‘Hikkende’ motor bij koude start. Weg na een paar minuten rijden

 
 
 
 
 
hessel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 145
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

‘Hikkende’ motor bij koude start. Weg na een paar minuten rijden

 · 
Posted: 10.07.2022 - 21:36  ·  #1
Sinds al best een tijdje heb ik bij het starten dat de motor wat hikt. Hij zakt dan niet terug in toeren, althans niet dat ik kan zien, maar je hoort de motor wat hikken. Als ik dan een paar minuten even heb gereden is het over en heb verder geen last. Soms is het meer dan andere keren en zomer of winter, maakt niet heel veel uit. Het gaat om een 2liter 4 cylinder D4 modeljaar 2015.

Iemand ervaring hiermee of een idee? Ik hoor het graag.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 347
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: ‘Hikkende’ motor bij koude start. Weg na een paar minuten rijden

 · 
Posted: 10.07.2022 - 22:03  ·  #2
Ik zou beginnen met een tanktoevoeging om de verstuivers inwendig te reinigen.
Vervuiling zorgt tegenwoordig voor de meest uiteenlopende klachte en kosten dankzij de zogenaamd schonere motoren....
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: ‘Hikkende’ motor bij koude start. Weg na een paar minuten rijden

 · 
Posted: 11.07.2022 - 12:17  ·  #3
Ik zag dat je in een eerder topic gevraagd hebt naar koelvloeistof lekkage. Heb je daar nog last van?

Goede suggestie voor de injectie cleaner. Kijk ook eens naar de laaddruk sensoren. Die zitten op 2 plaatsen in het blok: onder de motorafscherming in het inlaatspruitstuk, en in de inlaatbuis onderin de motorruimte tussen radiateur en motorblok.

Deze motoren zijn ook gevoelig voor roetvorming na de egr klep.

Een keer uit laten lezen is niet verkeerd
hessel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 145
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: ‘Hikkende’ motor bij koude start. Weg na een paar minuten rijden

 · 
Posted: 11.07.2022 - 16:24  ·  #4
Ik heb zelf Vida, maar kan daar niets in vinden. Koelvloeistof zakt nog steeds iets, maar is weinigen konstant. Nergens lekkage te vinden op het blok, dus zal intern wel verbruikt worden.

Ik ben bekend met de roetvorming bij de EGR, maar dan zou je dat hikken toch ook moeten merken als de auto een stuk gereden heeft? Of zie ik dit verkeerd?

Ik zal eens de injectoren reiniger gaan proberen.

Dank.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: ‘Hikkende’ motor bij koude start. Weg na een paar minuten rijden

 · 
Posted: 11.07.2022 - 16:46  ·  #5
Dan denk ik dat het hikken komt van koelwater die eerst word verbrand bij de koude start. Je weet zeker dat er nergens lekkage is?
hessel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 145
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: ‘Hikkende’ motor bij koude start. Weg na een paar minuten rijden

 · 
Posted: 11.07.2022 - 16:53  ·  #6
Laatste keer dat er gekeken is was er niets te zien. Ga nog wel eens kijken. Maar als het verbrand wordt, dan is er geen lekkage te zien toch?

Hoe kom je er dan achter?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: ‘Hikkende’ motor bij koude start. Weg na een paar minuten rijden

 · 
Posted: 11.07.2022 - 17:13  ·  #7
Het is heel erg lastig te diagnosticeren. Maar als er echt geen uitwendige lekkage is: dan verdwijnt het inderdaad intern. Koppakking, scheur cilinderwand, egr die inwendig lekt (komt eigenlijk niet voor)

De D4 is in ieder geval berucht om koelwater verbruik ---> motorschade.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: ‘Hikkende’ motor bij koude start. Weg na een paar minuten rijden

 · 
Posted: 11.07.2022 - 19:01  ·  #8
Oei, kvs verlies is tricky bij een D4 van dat bouwjaar. I’m being there 😩

Je zou eens moeten proberen om telkens als je de motor stilzet de kvs dop los te draaien. Je bent dan de overdruk in het systeem kwijt waardoor eventueel lekkend kvs minder snel wegloopt.

Maakt het verschil is het koppakking of toch de egr. Ondanks dat Poika dat niet met mij eens zal zijn is mijn ervaring wel dat deze kapot gaan. Er moet dan wel flink wat druk opbouw zijn in het kvs systeem door lekkende compressie in het kvs systeem.

Het is daarmee geen primaire oorzaak, maar gevolg van een lekkende koppakking en hoge druk in het kvs systeem.

Te lang doorrijden kan leiden tot een scheur omdat er luchtbellen net onder de kop ontstaan door de lekkende compressie. Je krijgt dan een hete plek in het blok.

Zonder kvs verlies zou ik zeggen dat map sensoren vervangen te proberen waard is, maar omdat je steevast kvs verliest denk ik dat je daarop in moet zetten.

Geen idee wat je km stand is, maar 200k km is een beruchte km stand voor veel motoren om aan een nieuwe koppakking toe te zijn. Niet leuk, maar overkomenlijk.

Om het verhaal nog lastiger te maken:
Ik sprak vorig jaar een man met een D4 5-cylinder (2.0). Ook nieuwe egr, koppakking vanwege kvs verlies en daarna nog steeds verlies. Die reed inmiddels al 2 jaar met de dop los.
🤣🤣
hessel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 145
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: ‘Hikkende’ motor bij koude start. Weg na een paar minuten rijden

 · 
Posted: 12.07.2022 - 07:27  ·  #9
auto heeft nu 125k km gelopen. Lijkt me we wat vroeg voor dit soort klachten. Maar goed, ga eerst wel eens speuren of ik toch niet een ander lek vind. Dank voor jullie hulp.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0