Hoog toerental koude start blikkerig geluid

 
 
 
 
 
MitZo
 
Avatar
 
Subject:

Hoog toerental koude start blikkerig geluid

 · 
Posted: 03.05.2012 - 22:53  ·  #1
Beste Forumleden,

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een V70 2.4 170PK benzine uit 2001.
De auto is keurig netjes onderhouden bij Hooftman BV in Woerden dus wat dat betreft denk ik een goede aankoop te hebben gedaan.
Echter, nu een paar weken verder zijn er toch een paar dingetjes wat me is opgevallen.

Bij een koude start heb ik 30 seconden een hoog toerental van 1500 - 1600.
Dit blijkt na wat zoekwerk volgens zeggen vrij normaal te zijn bij de V70 maar het geluid is mij niet Volvo -waardig te noemen...
Mijn oude 2.5 benzine Classic had een mooi warm donker geluid maar deze klinkt als een 4 cilinder japanner uit de jaren 80.
Wanneer het stationair toerental weer rond de 800 terugzakt wordt het enigsinds acceptabel.
Het geluid van deze motor in z'n algemeen klinkt naar mijn idee te blikkerig.

Een volgend punt wat mij is opgevallen is een kortstondige resonantie tussen de 2000 en 2500 toeren bij het optrekken. De resonantie gaat door de hele wagen en laat vervelende rammeltjes na zoals een metaalachtig geratel welke mogelijk uit het dashbord lijkt te komen.
Het is lastig te traceren maar het klinkt als een kabeltje dat rammelt tegen een metalen plaat.

Er 2 dingen reeds vernieuwd.

Nieuwe voorpijp met flexdeel.
Bovenste motorsteun vervangen door powerflex rubber.

Groet,

Michel
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Hoog toerental koude start blikkerig geluid

 · 
Posted: 03.05.2012 - 23:20  ·  #2
Michel,

Ten eerste nog hartelijk welkom op het forum.

Je eerste punt: betreft die een V70n dan kan het wel kloppen dat hij bij een koude start wat hoger in toeren loopt.
Is je auto toevallig van duitse afkomst? mijn S60 doet dit ook en bij mij hoort het zo, dit doen ze omdat de motoren dan iets eerder warm zouden zijn en daarbij dus iets minder schadelijk zijn voor het milieu(al geloofd ik niet echt dat dat ook zo is).

Je tweede punt kan ik helaas geen antwoord op geven :(
MitZo
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoog toerental koude start blikkerig geluid

 · 
Posted: 07.05.2012 - 12:15  ·  #3
Het is een Nederlands exemplaar.
Wat betreft het hoge toerental is het even wennen.
Wanneer je de auto koud start is er veel bekijks... hahaha... ;-)

Eerdaags even een servicebeurt laten uitvoeren en kijken of het met een oliewissel verschil maakt.
The Volvoboy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sassenheim
Leeftijd: 26
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 / 2010
Subject:

Re: Hoog toerental koude start blikkerig geluid

 · 
Posted: 27.07.2012 - 18:08  ·  #4
Geluid is gewoon V70N eigen helaas. 2.4 motor en ander uitlaatsysteem dan in de 2.5 veroorzaken het 4 cilinder geluid... Ik vind het een grote achteruitgang, een 2.4 klinkt nergens meer naar... In m'n onderschrift trouwens een link naar het verschil in geluid tussen een 2.4 en 2.5 (beide in een V70 Classic)

BTW, als je V70 zo klinkt als deze:

http://www.youtube.com/watch?v=TcKsCiim1ow

dan is je uitlaat lek.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0