Hoger verbruik na kleppenstellen?

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Hoger verbruik na kleppenstellen?

· 
Posted: 14.11.2017 - 09:35  ·  #1
Onlangs heb ik de distributieriem, het variabele inlaatmechanisme vervangen en de kleppen gesteld (lees: ruimer gezet).
Het lijkt nu of het verbruik iets hoger is dan voor heen. 1:10 op de snelweg naar 1:9
Ik zoek een verklaring hiervoor.
Zelf heb ik al gedacht aan:
- ik ben van olie 5W40 naar 10W40 gegaan (is iets dikker dus meer weerstand?)
- mengsel verhouding lpg is in de winter anders dan in de rest van het jaar
- de klepspeling is nu iets groter, dus de kleppen blijven een fractie langer dicht. Maar dat zou m.i. geen verschil in verbruik kunnen opleveren.

Iemand anders nog een verklaring?

De auto rijdt overigens na de ingreep soepeler dan voorheen. Ik heb dus eigenlijk niets te klagen :-)
Maar ik wil graag alle veranderingen kunnen verklaren.
Overigens, in Frankrijk (waar ik veel ben) is het erg prettig als de actieradius op peil blijft, aangezien de LPG daar schreeuwend duur is.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Hoger verbruik na kleppenstellen?

· 
Posted: 14.11.2017 - 09:41  ·  #2
Winterbanden? Bandenspanning?
In de winter is het verbruik altijd iets hoger.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2017 - 09:50  ·  #3
Nee, geen winterbanden. Banden zijn met stikstof gevuld, dus hebben minder last van luchtverlies. En alle vier banden zijn een aantal maanden geleden vernieuwd.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2017 - 10:16  ·  #4
de koude starts in de winter schroeven het verbruik aardig op.
En inderdaad, de lpg-verhouding is in de koude maanden anders.

(citaat www.autogasrijders.nl)
Zomers bestaat het LPG mengsel uit 60% propaan en 40% butaan. In de winter wordt er minder butaan en meer propaan toegevoegd aan het mengsel. De verhouding is dan over het algemeen 70% propaan en 30% butaan. De reden om de mengverhouding te wijzigen, is dat propaan bruikbaar is tot temperaturen van minus 42 graden Celsius. Butaan is alleen bruikbaar bij temperaturen tot rond het vriespunt. Daarom wordt het percentage propaan in LPG in de winter bij koudere temperaturen verhoogd.

In de landen als Noorwegen en Zweden is het percentage propaan dan ook veel hoger dan in de warmere zuidelijke landen als Spanje, Italië en Portugal. Daar is het percentage butaan in het autogas mengsel juist weer hoger.

Het neven effect is dat door het verhogen van het percentage propaan de prijs van LPG stijgt. Propaan is namelijk duurder dan butaan. Bij Primagaz in België kun je het actuele prijsverschil tussen butaan en propaan terug vinden.
(einde citaat www.autogasrijders.nl)

dus in de winter meer propaan. En propaan heeft een lagere energiewaarde dan butaan.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2017 - 14:13  ·  #5
Olie zou alleen bij koude motor verschil maken (maar dus wel bijdragen aan hoger verbruik tijdens start en warmloop), want bij warme motor zijn het beide W40 oliën. Dikker kost meer moeite om rond te pompen en kan daardoor evt bepaalde plaatsen minder goed bereiken, maar verschil in waarneembare weerstand lijkt me beperkt.
5W40 is wel vaak volsyntheet terwijl 10W40 vaan halfsyntheet is dus kan nog kwaliteitsverschil geven (hangt van samenstelling af)
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.11.2017 - 16:02  ·  #6
Ik heb net even bij mijn eigen auto gekeken of het nu echt wat uitmaakt voor het verbruik of het zomer of winter is. Wel grappig, want ik zat me dit vanochtend ook in de auto te bedenken. Ik heb wel een AWD D5 (163 pk).

Op het grafiekje zie je horizontaal de maand en verticaal het verbruik in kilometer per liter (hoger is dus beter). Laagste verbruik is Dit is gemeten over precies 2 jaar en 74k km. Ik ben wel geneigd te zeggen dat in de winter het verbruik hoger ligt. Maart schiet er een beetje uit qua verbruik vanwege wintersport (lekker trappen in Duitsland met 1 op 10). Wat er in oktober gebeurde heb ik geen idee meer van, maar volgens mij zit daar ook 2x een Duitsland tripje in.

Was het altijd maar juni :).
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 14.11.2017 - 16:19  ·  #7
Zomer en winter scheelr hier ook een 10%.
(Off topic: ik wist niet dat die stikstof geldklopperij nog bestond? Hier nier iig)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 14.11.2017 - 22:51  ·  #8
mijn verbruik ligt op dit moment nog niet veel hoger dan van de zomer. dus lijkt me dat je toch even door moet zoeken wat er aan de hand is. maak je veel korte stukjes dan zou al wel verwachten dat t verbruik oploopt.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 15.11.2017 - 08:54  ·  #9
Bij mij is het verschil tussen winter en zomer nihil te noemen.
Wat je aan extra stookkosten kwijt bent, ben ik in de zomer weer kwijt aan een gierende airco.
De V70 is hier het zuinigst in het voorjaar en in het najaar, maar ook dat is eigenlijk nauwelijks merkbaar. (Lees 1:14,5 i.p.v. 1:13,5)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.02.2018 - 21:59  ·  #10
Aanvullend op dit onderwerp. afgelopen tijd verbruik in de winter toch eens even extra in de gaten gehouden. Mijn indruk is dat mn erbruik zelfs lager is bij lage temperaturen. normaal ong 1:9-9.5 als ik lekker wat echte 130 over de snelweg rij. maar bv afgelopen week paar keer van Grun naar den haag met stevige ooster wind net iets onder de 1:10 steeds. ik wordt daar wel vrolijk van bij <60 ct per liter.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 27.02.2018 - 07:27  ·  #11

afgelopen week paar keer van Grun naar den haag met stevige ooster wind net iets onder de 1:10 steeds

Wind in de rug Frank....

Hoe was het verbruik terug naar het noord oosten?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.02.2018 - 09:39  ·  #12
was paar keer heen en weer met steeds hetzelfde resultaat. ook bij de gewone ritjes op meer 80 en 100km wegen is het verbruik de laatste maanden makkelijk boven de 1:10.

Selected quotes for multi-quoting:   0