Hoog olie verbruik en uitstoot te hoog

Maartenwk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Hoog olie verbruik en uitstoot te hoog

· 
Posted: Vandaag om 19:15  ·  #1
Hi allen,

Ik heb recent een Volvo V70 classic met een B5244S blok en 170 PK automaat gekocht omdat dit toch leuke auto's blijven :)

De gekochte auto zag er goed uit maar helaas heb ik wel een aantal dingen gevonden die wat minder fijn zijn waaronder een hoog olie verbruik.

Het olie verbruik lijkt (voor zover ik nu heb kunnen meten) ongeveer tussen de 1 liter op 1500 en 2000 kilometer, nu zit er 0W30 in en wil overgaan op Mobil 1 FS 5W-40, ook wil ik very lube anti carbon proberen om de zuigveren te reinigen en als laats heb ik 5 in 1 gekocht om na de olie wissel toe te voegen. Carter ventilatie lijkt in orde

Uiteraard ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben?

Afgelopen week is ie voor de APK geweest en daar kwam onder andere uit dat de uitstoot test te hoog is, hebben jullie hier nog tips voor? Ik heb vlak voor de APK het gasklephuis gereinigd en daarna weinig gereden, misschien niet zo bijdehand haha. Ik heb ook van Wynns nog een katalysator cleaner gehaald deze ga ik er van de week in gooien.

De schokdempers/veren achter zijn ook niet best, heeft iemand een set liggen? Er zit nu een bij elkaar geraakt zooitje onder, ik heb het liefst nivomats of verstevigde dempers en veren.

Ook de abs module lijkt een probleem te geven, deze is ondertussen in operatie haha.

Het lijstje is nog langer maar ik hou het hier even bij hahaha
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Re: Hoog olie verbruik en uitstoot te hoog

· 
Posted: Vandaag om 19:35  ·  #2
Grote kans dat je zuigerveren vast zitten of versleten zijn. Begin eens met een een motor reiniging met bv BG EPR109. Dit voeg je toe bij de olie, je laat de motor 15 min stationair draaien en ververs dan de olie.
Je kan ook de olie wat vaker verversen om de reinigende werking van de olie te laten werken.
De katalysator kan best vervuild zijn, bijvoorbeeld door je olieverbruik. Hier heb ik verder geen ervaring mee.

Schokbrekers zou ik gewoon nieuw halen, zoveel kosten die niet. Als je liever voor 2e hands gaat, zou ik een setje van dezelfde auto proberen te scoren.
Selected quotes for multi-quoting:   0