Hoge temperatuur koelwater

Koenders48
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Hoge temperatuur koelwater

· 
Posted: 08.09.2025 - 19:03  ·  #1
Goedenavond allemaal,

Ik ben al een tijd bezig om het probleem van mijn koelwater op te lossen.
Al langere tijd viel het mij op dat de koelvinnen na elke rit na stonden te blazen. Ook korte ritjes. Hierop heb ik zo'n dongle voor de OBD stekker gehaald en zo kon ik op m'n telefoon kijken wat de temperatuur werd tijdens het rijden.
De temperatuur loopt op tot boven de 110 graden. Het lijkt er op dat er geen circulatie is, want ook de kachel doet niets.
Hierop heb ik inmiddels de thermostaat vervangen en ook de radiateur. Voor de bouwvak is er een nieuwe distributieriem op gekomen en daarmee gelijk ook de waterpomp.
Alle vernieuwingen hebben tot nog toe niets uitgehaald helaas.

Iemand een idee hoe ik verder nog iets kan controleren of is er een tekening/schema van het koelsysteem? Ik heb een V70 2.4D uit 2010.

Groet Albert Andries
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

Re: Hoge temperatuur koelwater

· 
Posted: 08.09.2025 - 20:58  ·  #2
Bij welke slangen rondom de motor voel je warm water en waar niet? Dat geeft al een richting om te zoeken.
Radiator ook warm? Geen slangen geklemd ergens?
110 graden is wel erg hoog, dat is ook het moment dat de meter uit het midden naar rechts loopt. Niet dat jouw auto zo'n meter heeft trouwens...
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 07:47  ·  #3
Als de kachel niets doet, dan heb je ofwel een kapotte waterpomp, of een verstopping. Zekersteweten dat ze de waterpomp vervangen hebben? De pomp is het meest voor de hand liggend denk ik, pompen met name met plastic schoepen gaan nog wel eens kapot. Dat kan je aan de buitenkant niet zien, maar de schoepen komen los van de as of breken af (da's lastiger, want dan kunnen stukjes koelkanalen verstoppen) en dan pompt de pomp niet meer. Dus ook een nieuwe kan eraan gaan...
Gaat de thermostaat wel open? Bij die temperatuur zou dat wel moeten, ook al wordt het water niet rondgepompt. Dat kan je voelen aan de bovenste slang van thermostaathuis naar radiateur, die moet bij een graad of 90 warm beginnen worden. Dat zal bij jou langzaam gaan als er geen circulatie is, maar door beweging van koude vs warme vloeistof zou er langzaamaan wel iets van warmte in die slang moeten komen.
Hoe was de staat van je koelvloeistof voor de vervangingen? Als die erg slecht was (te weinig vervangen) kan het best zijn dat je kachelradiateur verstopt zit, maar dat zou geen oververhitting van de motor mogen geven, dus ik zou toch eerst de waterpomp verdenken.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 11:01  ·  #4
Goed punt inderdaad, wel lastig om die 'even' te controleren want dan moet er nogal wat los.

Maar is dat ook niet te zien aan stroming in het koelwater reservoir? Daar zit toch een retour op?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 11:27  ·  #5
Bij mijn P2 kon je idd een dun retour stroompje zien via lange dunne slang vanaf de radiateur naar het kvs reservoir. Dat stroompje nam wel toe met toerental (als de waterpomp werkt). Te zien na afnemen kvs-dop en in hoekje van reservoir kijken waar de slang zat aangesloten.
Bij mijn P3 weet ik dat niet, maar kan TS zelf bekijken.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 13:52  ·  #6
ik zou idd ook beginnen met voelen aan de slangen en radiator bij opwarmen. zon tempratuur meter kamn daarbij helpen: https://www.hbm-machines.com/n…2KEALw_wcB

oja laat je niet verleiden verder te kijken bij deze lui.. tis net zon soort action: voordat je t weet hkoop je de hele winkel leeg. shoppen voor mannen
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 14:51  ·  #7
🤔. Hoe is het met je kachelradiator? Als dat ding verstopt zit gaat je waterflow er niet blij van worden als ik me niet vergis.

Dacht in 1e direct aan je pomp maar of je hebt een kapotte en men heeft niks vervangen of het is wat anders. Ik ga ff niet uit van het eerste.
Koenders48
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 15:01  ·  #8
Goedemiddag,

Alvast bedankt voor de suggesties en het meedenken!

@Jeroen: De aankomende slang op de radiateur is warm en de afgaande is nauwelijks warm.

@Balbo: De garage waar ik het onderhoud uit laat voeren, vertrouw ik ten volste.
Verstopping is aannemelijk, maar dan misschien veroorzaakt door de oude waterpomp?? Het probleem was er al voor de vorige winter. (Met handschoenen en stoelverwarming was het te doen) Aan het einde van de winter heeft de garagehouder en goedje in het circuit van de kachelradiateur gedaan waardoor er weer een beetje warmte in de cabine kwam. Het koelwater van de motor bleef onveranderd. Ik heb vlak voor de bouwvak de thermostaat vervangen. Dit had helaas geen effect. Om een eventuele verstopping in het circuit op te lossen, had ik het systeem gevuld met azijn. Aanvankelijk leuk het de goede kant op te gaan, want de temperatuur kwam minder hoog. Dit totdat ik een langere rit voor de boeg had en ik de temperatuur wat op wilde jagen door even stevig optrekken/ rijden op de snelweg. Op de toerit nog plofte de nieuwe thermostaat in tweeën. Dus overdruk......??? Toen in overleg met de garage het koelsysteem in open toestand te creëren. (die kapotte thermostaat weer in elkaar geperst zonder klep en veer) Hierdoor zou hij dus direct koeling van de radiateur moeten krijgen en niet verder op moeten lopen dan een graad of 70. Dit was ook niet het geval, want hij ging weer richting de 100 graden. Toen besloten om een nieuwe thermostaat te plaatsen en tegelijk ook de radiateur. Maar ook een nieuwe radiateur heeftt niet geholpen.

Je had het over de bovenste slang van hey thermostaathuis. Je bedoelt daarmee een dunnere slang? De thermostaat zit bij de P3 achter de cilinders, dus je kan er moeilijk bij.

De staat van de KVS mankeerde niets aan. En vorige idd. ook even naar het retour slangetje gekeken. Even los gehaald van het reservoir, want via de doop zie je niets. Maar het retour slangetje deed ook niet veel. (bij hogere toeren).

Dus ik ben even door de opties heen en vooral het uit elkaar ploffen van de thermostaat baat mij wat zorgen.
Koenders48
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 15:38  ·  #9
@GRUNNS60: Ik heb een infrarood thermometer, dus ik kan wel eens een blik werpen wat de temperatuur is bij de ingang van de radiateur.

@MTE: Vorige week de kachel even vol aan geprobeerd, maar er komt inmiddels weer weinig warmte de cabine in.
Koenders48
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 16:01  ·  #10
Dit is de thermostaat van m'n auto. Ik heb trouwens de oude in een pannetje heet water gehad, en de klep ging wel open.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Selected quotes for multi-quoting:   0