hoe controleer je de kachel / warmte in de V70 interieur

 
 
 
 
 
aeos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosten v.h. Land
Leeftijd: 59
Berichten: 242
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

hoe controleer je de kachel / warmte in de V70 interieur

 · 
Posted: 02.04.2016 - 19:34  ·  #1
Hoe kan ik de warmte die regelbaar is in de V70 meten of dit de juiste waaarden aangeeft, ben nog al koud aangelegd, en rij juist lekkerder bij een warme auto in het interieur.

Maar heb het idee dat ik de V70 niet snel warm krijg binnen. Is dit te checken, of waar kan / moet ik dit zoeken?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: hoe controleer je de kachel / warmte in de V70 interieur

 · 
Posted: 02.04.2016 - 23:56  ·  #2
Eerst maar eens een nieuwe termostaat plaatsen, dan warmt de motor sneller op.
En op welke stand de verwarmingsknop staat maakt niet zoveel uit toch? In mijn auto staat deze s ochtends op 24, smiddags op 22, en in de bmw altijd op 18,5 dus ja.....

Edit: goede thermostaat herken je hieraan: met dit weer (15 graden) moet binnen 1 km rijden (start met koude motor) de temperatuur wijzer gaan bewegen en in 1 vloeiende beweging naar het midden gaan.
(Bij een benzine, misschien is het bij een diesel wat minder snel)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: hoe controleer je de kachel / warmte in de V70 interieur

 · 
Posted: 03.04.2016 - 13:20  ·  #3
Als je motor wel gewoon opwarmt(temp meter in het midden). anders zie waltersan. normaal mag, gezien de warmte afgifte van onze motoren, mag warmte nooit een probleem zijn :-) controleer je temp regeling door beide regelknoppen op vol warm te zetten. dan moet het snel warm worden met het warm worden van je motor. als dat zo is maar bij normale stand niet dan werkt je ventilator in de ecc waarschijnlijk niet (goed).
aeos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosten v.h. Land
Leeftijd: 59
Berichten: 242
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: hoe controleer je de kachel / warmte in de V70 interieur

 · 
Posted: 04.04.2016 - 12:06  ·  #4
Thanks, ga e.e.a nalopen deze week tijdens het rijden, volgens mij loopt motortemp wel normal op, te zien aan meter op dashboard, en de CFE die de temp ook normaal laat oplopen. Maar wat extra aandacht zal ik zeker doen deze week.

Kom erop terug als ik meer weet.

Vraag: Waarom zou de ventilator in de ECC slecht gaan werken als de motor op temparatuur is?

Motor is 87c bij normaal rijden volgens CFE display.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: hoe controleer je de kachel / warmte in de V70 interieur

 · 
Posted: 04.04.2016 - 13:15  ·  #5
Quote door aeos


Vraag: Waarom zou de ventilator in de ECC slecht gaan werken als de motor op temparatuur is?

Ik denk dat je het verkeerd leest. Er wordt m.i. bedoeld: Als de motor op temperatuur is en er wordt geen warmte afgegeven, dan zou de ECC ventilator defect kunnen zijn of flink vervuild. Het systeem geeft dan een verkeerde waarde, waarbij geen warmte wordt gevraagd en dus niet geleverd.
De ventilator kan flink vervuild zijn. Denk maar eens aan de ventilator van je PC of laptop, die na jaren draaien een heel groot stofnest is, dat nauwelijks nog ventileert en je PC-leeftijd bekort!
aeos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosten v.h. Land
Leeftijd: 59
Berichten: 242
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: hoe controleer je de kachel / warmte in de V70 interieur

 · 
Posted: 05.04.2016 - 12:02  ·  #6
Ga ik checken Folke3, thanks...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: hoe controleer je de kachel / warmte in de V70 interieur

 · 
Posted: 05.04.2016 - 15:02  ·  #7
 
Selected quotes for multi-quoting:   0