Hoe laag kan een diesel in toeren rijden?

 
 
 
 
 
Vsjuttio
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakareboda, Zweden
Berichten: 24
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Hoe laag kan een diesel in toeren rijden?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 22:22  ·  #1
Voor een 2,5 tdi. Vraag het me af omdat hij eingelijk nooit moeilijk doet bij lage toeren. Niet dat ik extreem vroeg opschakel hoor. Voorbeeld: Als ik vanuit de stad (aan zee, dus laaggelegen) de weg ''omhoog'' rij naar huis op de cruisecontrol met 80 km (harder mag niet) in de 5 maakt ie zo'n 1600 toeren. De weg is ong. 30 km, met geregeld een flauw klimmetje, maar daarna weer een stukje (vals?) plat. De auto moet harder werken op de cc, maar lijkt het makkelijk te trekken. Dit is met lege auto, zonder aanhanger natuurlijk. Zit ook nu en dan weer een stukje omlaag in, te merken aan het inhouden op de cc. Wat is jullie ervaring. Heb het nog maar 1 keer geprobeerd hoor, dus zal denk ik niet direkt slecht zijn, als het al slecht voor de motor zou zijn. Is het sowieso wel goed, cruisecontrol in heuvelachtig gebied?
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe laag kan een diesel in toeren rijden?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 22:28  ·  #2
zolang het soepel aanvoelt en niet hakt lijkt het me geen probleem.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hoe laag kan een diesel in toeren rijden?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 22:30  ·  #3
Als je gas geeft en hij reageert niet of nauwelijks is t tijd om terug te schakelen. Dit is anders slecht voor de motor omdat deze anders teveel brandstof krijgt t.o.v. lucht. En antwoord op je topic vraag: tot ie afslaat :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe laag kan een diesel in toeren rijden?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 22:35  ·  #4
Helemaal mee eens! ;)
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe laag kan een diesel in toeren rijden?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 22:36  ·  #5
Quote door J.W.

: tot ie afslaat :D


LOL :lol:
Vsjuttio
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bakareboda, Zweden
Berichten: 24
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Hoe laag kan een diesel in toeren rijden?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 22:40  ·  #6
''Tot ie afslaat'' lijkt me niet goed :P Maar kan 1500 toeren makkelijk?, en ja hij versnelt als je het gas rustig intrapt. Kom uit een hele andere diesel, die gaf onder de 1800 toeren niet thuis, oftewel altijd boven de 1800 toeren houden. Was ook 600cc en 1 cilinder minder, maar wel 350 kilo lichter, en ja was een indirect ingespoten motor...
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe laag kan een diesel in toeren rijden?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 22:44  ·  #7
Ik denk dat je Volvo daar alles kan in zijn geboorteland, net ff meer dan hier... ;-)
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Hoe laag kan een diesel in toeren rijden?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 22:55  ·  #8
1600 tpm op een rechte weg met de cc aan is niet zo'n probleem.

Het is wel slecht als je de motor zwaar belast, dit vinden de krukaslagers niet heel fijn. Veel koppel levert zware belasting voor de krukaslagers en als je met een zware belading (caravan of aanhanger) met 1600tpm een relatief steile helling op rijdt, dan moet je vrij veel gas geven om op snelheid te blijven en dit is wel funest voor de lagers.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0