Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

misschien toch even een aanschaffen?

 
 
 
 
 
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 19:57  ·  #1
de titel zegt het al.
Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

want ik las dat je de bougies met bepaalde sterkte vast moet zetten(weet niet waarom).
dus ik vroeg me af of dat zeer belangrijk is.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 20:01  ·  #2
Inderdaad erg belangrijk! Waarom? Wanneer je e.e.a. te vast aandraait kan je blijvende schade veroorzaken bij deze klus. Bij veel pech kan je een andere kop aanschaffen! Zeker bij Volvo gaat er heel veel op moment. Ik durf er zonder momentsleutel niet aan te werken zelfs! ;)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 20:34  ·  #3
Als je wat sleutelervaring hebt en een beetje gevoel dan is het niet nodig. En bougies hoeven niet heel vast. Reden van het moment is de vervormende afdichtring. Nieuwe bougie met de hand aandraaien tot hij zwaarder gaat en dan nog 1/4 tot 1/2 slag vaster, maar dan komt dat gevoel weer om de hoek kijken.
En de bobine boutjes gewoon vast, bij een M6 boutje de ratel zo vastpakken dat je duim op het draaipunt zit. Op die manier kun je niet veel kracht zetten.
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 21:21  ·  #4
Quote door Waltersan

Als je wat sleutelervaring hebt en een beetje gevoel dan is het niet nodig. En bougies hoeven niet heel vast. Reden van het moment is de vervormende afdichtring. Nieuwe bougie met de hand aandraaien tot hij zwaarder gaat en dan nog 1/4 tot 1/2 slag vaster, maar dan komt dat gevoel weer om de hoek kijken.
En de bobine boutjes gewoon vast, bij een M6 boutje de ratel zo vastpakken dat je duim op het draaipunt zit. Op die manier kun je niet veel kracht zetten.


Dat gaat met een beetje ervaring voor de meeste zaken prima.
Toch zou ik als je van plan bent om vaak aan je auto te gaan sleutelen gewoon 2 momentsleutels kopen. Geeft je net dat beetje meer zekerheid.

1x 1/2" aandrijving (+/- 30nm tot ten minste 250nm)
1x 1/4" aandrijving (5nm tot 30nm)

Wel na gebruik lekker terug naar 0/onbelast draaien. dan houden ze ook hun precisie langer.
Ik heb dat zelf ook gedaan, nooit spijt van gehad. Sommige mensen gebruiken ze niet als dat wel nodig is. De gevolgen zijn dan niet te overzien. Zie mijn geval.

Wel na gebruik lekker terug naar 0/onbelast draaien. dan houden ze ook hun precisie langer.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 21:44  ·  #5
Quote door Trissy1979

Inderdaad erg belangrijk! Waarom? Wanneer je e.e.a. te vast aandraait kan je blijvende schade veroorzaken bij deze klus. Bij veel pech kan je een andere kop aanschaffen! Zeker bij Volvo gaat er heel veel op moment. Ik durf er zonder momentsleutel niet aan te werken zelfs! ;)


Dan moet je wel heeeel lomp te werk gaan ?

Enige waar ik een momentsleutel gebruik is voor kopbouten. Rest kan gewoon met de hand als je een beetje snapt hoe eea werkt.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 21:50  ·  #6
Helaas zijn er genoeg mensen die te lomp te werk gaan! Ik hou echter de geschreven wet aan. Daarom ook maar een momentsleutel gekocht. Ik heb zelf nooit wat kapot gedraaid maar blijf dit ook graag voor. Op moment is echter niet voor niks! Toch? ;)
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 21:54  ·  #7
Quote door Trissy1979

Helaas zijn er genoeg mensen die te lomp te werk gaan! Ik hou echter de geschreven wet aan. Daarom ook maar een momentsleutel gekocht. Ik heb zelf nooit wat kapot gedraaid maar blijf dit ook graag voor. Op moment is echter niet voor niks! Toch? ;)


Voor mij persoonlijk is het ook een geval van geen twijfel meer. ^_^
Op het juiste moment vastzetten----> alles ok.
Werkt veel sneller!
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 22:08  ·  #8
oke, goed om te weten, nu mijn volgende vraag :P
waar kun je een goede kopen. en niet te duur, want ik zie prijzen van 50 tot 100 euro :O
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 22:14  ·  #9
Action, Lidl etc. hebben goedkope.
Als je iets meer uitgeeft, dan wordt het al snel duurder.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 22:16  ·  #10
ik heb het bij lidl een tijdje geleden aangeschaft en moet zeggen acceptable kwaliteit.
prijs 32 euro.
Hou aanbiddingen van deze winkel in de gaten.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 22:27  ·  #11
Quote door reinberto

oke, goed om te weten, nu mijn volgende vraag :P
waar kun je een goede kopen. en niet te duur, want ik zie prijzen van 50 tot 100 euro :O


Koop een sleutel van een goed merk. Hier heb je je leven lang plezier van. Goedkoop is in dit geval vaak duurkoop. En inderdaad liever dan nog 2 of 3, zodat je niet in de buurt van het grensbereik van de sleutels hoeft te werken, aangezien ze daar minder betrouwbaar worden.

Tom
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 08.12.2013 - 22:51  ·  #12
DMSservice
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breukelen
Leeftijd: 36
Berichten: 87
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 09.12.2013 - 08:44  ·  #13
Een bougie vast draaienkan prima met de hand, met de losse hand erin draaien tot deze vastloopt en dan 3/4 slag door met je sleutel, dit staat ook op de ngk verpakkingen verder is m6 over het algemeen 1 kilo (10nm) m8 20 tot 25 kilo en m 10 heb je als het goed is niet voor je bobines
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 09.12.2013 - 13:26  ·  #14
zo doe ik het ook met nieuwe bougies waarbij de crushring nog niet is platgedrukt.
als dat wel al het geval is en je om de een of andere reden (inspectie) de oude bougies weer terug wil schroeven dan is de volgende methode prima: handmatig erin schroeven tot je weerstand voelt, vervolgens een 1/4 slag (=90graden) vaster en klaar.

Het handmatig erin schroeven voorkomt dat je de bougie er scheef in draait met als gevolg kapotte schroefdraad in de kop... aluminium is relatief zacht materiaal , zachter dan het metaal van de bougies dus 3x raden wat eerder kapot gaat, de draad van de bougie of de draad van de kop...?
Om dezelfde reden is het ook aan te raden om de bougies er alleen in/uit te draaien als de kop/moter koud is.
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 53
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hoe belangrijk is een moment sleutel/ torque wrench om de bougies en bobines erin te zetten?

 · 
Posted: 10.12.2013 - 01:26  ·  #15
...vuistregel met bouten is een 1/2 slag stoppen voor dat ie breekt.... :sick:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0