Hoger brandstofverbruik na montage nieuw gasklephuis

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Hoger brandstofverbruik na montage nieuw gasklephuis

· 
Posted: 02.12.2016 - 21:09  ·  #1
Na mijn stranding in Frankrijk enkele weken geleden heeft de Volvo dealer een nieuw gasklephuis gemonteerd.
Rijdt weer prima. Gasreactie lijkt iets veranderd te zijn (positief): als ik nu de koppeling intrap om naar andere versnelling te gaan blijft de motor heel even op hetzelfde toerental, zodat je vloeiender naar een andere versneling gaat.

Wat mij tegenvalt is dat het verbruik behoorlijk is toegenomen. Voorheen kon ik op lange stukken op gas goed boven de 1 op tien komen. Nu lukt dat echt niet meer. Met 1 op 9 houdt het nu wel op.

Of zou de kou daar debet aan zijn?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Hoger brandstofverbruik na montage nieuw gasklephuis

· 
Posted: 02.12.2016 - 21:23  ·  #2
Ik heb dr weinig last van 1:10 1: 11 redelijk constant
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 02.12.2016 - 22:00  ·  #3
De mijne loopt ook een stukkie duurder in de koudere dagen. Volgens mij is dat normaal.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.12.2016 - 22:50  ·  #4
Het scheelt op lange afstanden meer dan 100 km minder op een lpg tank. Dat vind ik toch wel fors.
Zou het aan de ruimere toleranties liggen van het nieuwe gasklephuis?
De nieuwe ''slikt' meer onregelmatigheden van de brandstof toevoer.
Even doorredenerend: het oude gasklephuis dwong de brandstoftoevoer binnen nauwe fabriekstoleranties.
Toen dat niet meer lukte, ging het systeem in storing.
Het nieuwe gaklephuis 'accepteert' dus een te rijk mengsel.
De echte oorzaak ligt dus ergens anders...
Eens? Of maak ik een denkfout?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.12.2016 - 23:12  ·  #5
en ook vandaag gewoon aan de tank afgelopen 350 km 1:11 dus ik vind het wel wat veel extra verbruik.
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.12.2016 - 23:23  ·  #6
Quote door VolvoS60Racer

De regeling van de lambda zal altijd via de lambda sensor gebeuren. Wat hooguit kan is dat je je gaspedaal minder precies kunt doseren, waardoor je al gauw met wat grotere gasklep-opening in de rondte rijdt....met ditto hoger brandstof verbruik.

Is grotere gasklep-opening dan ook niet hogere snelheid met als gevolg dat je minder gas gaat geven oftewel minder brandstof gaat gebruiken om de snelheid aan te passen?
Denk niet dat dat de oorzaak van het hogere gebruik is. Klinkt niet logisch.
Ga meer voor de wintertemperatuur wat eerder al werd opgemerkt.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2016 - 00:01  ·  #7
Lmm en lamdasonde zijn 10k km geleden vervangen door opnieuw originele volvo delen. Bougies ook org. Volvo 30k. geleden.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2016 - 12:15  ·  #8
Temperatuursensor is inderdaad ook al preventief vervangen (org. Volvo)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.12.2016 - 16:03  ·  #9
Verschil in verbruik tussen een v70 en s60 is wel te verklaren, maar daar gaat het hier niet om. Wat ook zou kunnen is dat alle parameters gereset zijn bij de montage van de nieuwe gasklep en dat deze parameters tijd nodig hebben om in te stellen. Dus dat je volgende tankbeurt er al weer wat positiever uit ziet.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2016 - 19:18  ·  #10
Inmiddels 1500 km verder, maar het verbruik blijft onaangenaam hoog.
Ik hoop dat het aan de wintersamenstelling van LPG ligt, want de actieradius wordt zo wel drastisch ingeperkt. Met name in Frankrijk onhandig omdat de LPG daar bijzonder duur is (€ 0.80 per liter). Voorheen kon ik ruim 600 km op een tank rijden (lange afstanden). Nu haal ik amper 475 km. (72 liter tank bruto).
Van de week maar eens de lpg-installatie uitlezen, of daar iets bijzonders te zien is. Tevens bougies bekijken.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2016 - 19:33  ·  #11
Tja er is een ding veranderd en sindsdien... dus meestal moet je t bij de verandering zoeken...
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.12.2016 - 20:18  ·  #12
Kou is debet bij korte afstanden, en zou positief kunnen zijn bij langere afstanden, koude lucht kan meer gasmoleculen in zich op nemen dan, dan lichtere warmere lucht.
Verder is het gasklephuis een klep welke op basis van lmm e.d. de gascomputer een bepaalde waarde geeft, nu is het waarschijnlijk niet te achterhalen wat deze waarden waren in de oude setting. Waarschijnlijker is het dat er na vervanging van het gasklephuis een software update of zelfs een standaard programma is ingelezen welke minder gunstig uitpakt dat de eerdere setting welke er in het verleden mogelijk proefondervindelijk waren ingezet.
Verder zijn de Volvo computers voor een gedeelte zelf lerend, had hiervoor een Laguna deze had dat in extremere vorm. Als ik deze weer eens mee had, had deze zich motorisch helemaal op boodschappen modus ingesteld!!!
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 04.12.2016 - 21:18  ·  #13
Quote door brulkjaer

Ik hoop dat het aan de wintersamenstelling van LPG ligt, want de actieradius wordt zo wel drastisch ingeperkt. Met name in Frankrijk onhandig omdat de LPG daar bijzonder duur is (€ 0.80 per liter). Voorheen kon ik ruim 600 km op een tank rijden (lange afstanden). Nu haal ik amper 475 km. (72 liter tank bruto).
Van de week maar eens de lpg-installatie uitlezen, of daar iets bijzonders te zien is. Tevens bougies bekijken.

Ik heb sinds iets meer dan een maand een nieuwe LMM.

Mijn verbruik is zeker niet gestegen ondanks "winter lpg.
Bijzonder dat jou verbruik zo explosief toenam.
yes996
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.12.2016 - 22:14  ·  #14
Quote door brulkjaer

Dit scheelt inderdaad wel erg veel. En dat is begonnen na het vervangen van het gasklephuis?
Heb je de originele nog? Er moet daar bij die reparatie toch iets niet goed zijn gegaan. Wellicht kan een verkeerd type gasklephuis de problemen veroorzaken.
Een auto waar alleen een gasklephuis van is vervangen gaat niet zomaar ineens aanzienlijk meer brandstof verbruiken. Ik zou proberen na te gaan of die garage meer heeft gedaan dan alleen het gasklephuis vervangen.

Selected quotes for multi-quoting:   0