En hoe zit dat dan bij Volvo's?

... qua turbo's

 
 
 
 
 
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 29.07.2015 - 16:42  ·  #1
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid.

Mijn vorige auto was een Audi S4 Avant 2.7 V6 Biturbo Quattro (hele mond vol, maar ook een heleboel auto, al was het maar vanwege de 310 pk) en natuurlijk hing ik regelmatig rond op het Audi-forum. En daar viel één ding op: turbo's gingen aan de lopende band aan gruzelementen. Pagina's vol met topics over (al dan niet vermeende) turbo-ellende en hoe je in een vroeg stadium het naderende einde kon herkennen. Stelregel onder de techneuten aldaar: houd rekening met een levensduur van 150.000 km; met iedere kilometer meer ben je spekkoper. Vervanging/revisie kostte je op zijn minst één rib. En mijn auto had er twee...
Enfin, niet dat het er allemaal erg toe doet, maar het contrast met hier is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Zeker, op het Audi-forum hingen de nodige 500+ pk-eigenaren rond, wat de zaak wellicht enigszins kleurde, maar toch vind ik het grappig te zien dat turbo's onder Volvo-rijders kennelijk niet eens onderwerp van gesprek is. Gaan die dingen nooit kapot?

(a.u.b. geen flauwe opmerkingen als 'typisch Audi/Duits/VAG/proleet', ik ben oprecht nieuwsgierig hoe het er onder onze Zweedse motorkappen aan toe gaat)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 29.07.2015 - 17:08  ·  #2
Heeft dat er niet onder andere mee te maken dat die zware turbo's bij VAG hogedrukturbo's zijn en de turbo's bij Volvo lagedrukturbo's? Krijgen het daardoor ook minder voor hun kiezen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 29.07.2015 - 18:03  ·  #3
bij mij zit de eerste turbo er nog op, teller staat nu op 386000. is een low pressure turbo, en doet het nog prima. olie verbruik is nihil. speling, voor zover met de hand vast te stellen is ook verwaarloosbaar.
recent met een 170pk non-turbo gereden, en dan merk je goed het verschil wat de turbo doet :happy:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 29.07.2015 - 19:38  ·  #4
Deels met je eens.
Alles hangt natuurlijk wel af van de staat van de auto.
Heb zelf ook in 2.4- en 2.5T's gereden, welke niet vooruit te branden waren.
Maar goed, de Turbo's houden het wel lang uit, langer dan de onderdelen eromheen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 29.07.2015 - 19:55  ·  #5
Mijn vorige 2.5T heeft het 350.000 km zonder problemen gedaan. Zijn goede turbo's. Naar mijn weten zijn het turbo's van Mitsubishi.
Deze hebben zeer veel ervaring met het bouwen van Turbo's. Zij brachten in de jaren 80 als eerste een normale gebruiks auto, een Galant diesel, op de markt met standaard een turbo erop. Uniek in die tijd, De turbo's gingen nooit kapot!
Volgens mij zitten er nog steeds turbo's van Mitsubishi op onze Volvo's.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 29.07.2015 - 22:57  ·  #6
Quote door grrroovedude

Heeft dat er niet onder andere mee te maken dat die zware turbo's bij VAG hogedrukturbo's zijn en de turbo's bij Volvo lagedrukturbo's? Krijgen het daardoor ook minder voor hun kiezen.


T5 = hoge druk turbo ?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 30.07.2015 - 07:19  ·  #7
Tja. Fan ligt het er toch aan dat het VAG is.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 30.07.2015 - 09:52  ·  #8
Een 2.5T levert af fabriek 210 pk, dat ruim minder dan 100 pk per liter slagvolume. Voor een turbobotor vrij weinig. Dat zoiets (veel) langer heel blijft dan een kleinere motor die meer vermogen moet ophoesten lijkt me logisch. Staat los van merken denk ik.

Daarbij: bij gemiddeld gebruik komt de toerenteller bij mij nauwelijks boven de 2500 rpm uit. Er zijn diesels die meer toeren maken, deze auto rijdt puur op koppel. Scheelt ook in slijtage. Dit zijn geen performancemotoren, maar gebouwd om comfortabel te rijden.
hoggie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Burseryd ( Zweden )
Leeftijd: 45
Berichten: 230
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 30.07.2015 - 21:04  ·  #9
Waarom gaat een turbo kapot kan de vraag ook zijn?
Vast ook door de mindere kwaliteit maar externe oorzaken spelen ook mee.

Voorbeeld:
2 Weken geleden heb ik een turbo vervangen van een Hyundai H300 diesel.
Oorzaak: 1 lek/kapot brandplaatje van een verstuiver.
De verstuivers zitten (net als een D5 ) door het kleppendeksel heen.
Deeltjes roet van de verbranding komen in de olie terecht door deze constructie.
Uiteraard komt dit ook in het carter terecht, waar de oliezeef/pomp deze olie weer opzuigt.
De zeef raakt deels verstopt door de roetdeeltjes.
De turbo is het gevoeligst voor een iets minder aanvoer van olie, met als gevolg een defecte turbo.
De motor zelf kan ook een tik hebben opgelopen...
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 30.07.2015 - 21:09  ·  #10
Misschien een rare vraag.
Ik heb altijd non turbo volvo's gereden en sinds kort een 2.4t.
Maar bij hoeveel toeren gaat dat ding wat doen?

Weet van opels op mij werk dat er een heeeeeele tijd niks gebeurt en dan merk je pas de turbo.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 30.07.2015 - 21:23  ·  #11
Je hoort bij mijn 2.5T de turbo al opspoelen bij iets verhoogd toerental. Turbogat voel ik praktisch niet. Dat schijnt ook het principe van deze motor te zijn in vergelijking met een T5: een kleine turbo die snel opspoelt maar wat minder nadrukkelijk aanwezig is, tegen een grotere bij een T5 die langer nodig heeft om op toeren te komen maar uiteindelijk een hoger vermogen zal geven.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 31.07.2015 - 10:00  ·  #12
Nadat ik ooit bij een seat ibiza de turbo stuk had(bij 50kkm ) heb ik deze vraag ook neer gelegd bij een een vriend die werkzaam is bij een seat dealer. Het schijnt te liggen bij de inkoop afdeling van VAG. Bij de hoeveelheden die er verkocht worden is iedere euro minder op een onderdeel inkoop een flinke winst verhoging. Dus m.a.w. een kwalitatief iets mindere turbo met grotere tolleranties ,voor een tientje minder scheelt een hoop. Als ze doorgaans bij 150kkm stuk gaan is de auto uit de garantie en zijn de kosten voor de eigenaar. Alles wat er binnen de garantie stuk gaat nemen ze voor lief. Daarbij neemt de dealer ook nog een stuk kosten voor zijn rekening. Volvo zal denk ik toch kwalitatief betere turbo's monteren. Anders had het hier ook vol gestaan met turbo ellende.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: En hoe zit dat dan bij Volvo's?

 · 
Posted: 04.08.2015 - 16:42  ·  #13
@plein: bij zo'n 1800 toeren voel je de turbo gaan werken, hij komt er heel geleidelijk in. ik heb deze auto niet bewust om zijn motor gekocht, maar ik ben er nu wel achter dat dit de fijnste motor is!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0