hoe werken die "pneumatische" motorsteunen

en vooral wanneer?

 
 
 
 
 
alfredgeel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tessenderlo België
Leeftijd: 55
Berichten: 34
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

hoe werken die "pneumatische" motorsteunen

 · 
Posted: 28.04.2025 - 14:55  ·  #1
onderaan aan de voorkant en onderaan de achterkant van het motorblok zitten twee motorsteunen.
Die elk aangesloten zijn met een vacuumslangetje.

Kan iemand mij uitleggen hoe dat dat werkt? en vooral wanneer?
Het gaat over een volvo V70 2.5T 2005 automaat.
ries123
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 589
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: hoe werken die "pneumatische" motorsteunen

 · 
Posted: 28.04.2025 - 16:00  ·  #2
alfredgeel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tessenderlo België
Leeftijd: 55
Berichten: 34
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: hoe werken die "pneumatische" motorsteunen

 · 
Posted: 28.04.2025 - 16:19  ·  #3
het verschil tussen pneumatisch en vacuum.
Bedankt ik ben heel wat wijzer geworden.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 55
Berichten: 1721
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: hoe werken die "pneumatische" motorsteunen

 · 
Posted: 29.04.2025 - 12:08  ·  #4
denk alleen dat bij de uitleg "Als de motor > 1500 toeren maakt, creëert het vacuum een onderdruk in de bovenste kamer"
het anders om is : door de smoorklep, bij benzine motor, wordt bij stationair toerental een groot vacuum gecreëert doordat de terug gaande cilinder lucht probeert naar binnen te trekken maar dat lukt niet omdat de smoor klep dicht zit. Voor stationair is er een apart klepje dat met een stappenmotor wordt bedient.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0