goed is.
hetschaap
VolvoV70forum member
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 18.07.2025 - 09:13  ·  #15
mik er anders eens een paar keer blauwe diesel (HVO) in. Of gooi eens een paar keer wat injectorreiniger in je tank. En misschien ook goed om de luchtmassameter en de MAP sensor schoon te maken?

Selected quotes for multi-quoting:   0