Homokineet samenstellen (tip) - S60

 
 
 
 
 
myhobby
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Homokineet samenstellen (tip) - S60

 · 
Posted: 12.09.2013 - 16:46  ·  #1
Vandaag maar eens even gesleuteld aan mijn S60 ('02). Fusee kogel en draagarm vervangen.

Probleem nadien .... Homekineet uit elkaar in de rechter verlengde as. (geen echte beweging, lawaai. merkte ik pas bij de eerste meters).Gelijk terug en eerst lezen op fora.

UIteindelijk VIDA er op na geslagen en besloten de as los te halen. Goed schuin op de krik zodat er (waarschijnlijk) weinig versnellingsbak olie uit zou lopen (dat klopte idd, geen olie uit de bak). As verwijderd en op een doek gelegd.
Nog nooit zoiets in mijn handen gehad dus even nadenken.

Eerst alles schoon gemaakt en nieuw vet klaar gelegd. Als je goed kijkt heb je een binnendeel, een ring tussen de 6 kogels, 6 kogels en een buiten deel (in dit geval het deel dat in de versnellingsbak steekt). Lang allerlei dingen geprobeerd, maar uiteindelijk besloten om dit met 2 man te doen (zoonlief laten opdraven). Welgeteld 2 minuten nodig gehad voor het uiteindelijke resultaat.

Zet nieuw vet in het buitendeel zodat dit zeker vet heeft. Pak het korte deel horizontaal op de grond vast en zet de kogels in het vet. Plaats ring en doe daar de kogels is. (ik had mijn ring zo gepositioneerd dat de kogels op de uiterste positie zaten van de as (dus ze konden er bijna uitvallen, waarmee ik bedoel dat ze geen draagvlak meer hadden). Alle 6 de kogels geplaatst en met twee handen in positie gehouden. Ondertussen had persoon 2 de opdracht gekregen de as te draaien zodat de banen precies tegenover de kogels zaten. Laatste stap was het overheen schuiven van het huis (buitenkant), terwijl ik de kogels op z'n plaats hield.

De laatste (succesvolle) stappen hebben niet meer dan 2 minuten geduurd. Nadien de as vertikaal afgemonteerd (hoest en vet), met het lange stuk onder (zodat ie niet uit elkaar kan vallen). Ik had tijdelijk twee plakjes met houtklemmen op mijn werkbank vastgezet zodat de langste deel van de as hierop steunde....

Vet erin, oude klemmen terug geplaatst, schoongemaakt en teruggeplaatst.

De S60 rijdt weer.... ;-)

Hopelijk heeft iemand hier nu of in de toekomst aan. Mijn Homokineet was overigens niet beschadigd o.i.d. Foto's heb ik niet genomen....
A_A
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Leeftijd: 51
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Deze

 · 
Posted: 25.09.2013 - 22:53  ·  #2


Been there done that dit weekend, duidelijk een handigheidje, wat mij een paar uur koste :)
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Homokineet samenstellen (tip) - S60

 · 
Posted: 26.09.2013 - 09:31  ·  #3
Kon de as wel normaal kantelen toen je klaar was? Als je namelijk de binnenring verkeerd plaatst gaat hij simpel in elkaar maar is hij nauwelijks te kantelen en zal dan snel kapot lopen...
A_A
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Leeftijd: 51
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Homokineet samenstellen (tip) - S60

 · 
Posted: 26.09.2013 - 13:15  ·  #4
Dat had ik dus eerst ook, dan zit het binneste wiel te hoog ten op zichte van de buitenkant en lopen de balletjes vast.
De balletjes moeten zowel op de binnenkant als op de buitenkant in het midden zitten.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Homokineet samenstellen (tip) - S60

 · 
Posted: 26.09.2013 - 14:09  ·  #5
die homokineet ziet er heel anders uit dan die van mijn V70nT5. de HK's van mijn auto hebben maar 3 'kogels' zonder een kooi er omheen. Maar ook die trek je te gemakkelijk uit elkaar als je een draagarm moet vervangen...
In elkaar is ook niet makkelijk...(zie stootrandjes waar de lagers het lagerhuis in moeten worden geschoven)
http://sdrv.ms/QjKuuy
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Homokineet samenstellen (tip) - S60

 · 
Posted: 26.09.2013 - 21:10  ·  #6
Ik heb het ook gehad en het was wel een werk om in elkaar te krijgen.
Bij mij heb ik wel nieuwe klemmen erop gezet want die type klemmen zijn niet 100% oke als je die een keer eraf haal.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0