Hoogte regeling mbt verlichting (Xenon, Halogeen)

Het antwoord van de RDW

 
 
 
 
 
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Hoogte regeling mbt verlichting (Xenon, Halogeen)

 · 
Posted: 06.10.2023 - 15:05  ·  #1
Omdat ik met de gedachte speel om van Halogeen naar Xenon over te stappen was ik zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen.
Alles is eigenlijk wel te vinden behalve hoe het wettelijk zit kwa verplichtingen tov hoogteregeling.
Op mijn V70 lijkt er (vooralsnog) namelijk geen voorbereiding om een sensor op de achteras aan te kunnen sluiten.
Wel heb ik een hand bediende hoogteregeling bij mijn lichtschakelaar.
Wat dient nu verplicht aanwezig te zijn bij Xenon en maakt hierin het bouwjaar van de auto nog verschil?
Ik heb de vraag gemaild aan de RDW en warempel zojuist een antwoord gekregen:

Hartelijk dank voor uw e-mail. Indien er een hoogteregeling aanwezig dient dit goed te werken. zie artikel 5.2.55. (link) , lid 8 en de toelichting:

Indien de personenauto is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurderszitplaats aan de beladingstoestand kan worden aangepast, moet deze inrichting goed werken.

Inrichting dimlichtafstelling
De keuringseis geldt voor voertuigen van alle leeftijden en is dus niet afhankelijk van het bouwjaar. Er is sprake van een inrichting als:

er rond de bestuurderszitplaats een bedieningsmogelijkheid aanwezig is of
een indicatie (lees; schaalverdeling, maar geen digitale symbool/schaalverdeling) van de dimlichtafstelling aanwezig is.
De controle of de symbolen (schaalverdeling) overeenkomen met de schakelstand valt niet onder het begrip “goed werken”.

Is er een automatische niveauregeling voor de dimlichten aanwezig (aantoonbare werking, documentatie of aanwezigheid van sensoren t.b.v. niveauregeling)? Dan hoeft u het voertuig niet te controleren op de eis ‘goede werking van een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurdersplaats kan worden aangepast’.


Als ik dit dus goed begrijp maakt het type regeling niet uit, zolang het maar goed werkt als het aanwezig is.



De controle of de symbolen (schaalverdeling) overeenkomen met de schakelstand valt niet onder het begrip “goed werken”.


Bedoelen ze dat het niet uit maakt hoe je schaalverdeling is, zolang je je verlichting maar kunt verstellen?

Overigens is hieruit nog niet duidelijk of hoogteregeling überhaupt verplicht is bij Xenon. Lijkt me wel, maar ik leg die vraag nog even terug richting de RDW.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hoogte regeling mbt verlichting (Xenon, Halogeen)

 · 
Posted: 06.10.2023 - 16:49  ·  #2
Handbediende hoogteregeling is voldoende. Alle auto's die ik heb gehad heb ik omgebouwd naar xenon (als ze dat fabrieksaf niet hadden. Nooit problemen mee gehad. Onze huidige 2e auto (Suzuki Swift) rijdt al 3 jaar zonder problemen met LED verlichting rond.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Hoogte regeling mbt verlichting (Xenon, Halogeen)

 · 
Posted: 06.10.2023 - 22:15  ·  #3
+1. Mijn xenon met handmatige hoogteregeling komt door de apk.

En ervaring uit mijn vorige auto waarvan 1 motor het niet meer deed van 1 koplamp. Om m door de apk te krijgen bouwde ik de hoogteregelingsunit uit. Dan had de auto deze functie niet meer, dus kon hij ook niet kapot zijn voor de apk.

Na apk klikte ik m weer terug.

Had geen zin om nieuwe koplamp erin te zetten. Was de auto niet waard + ik had t nooit nodig om hoogte te verstellen
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Hoogte regeling mbt verlichting (Xenon, Halogeen)

 · 
Posted: 11.10.2023 - 15:51  ·  #4
Bedankt voor jullie reacties heren!
Ook de RDW heeft gereageerd:
Hoogteregeling (in welke hoedanigheid ook) is geen verplichting.
Voertuig verlichting dient te voldoen aan de permanente eisen die hier zijn terug te lezen.

Nu weten we dat zeker en als een apk keurmeester ooit moeilijk mocht doen dan kun je hem dit onder zijn neus duwen 😉
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 723
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Hoogte regeling mbt verlichting (Xenon, Halogeen)

 · 
Posted: 11.10.2023 - 16:21  ·  #5
Het is een fijne gedachte om zeker te weten dat je het in orde hebt. En het scheelt je nog werk ook.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoogte regeling mbt verlichting (Xenon, Halogeen)

 · 
Posted: 11.10.2023 - 21:24  ·  #6
Quote door Maartjinski

Bedankt voor jullie reacties heren!
Ook de RDW heeft gereageerd:
Hoogteregeling (in welke hoedanigheid ook) is geen verplichting.
Voertuig verlichting dient te voldoen aan de permanente eisen die hier zijn terug te lezen.

Nu weten we dat zeker en als een apk keurmeester ooit moeilijk mocht doen dan kun je hem dit onder zijn neus duwen 😉


Scherp Maarten, doe je goed.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3186
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Hoogte regeling mbt verlichting (Xenon, Halogeen)

 · 
Posted: 11.10.2023 - 23:48  ·  #7
Oh, stadslichten mogen niet anders dan wit of geel licht stralen.

Was dat eerder (ook) niet ambergeel?
En max 2 keer stadslicht, tenzij de auto van voor bouwjaar eind 60 ergens is?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Hoogte regeling mbt verlichting (Xenon, Halogeen)

 · 
Posted: 12.10.2023 - 00:06  ·  #8
Quote door Bigdog


Scherp Maarten, doe je goed.


Dank je, ik las zoveel verschillende ervaringen en meningen overal en dan vond ik het op de site van de RDW niet echt duidelijk beschreven.
Toen zag ik ineens dat er een knop was om vragen in te dienen, kleine moeite om het eens te proberen.
Nu is het gewoon helder vanuit degene die erover gaan 😊
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Hoogte regeling mbt verlichting (Xenon, Halogeen)

 · 
Posted: 12.10.2023 - 00:16  ·  #9
Quote door Jeroen

Oh, stadslichten mogen niet anders dan wit of geel licht stralen.

Was dat eerder (ook) niet ambergeel?
En max 2 keer stadslicht, tenzij de auto van voor bouwjaar eind 60 ergens is?


Die regeling over de kleur is volgens mij ontstaan in de tijd dat iedereen met blauwe ledjes in z'n ruitensproeiers reed en meer van die onzin (ok, ik vond dat toen stiekem ook leuk :D ). Ook ivm vrachtwagens die van voren een ware kerstboom waren. Voor mijn gevoel rond het jaar 2000/2001.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0