Hoog brandstofverbruik en niet rustig lopen

 
 
 
 
 
Rien
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 45
Berichten: 43
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Hoog brandstofverbruik en niet rustig lopen

 · 
Posted: 19.08.2020 - 16:03  ·  #16
Wat ravado zegt klopt, de 2.5 10v ecu kun je niet uitlezen met vida.

Waarschijnlijk heeft deze (B5252FS) een Siemens Fenix 5.2 engine management. Deze kan idd uitgelezen worden met Delphi maar je kunt hier voor ook een eigen tool maken:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=C--QsPYRC0c[/youtube]

Daarmee kun je je DTC's uitlezen en de foutcodes resetten. Het is ook mogelijk met VOL-FCR, hier heb ik toevallig zelf ervaring mee.

Overigens beteken je codes:
122: control module fault
223: idle air control valve signal
512: short-term fuel trim, lower limit

Alle codes kun je hier vinden:
http://www.cardiagnostics.be/-…hcodes.htm

Als eerste zou ik de foutcodes resetten. Je weet namelijk niet hoe lang deze al aanwezig zijn. Na de reset rijden en wederom op foutcodes controleren. Dan weet je zeker dat deze codes recent zijn en dus met het probleem te maken hebben.

Tot slot twee vragen die mij te binnen schieten aangezien de auto te rijk rijdt.
1. Rijdt de auto toevallig ook op LPG? Zo ja dan kan er mogelijk iets mis zijn met het onderbrekingsrelais.
2. Heb je de benzinedrukregelaar gecontroleerd op benzine?
Rien
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 45
Berichten: 43
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Hoog brandstofverbruik en niet rustig lopen

 · 
Posted: 19.08.2020 - 16:31  ·  #17
Zie net in mijn vorige post een foutje

122: control module fault klopt niet

122: air temperature sensor signal is de juiste omschrijving
Ric
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: Hoog brandstofverbruik en niet rustig lopen

 · 
Posted: 19.08.2020 - 17:24  ·  #18
Quote door Rien

Wat ravado zegt klopt, de 2.5 10v ecu kun je niet uitlezen met vida.

Waarschijnlijk heeft deze (B5252FS) een Siemens Fenix 5.2 engine management. Deze kan idd uitgelezen worden met Delphi maar je kunt hier voor ook een eigen tool maken:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=C--QsPYRC0c[/youtube]

Daarmee kun je je DTC's uitlezen en de foutcodes resetten. Het is ook mogelijk met VOL-FCR, hier heb ik toevallig zelf ervaring mee.

Overigens beteken je codes:
122: control module fault
223: idle air control valve signal
512: short-term fuel trim, lower limit

Alle codes kun je hier vinden:
http://www.cardiagnostics.be/-…hcodes.htm

Als eerste zou ik de foutcodes resetten. Je weet namelijk niet hoe lang deze al aanwezig zijn. Na de reset rijden en wederom op foutcodes controleren. Dan weet je zeker dat deze codes recent zijn en dus met het probleem te maken hebben.

Tot slot twee vragen die mij te binnen schieten aangezien de auto te rijk rijdt.
1. Rijdt de auto toevallig ook op LPG? Zo ja dan kan er mogelijk iets mis zijn met het onderbrekingsrelais.
2. Heb je de benzinedrukregelaar gecontroleerd op benzine?


Code 122 is naar mijn weten air temp sensor.
Nee auto rijd niet op lpg, alleen benzine.
Ik zal benzine drukregelaar is controleren
Ric
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 08 / 2020
Subject:

Re: Hoog brandstofverbruik en niet rustig lopen

 · 
Posted: 19.08.2020 - 17:26  ·  #19
Quote door Rien

Zie net in mijn vorige post een foutje

122: control module fault klopt niet

122: air temperature sensor signal is de juiste omschrijving


Haha klopt. Las 't net. Heb 'm ook uitgelezen met flashled 😉
 
Selected quotes for multi-quoting:   0