Hoog brandstofverbruik en niet rustig lopen

Ric
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Hoog brandstofverbruik en niet rustig lopen

· 
Posted: 17.08.2020 - 17:37  ·  #1
Hallo, ik heb een v70 van 1998 met de 5 cil 2.5 10v van 106kw.
Een paar weken terug liep deze redelijk, kwa stationair mooi en kwa benzine consumptie normaal.
Nu begon die laatst ineens erg te bokken en heel veel te zuipen, en motorlampje ging branden.
Bij volvo uit laten lezen en gaf storing temp sensor koelvloeistof en sporadisch lambdasonde.
Dus aangezien ik vakantie had alles maar even aangepakt. Nieuwe filters, olie, sensor inkomende lucht, lambdasonde, koelsensor,bougies, gasklephuis schoongemaakt, carterventilatie vernieuwd enz.
Lampje is nu wel uit maar gebruikt keer zoveel benzine als eerst en blijft soms zwart roken bij gas geven.
Bij bepaalde toeren ook trillen van blok.
Na nieuwe bougies misschien 10 min laten lopen en bougie bekeken, allemaal pikzwart van roet. Niet vettig dus geen olie.
Waar zou het probleem nog kunnen zitten want wil dit uiteraard weer normaal hebben. Alvast bedankt
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Re: Hoog brandstofverbruik en niet rustig lopen

· 
Posted: 17.08.2020 - 17:49  ·  #2
Het eerste waar ik aan denk is het juiste merk van de lambda. Die moet hetzelfde merk hebben als voorheen.

Overigens kan het verbruik via de bc soms misleidend zijn. Heb je het verbruik gemeten via getankte liters of BC?
Ric
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 18.08.2020 - 18:26  ·  #3
Quote door martijn-a

Het eerste waar ik aan denk is het juiste merk van de lambda. Die moet hetzelfde merk hebben als voorheen.

Overigens kan het verbruik via de bc soms misleidend zijn. Heb je het verbruik gemeten via getankte liters of BC?

Ik heb gemeten met verreden brandstof. Lamda is vernieuwd voor zelfde die er in zat.
Rare is dat motorlampje ook gewoon uit is. Kan het misschien zijn dat de foutcodes zowiezo gewist moeten worden om als ware te resetten.?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 18.08.2020 - 20:55  ·  #4
Ik zou even de accu los koppelen voor 20min
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.08.2020 - 21:14  ·  #5
De foutcodes resetten zou ik sowieso doen. Ook kan je de accu een korte tijd ontkoppelen.

Hiervan wordt gezegd dat het settings reset en de inspuiting opnieuw kalibreert. Geen idee of dit bij my98 ook zo werkt.

Ik vermoed een broodje aap verhaal.
Ric
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 18.08.2020 - 22:01  ·  #6
Quote door martijn-a

De foutcodes resetten zou ik sowieso doen. Ook kan je de accu een korte tijd ontkoppelen.

Hiervan wordt gezegd dat het settings reset en de inspuiting opnieuw kalibreert. Geen idee of dit bij my98 ook zo werkt.

Ik vermoed een broodje aap verhaal.

Is gebeurd. Maar helaas niks geholpen
Kreeg wel de codes 122.
512
223

Zit nieuwe sensor inlaat lucht in, maar meet een ingaande spanning van 4.7 volt..? Klopt dit.?
Andere is iets met fuel trim low limit.?
En iets met idle valve.. Maar meet ik gewoon 12v en als ik stekker los haal loopt die heel anders dus zal toch werken dan neem ik aan
Volterop

Subject:

· 
Posted: 18.08.2020 - 23:06  ·  #7
Tja, ik moet even zeuren.......iets wat mij altijd al dwars zit en zie het hier ook gebeuren. Niet om de TS aan te spreken daarop, zeker niet, maar het kan misschien (tegen het einde) wel een inzicht geven.
Mag het uitgebreid voor deze ene keer? ;)

Het verhaal:
Op elke verjaardag zit wel een ome Kees met zijn grote mond hoe makkelijk het tegenwoordig is om automonteur te zijn: "ze stoppen gewoon een stekker erin en weten gelijk wat er precies stuk is!"
Ome Kees heeft géén gelijk...........
Hij denkt van wel omdat veel automonteurs hier wel naar handelen; "ow, lambda sonde, meneer, er moet een nieuwe lambda sonde in". Zo gezegd, zo gedaan. Storing wordt gewist en meneer is weer onderweg. Soms blijft de storing weg en was het inderdaad de sonde, soms komt hij terug en moet de garage een griepverhaal gaan maken om niet de verkeerde diagnose toe te hoeven geven en de sonde terug te zetten/betalen.

Wat gebeurde er? (Nu even zwart/wit)
De computer gaf niet aan dat de lambda sonde DEFECT was; hij gaf aan dat er "een storing in het circuit van de lambda sonde was"!
Sluiting plus, sluiting min, onderbreking en ga zo maar door; die extensie stond er ook bij, maar meestal doet men daar niets mee en vervangt gewoon "het dingetje wat in beeld stond". Terwijl het dus een draadbreuk, sluiting, overgangsweerstand oid kan zijn(!)
Nog even afgezien van een mechanisch iets; je injector lekt en degene die een storing aan gaat geven, is vrijwel zeker de........juist!

Een temperatuur die afwijkt, hoeft niet als storing gezien te worden, maar past wel de waarden aan.
In de racerij wordt het wel gebruikt bijvoorbeeld; een cupklasse, allemaal dezelfde auto's; men stiekt de bedrading, de motor ecu denkt dat hij 70 graden is en gaat verrijken.........géén foutcode! ;) Geloof me; meer dan eens heb ik dat meegemaakt.

Nog een hekel puntje:
Storingen resetten doe je als de storing opgelost is.
Resetten omdat er een fout in staat is zoiets als een morfinepompje nemen omdat je een gat in je kies hebt.
Soms wordt het wel bewust gedaan om te zien onder welke omstandigheden hij erin komt oid, maar de bedoeling moet duidelijk zijn.

En nu weer terug naar de basis;
Bij deze auto was er een storing op de koelvloeistof temperatuursensor. Zoals ik het lees, was deze ook vervangen.
Het lijkt mij toe dat de lambda sonde een gevolg daarvan was maar dat hoeft niet per sé.
Ik kan je met redelijke zekerheid zeggen, dat de uitlees niet aangaf dat de koelvloeistof temperatuursensor ook echt defect was!
EN; het probleem wat je nu hebt, lijkt daar nog steeds verdacht veel op; te rijk!
Het is ietsje beter geworden, misschien omdat je aan de draad bent geweest alleen al, maar is nog niet goed.

Misschien is het verstandig om weer uit te lezen en dan op de parameters te letten; dat is vaak nog belangrijker dan de foutcodes.
Is dat ding goed heet en hij geeft als temperatuur 65 graden aan; dan weet je toch genoeg? Dan ga je daarmee aan de slag en los je het op tot hij een logische temperatuur aan geeft.

Zelf heb ik pas, na ene tip hier op het forum, zo'n bluetooth dingetje gekocht voor een paar knaken en kan dan in ieder geval de codes lezen en de parameters bekijken, gewoon op je telefoon. Dat lijkt mij nu voor jou erg nuttig; hoef je niet steeds te betalen voor uitlezen.
Ik weet niet waar je woont; mocht het in de buurt van Haarlem/Alkmaar zijn, kan ik dat dingetje van mij ook wel even erop steken en kijken voor je. Kleine moeite, misschien groot plezier.

Moraal van het verhaal;
- schijnbaar te rijk
- temp sensor zal welhaast niet goed de waarde bij de ecu krijgen; concentreer je daar maar eerst op.
Ric
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.08.2020 - 10:13  ·  #8
Quote door Volterop

Tja, ik moet even zeuren.......iets wat mij altijd al dwars zit en zie het hier ook gebeuren. Niet om de TS aan te spreken daarop, zeker niet, maar het kan misschien (tegen het einde) wel een inzicht geven.

Het verhaal:
Op elke verjaardag zit wel een ome Kees met zijn grote mond hoe makkelijk het tegenwoordig is om automonteur te zijn: "ze stoppen gewoon een stekker erin en weten gelijk wat er precies stuk is!"
Hij denkt van wel omdat veel automonteurs hier wel naar handelen; "ow, lambda sonde, meneer, er moet een nieuwe lambda sonde in". Zo gezegd, zo gedaan. Storing wordt gewist en meneer is weer onderweg. Soms blijft de storing weg en was het inderdaad de sonde, soms komt hij terug en moet de garage een griepverhaal gaan maken om niet de verkeerde diagnose toe te hoeven geven en de sonde terug te zetten/betalen.

De computer gaf niet aan dat de lambda sonde DEFECT was; hij gaf aan dat er "een storing in het circuit van de lambda sonde was"!
Sluiting plus, sluiting min, onderbreking en ga zo maar door; die extensie stond er ook bij, maar meestal doet men daar niets mee en vervangt gewoon "het dingetje wat in beeld stond". Terwijl het dus een draadbreuk, sluiting, overgangsweerstand oid kan zijn(!)
Nog even afgezien van een mechanisch iets; je injector lekt en degene die een storing aan gaat geven, is vrijwel zeker de........juist!

Een temperatuur die afwijkt, hoeft niet als storing gezien te worden, maar past wel de waarden aan.
In de racerij wordt het wel gebruikt bijvoorbeeld; een cupklasse, allemaal dezelfde auto's; men stiekt de bedrading, de motor ecu denkt dat hij 70 graden is en gaat verrijken.........géén foutcode! ;) Geloof me; meer dan eens heb ik dat meegemaakt.

Nog een hekel puntje:
Resetten omdat er een fout in staat is zoiets als een morfinepompje nemen omdat je een gat in je kies hebt.
Soms wordt het wel bewust gedaan om te zien onder welke omstandigheden hij erin komt oid, maar de bedoeling moet duidelijk zijn.

Bij deze auto was er een storing op de koelvloeistof temperatuursensor. Zoals ik het lees, was deze ook vervangen.
Het lijkt mij toe dat de lambda sonde een gevolg daarvan was maar dat hoeft niet per sé.
Ik kan je met redelijke zekerheid zeggen, dat de uitlees niet aangaf dat de koelvloeistof temperatuursensor ook echt defect was!
EN; het probleem wat je nu hebt, lijkt daar nog steeds verdacht veel op; te rijk!
Het is ietsje beter geworden, misschien omdat je aan de draad bent geweest alleen al, maar is nog niet goed.

Misschien is het verstandig om weer uit te lezen en dan op de parameters te letten; dat is vaak nog belangrijker dan de foutcodes.
Is dat ding goed heet en hij geeft als temperatuur 65 graden aan; dan weet je toch genoeg? Dan ga je daarmee aan de slag en los je het op tot hij een logische temperatuur aan geeft.

Zelf heb ik pas, na ene tip hier op het forum, zo'n bluetooth dingetje gekocht voor een paar knaken en kan dan in ieder geval de codes lezen en de parameters bekijken, gewoon op je telefoon. Dat lijkt mij nu voor jou erg nuttig; hoef je niet steeds te betalen voor uitlezen.
Ik weet niet waar je woont; mocht het in de buurt van Haarlem/Alkmaar zijn, kan ik dat dingetje van mij ook wel even erop steken en kijken voor je. Kleine moeite, misschien groot plezier.

Moraal van het verhaal;
- schijnbaar te rijk
- temp sensor zal welhaast niet goed de waarde bij de ecu krijgen; concentreer je daar maar eerst op.

OK mooi verhaal hoor. Na het vervangen van de koeltemp sensor ging het motorlampje ook weer uit. Die bleef namelijk branden, dus deze sensor was ook zeker kapot. Ik denk ik probeer de foutcodes te erasen en kijk dan welke er terug komt. En ik probeer nu een goed schema te krijgen van pinout van m'n ecu zodat ik weet op welke pin ik moet gaan meten om draad breuk uit te sluiten. Ik meet wel een spanning van 12v naar stationair klep, maar met naar de inlaat lucht sensor een spanning van 4.7v.
Als ik een schema heb waar in staat wat de waardes moeten zijn weer ik alles zeker. Aangezien deze auto beetje in onderhoud was verwaarloosd heb ik uit voorzorg de sensors en dergelijke al vervangen zodat ik weet dat daar alles goed is en zo kan ik terug gaan meten naar misschien de fout
Volterop

Subject:

· 
Posted: 19.08.2020 - 11:07  ·  #9
Ik begrijp dat je het een beetje onzin vindt getuige je eerste zin, maar de essentie heb je er dan ook niet uit gehaald.

Ik laat het even, succes in ieder geval.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2020 - 11:49  ·  #10
@Volterop: op zich snap ik je punten wel, maar wat je vaak ziet is dat in VIDA niet goed onderscheid gemaakt wordt tussen actuele codes en verleden codes (het kan wel, ivm de stoplichten en tellers die weergeven in hoeveel cycli de fout is opgetreden, wanneer voor het laatst, etc), maar het wissen van niet-actuele codes die wellicht op 1 bepaald piekmoment een keer zijn opgetreden maar in het dagelijks gebruik geen probleem vormen, om daarna na een proefrit te kijken welke foutcodes terugkomen, is niet ongebruikelijk en wel vrij simpel om te kunnen focussen op de codes die gerelateerd lijken aan het probleem wat nu optreedt en opgelost dient te worden voor het goed functioneren van de auto.

@Ric: wat betreft die 4.6V, ik heb wel eens gelezen dat wordt gewerkt met 5V signaalspanning (stuur- of controle) voor signalen op bepaalde onderdelen, dus niet alles is per definitie 12V. De 4.6V die jij meet (kan afwijking multimeter zijn oid) ligt daar behoorlijk dicht in de buurt dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat die 4.6V foute boel is.
Die codes die je vermeld kan ik niet thuisbrengen ("Kreeg wel de codes 122, 512, 223"): waar heb je die vandaan? Zijn dit standaard OBDII-codes? Als ik die nummers opzoek in de conversietabel (zie mijn signature) dan duiden de 122 en 223 op gaspedaalstandsensor, maar ik weet niet zeker of deze conversie ook voor jouw auto opgaat, omdat die ouder is.
Indien mogelijk zou ik proberen via een forumlid de auto uit te lezen (indien mogelijk live tijdens rijden) en dan kijken naar de cijfers rondom benzineverbruik en vergelijken van actuele vs gewenste/verwachte waardes.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2020 - 12:21  ·  #11
@volterop
Ik zie de relevantie niet om oude storingscodes te laten staan. Zeker omdat je vaak niet kan terugkijken wanneer de code is ontstaan. Daarvoor is wat uitgebreidere diagnose software nodig zoals Vida. Ik zou de oude codes zeker elders noteren of in het achterhoofd houden, maar als je werkt met een low budget obd tool lijkt mij oude wissen handiger.

Je opmerking rondom stuk of storing aan bijvoorbeeld een lambda is geheel terecht. Corrosie, draadbreuk of andere ellende betekent dat vervanging zinloos is.

On topic:
Ik wil je toch stimuleren eens met Vida te werken op een of andere manier. De codes die je geeft zijn verschillend te interpreteren. Er zijn tal van obd conversietabellen en er zitten verschillen in. Dat maakt het extra tricky.
Ric
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.08.2020 - 13:12  ·  #12
Quote door Volterop

Het verhaal:

Nog een hekel puntje:

Moraal van het verhaal;
- schijnbaar te rijk

Welke obd tool aangeschaft.?
Ric
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.08.2020 - 13:16  ·  #13
Quote door martijn-a

@volterop
Ik zie de relevantie niet om oude storingscodes te laten staan. Zeker omdat je vaak niet kan terugkijken wanneer de code is ontstaan. Daarvoor is wat uitgebreidere diagnose software nodig zoals Vida. Ik zou de oude codes zeker elders noteren of in het achterhoofd houden, maar als je werkt met een low budget obd tool lijkt mij oude wissen handiger.

Je opmerking rondom stuk of storing aan bijvoorbeeld een lambda is geheel terecht. Corrosie, draadbreuk of andere ellende betekent dat vervanging zinloos is.

On topic:
Ik wil je toch stimuleren eens met Vida te werken op een of andere manier. De codes die je geeft zijn verschillend te interpreteren. Er zijn tal van obd conversietabellen en er zitten verschillen in. Dat maakt het extra tricky.

Ken jij misschien iemand omgeving Emmen met dat programma..
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2020 - 13:27  ·  #14
In mijn voetnoot vind je de link naar de lijst met forumleden die Vida hebben en zich beschikbaar stellen om forumleden te helpen.

Grunns60 is een aanrader, maar wel in Appingedam. Ik weet niet of dit voor jou te doen is.
ravado
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 19.08.2020 - 14:05  ·  #15
Volgens mij werkt vida niet met jouw V70 classic. Dat is pas vanaf 1999 met de 20v motoren.

Wel met een universeel programma als Delphi.

Selected quotes for multi-quoting:   0