Hoogteverschil koetswerk achter

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Hoogteverschil koetswerk achter

· 
Posted: 01.08.2017 - 12:11  ·  #1
Bij het monteren van de extra hulpveren viel het mij op dat er een hoogteverschil zit tussen de linker- en rechterachterkant van de carrosserie t.o.v. van het midden van de achterassen. Het verschil is 1 cm. Gemeten tot wielkast-rand.
Nu heeft de linker standaardveer aan de onderkant een rubberring, die de rechterkant niet heeft. Maar die ring is maar 2 millimeter dik.
Wat ik nog voor de zekerheid wil nagaan is of de achterveren netjes gepositioneerd zijn t.o.v. de begrenzing in de onderschotel.
Aan de bovenkant zitten de 1 jaar oude schokdempers netjes in de (nieuwe) lagers. En uiteraard is er niets verroest..
Wat zou nog meer de oorzaak van het hoogteverschil kunnen zijn? (voor de duidelijkheid, de auto is onbeladen en de gastank ligt op de plek van het reservewiel).

En ook relevant: kan het verschil in hoogte van de carrosserie kwaad?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: Hoogteverschil koetswerk achter

· 
Posted: 01.08.2017 - 12:51  ·  #2
ik denk dat jouw en mijn auto op dezelfde dag zijn gemaakt. Dit heeft de mijne ook. is ongeveer 1,5 cm. En ik rij er al jaren mee rond. Hij is er ook mee uitgelijnd, dus ik maak me niet zo'n zorgen. Als binnenkort het subframe er onderuit gaat komen er wel andere veren onder, deze verdenk ik er van dat ze niet van 1 en dezelfde auto af komen (heb ik een jaar of 3 terug gewisseld toen de nivomats er onderuit gingen, daar vóór weet ik niet hoe het was)
martijnvk
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

· 
Posted: 01.08.2017 - 14:54  ·  #3
Hallo!

Die van mij heeft dit inderdaad ook.
Circa 1 cm.

Alles gecontroleerd maar er valt niets te vinden hoe dit kan komen.
Het enige wat het bij mij nog kan zijn is dat er een rubber goed verrot is dat het ijzer op ijzer en dat hij daar op 1 kant blijft hangen en niet goed terug veert.
Maar kan me niet voorstellen dat dat bij zo veel Volvo's voorkomt.

Groetjes Martijn
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.08.2017 - 15:19  ·  #4
Dat rubber slijt nauweljks. Ooit de vering losgehad ivm andere zwaardere veren en meteen een nieuw bovenrubber gemonteerd, maar een nieuw rubber was daar eigenlijk niet nodig. Dat rubber heeft zelfs een metalen wapening!
martijnvk
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

· 
Posted: 02.08.2017 - 06:32  ·  #5
Ik heb het over de bus die in de ophanging zit.
Bij mij is die bus rechts achter verrot en zie je ook ijzer deeltjes dat het ijzer op ijzer is en daar kraak hij ook bij droog weer.
Je merk ook dat hij aan de rechterkant iets meer moeite heeft met inveren en eruit komen maar dat komt omdat hij daar nu eenmaal niet zo soepel gaat.

Wanneer de meeting is met de subframe rubbers aan de achterzijde dan zul je je verbazen hoe die rubbers achter er uit zien.
Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik een volle kofferbak heb (circa 300kg) ex reserve wiel, subwoofer. En dat er regelmatig een zware kar achter hangt.

De rubbers aan de bovenkant en onderkant heb ik ook reeds los gehad en die slijten inderdaad nauwelijks.

Groetjes Martijn
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.08.2017 - 07:06  ·  #6
@Martijn,

Welke bus bedoel je precies?

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2017 - 06:21  ·  #7
Ik had andere veren gekocht om zo hopelijk het hoogteverschil op te heffen. Ik moest gewone veren hebben, en ik had blijkbaar nivomat veren gekregen - niet voor montage gecontroleerd - en na montage zette ik de auto weer op zijn wielen, stukje gerold, en viel met op dat de auto achter veel dieper stond, maar nog steeds scheef! de 1.5cm zat er nog steeds in! Dus conclusie: het wordt niet door de veren veroorzaakt. Ik heb de hele wielophanging en subframe gecontroleerd, maar niets raars gevonden. Dus ik heb er ook nog niet achter wat de oorzaak is. Ik ga dus binnenkort de veren weer terug wisselen en nog eens verder kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2017 - 20:48  ·  #8
Ik bedacht mij nog wat: het kan volgens mij niet liggen aan de voorkant, en omdat uit te sluiten kun je de krik in het midden onder het subframe aan de voorkant zetten, opkrikken, dan doet de voorkant niet meer mee en zal de achterkant zich zetten, ofwel recht, ofwel scheef. Dan is het duidelijk of et wel of niet alleen in de achterkant zit.
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 20.08.2017 - 08:31  ·  #9
Ik heb precies hetzelfde bij mijn XC70. De bestuurderskant staat lager. Ik dacht ook dat het aan de nivomats lag, maar na overstappen naar gewone dempers is het verschil gebleven. Verder kon ik ook niks vinden waarin het verschil zou moeten zitten. Misschien dat ik het ga oplossen door een spacer van HPDE van 8mm (lees een verzaagde ikea snijplank) bovenop de veerpoot ga plaatsen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.08.2017 - 18:32  ·  #10
Zoiets zat ik ook nog aan te denken.....

https://www.ipdusa.com/product…juster-kit

Maar pak liever het probleem bij de bron aan.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 20.08.2017 - 21:42  ·  #11
Is het niet gewoon normaal? De Mii heeft het ook en met de schroefset merkte je dat ik links echt 1 cm lager moest schroeven om hem gelijk te krijgen
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Selected quotes for multi-quoting:   0