Onlangs heb ik de distributieriem, het variabele inlaatmechanisme vervangen en de kleppen gesteld (lees: ruimer gezet).
Het lijkt nu of het verbruik iets hoger is dan voor heen. 1:10 op de snelweg naar 1:9
Ik zoek een verklaring hiervoor.
Zelf heb ik al gedacht aan:
- ik ben van olie 5W40 naar 10W40 gegaan (is iets dikker dus meer weerstand?)
- mengsel verhouding lpg is in de winter anders dan in de rest van het jaar
- de klepspeling is nu iets groter, dus de kleppen blijven een fractie langer dicht. Maar dat zou m.i. geen verschil in verbruik kunnen opleveren.
Iemand anders nog een verklaring?
De auto rijdt overigens na de ingreep soepeler dan voorheen. Ik heb dus eigenlijk niets te klagen
Maar ik wil graag alle veranderingen kunnen verklaren.
Overigens, in Frankrijk (waar ik veel ben) is het erg prettig als de actieradius op peil blijft, aangezien de LPG daar schreeuwend duur is.
Het lijkt nu of het verbruik iets hoger is dan voor heen. 1:10 op de snelweg naar 1:9
Ik zoek een verklaring hiervoor.
Zelf heb ik al gedacht aan:
- ik ben van olie 5W40 naar 10W40 gegaan (is iets dikker dus meer weerstand?)
- mengsel verhouding lpg is in de winter anders dan in de rest van het jaar
- de klepspeling is nu iets groter, dus de kleppen blijven een fractie langer dicht. Maar dat zou m.i. geen verschil in verbruik kunnen opleveren.
Iemand anders nog een verklaring?
De auto rijdt overigens na de ingreep soepeler dan voorheen. Ik heb dus eigenlijk niets te klagen

Maar ik wil graag alle veranderingen kunnen verklaren.
Overigens, in Frankrijk (waar ik veel ben) is het erg prettig als de actieradius op peil blijft, aangezien de LPG daar schreeuwend duur is.