Honend geluid achterrem

Marty360
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Honend geluid achterrem

· 
Posted: 01.05.2020 - 13:12  ·  #1
Beste V70 forum,

Ik rijd nu al een flinke poos met veel plezier in mijn V70 Classic uit 2000. Ik doe al het onderhoud zelf, en laatst waren de remmen aan de beurt. Dit is nog het type met dezelfde soort remklauw als de 850, dus een dubbele zuiger waar je de blokken zo tussenuit kan schuiven door 2 pinnen los te slaan. De voorremmen gingen soepel, en voor de achterremmen waren alleen nieuwe blokken nodig gezien de schijven dik genoeg waren en ook vrij vlak.

Na het opkrikken en het verwijderen van 't wiel heb ik eerst de zuigers enigzins naar binnen gewrikt (met de dop van 't remreservoir los). Aanvankelijk lukte het me niet om de pinnen te verwijderen, dus heb ik 't zo maar gelaten zodat ik de voorremmen alvast kon gaan inremmen. De zuigers stellen zichzelf daarna wel weer.

Daarna begon de ellende: een enorm gommend/honend geluid, rechtsachter, en voornamelijk in flauwe bochten naar rechts. Als ik rem stopt 't, en 't klinkt voor mij ook echt alsof het de schijf is die 't geluid produceert. Het is mij daarna gelukt om de blokken aan beide kanten correct te vervangen en hierbij is alles goed gesmeerd. Geen resultaat, nogsteeds hetzelfde lawaai.

Blokken verwijderd en even de rem ingetrapt, aha: 1 van de 2 zuigers zit vast, en dat is te zien aan de desbetreffende remblok die duidelijk laat zien dat d'r geen contact is geweest met de schijf.
Met wat pijn en moeite heb ik een 2ehands remklauw gemonteerd, weer de nieuwe blokken d'r in en alles netjes gesmeerd, en nogsteeds blijft hetzelfde honend/gommend geluid.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Het is zich dus pas gaan voordoen nadat ik een zuiger een klein stukje naar binnen heb gewrikt. Ik ben nu van plan om de schijven ook maar te vervangen, maar wellicht dat 't aan de handremschoenen ligt of dat iemand anders hier nog goeie ideeen voor heeft.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Honend geluid achterrem

· 
Posted: 01.05.2020 - 13:20  ·  #2
Je moet er een setje speciale piep plaatjes tussen zetten, tussen de remblok en zuiger. Gewoon bij de dealer leverbaar. Eurotje of 15. pijlen de juiste kant op monteren!

Gegarandeerd opgelost daarna!

partnr 272272
Marty360
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.05.2020 - 18:48  ·  #3
Hallo Blade,

Bedankt voor je snelle reactie, maar deze plaatjes zitten er al tussen. Het zijn blokken van Brembo, deze werden meegeleverd met nieuwe plaatjes.

Ik zag er echter geen pijlen opstaan, ze waren ook alle 4 identiek naar mijn weten, aan beide kanten.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.05.2020 - 19:26  ·  #4
Check het partnr maar eens op google.

Plaatjes zijn anders van Volvo
Marty360
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.05.2020 - 19:49  ·  #5
Ik zie idd dat ze anders zijn, ik ga de lokale dealer maar eens opbellen. Bedankt voor de tip!

Enig idee waarom deze wel zouden werken en andere plaatjes niet? Ik dacht namelijk dat zulke plaatjes waren tegen het piepen tijdens het remmen, en niet andersom (piepen zonder te remmen).
Welke kant moeten de pijlen opwijzen, naar binnen of buiten (vanaf de klauw gezien)?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.05.2020 - 19:56  ·  #6
Pijlen naar de rij richting.

Geen idee waarom deze wel werken, soms moet je maar gewoon blij zijn dat het werkt, het is iniedergeval een goedkope try out.

Ik heb ook al een aantal staan klooien met deze remmen, en na montage vd plaatjes, alles opgelost qua geluiden.
Marty360
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.05.2020 - 20:25  ·  #7
Ik dacht eerst nog dat deze remmen juist makkelijk zouden zijn, aangezien je de blokken d'r zo in-en-uit schuift. Uiteindelijk toch meer werk aan gehad dan verwacht.

In ieder geval nogmaals bedankt voor de tip, ik ga 't eens uitproberen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.05.2020 - 09:56  ·  #8
Om niet te piepen moet het remblok eerst met de voorkant tegen de schijf worden gedrukt (uitgaande van de draairichting van de schijf en montageplaats van de klauw). Door dit contact wordt het volledige remblok tegen de schijf getrokken.
Zo werkt het bij de fiets en ook de remzuiger van mijn oude Benz heeft daarvoor een specifieke vorm en moet op de juiste manier in de remklauw gezet worden, met ditzelfde doel.
Ik neem aan dat die piepplaatjes ook zo werken.
Marty360
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2020 - 15:48  ·  #9
Zojuist de speciale piep-plaatjes geplaatst (is gelukkig zo gedaan nu alles net los is geweest), echter geen resultaat.
Ik denk dat ik toch nieuwe schijven nodig heb, het kan niet anders dan dat daar iets krom is. Het is alleen in flauwe bochten naar rechts, dus zal het net op dat stuk wel-niet-wel-niet aanlopen, bij draaiende beweging dus.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2020 - 16:03  ·  #10
Dat is balen!

Niet perongeluk ankerplaat iets krom?
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2020 - 16:09  ·  #11
Ik heb laatst iemand geholpen met een 850 daar was de remklauw gescheurd. Echter was dit niet gelijk zichtbaar. Zelfde symptomen inclusief vreselijk piepen bij nemen van een bocht.
Marty360
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.05.2020 - 09:42  ·  #12
Kijk, een kromme ankerplaat kan ik me ergens wel voorstellen. Daar had ik nog niet aan gedacht. Is dit zo 1-2-3 enigzins terug te buigen? Lijkt me niet heel accuraat, maar wie weet is 't te doen.

Trabbit, ik heb al reeds een andere remklauw gemonteerd aangezien de oude een vaste zuiger had, dus dat de 'nieuwe' ook al is gescheurd lijkt me onwaarschijnlijk. Zou anders inderdaad wel mogelijk zijn.

Selected quotes for multi-quoting:   0