Horten bij gas los laten

Net als je op reis bent...

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 23.02.2018 - 21:11  ·  #121
Vandaag de carterventilatie (incl. slangen) vernieuwd. Zat zoals verwacht niet verstopt. Of het membraam stuk was, weet ik nog niet. Daarvoor moet ik eerst het oude carterventilatiehuis opensnijden.
De voetjes van 2 LPi-injectoren laten vervangen (zaten niet helemaal vast meer, maar lekten nog niet, al scheelde dat niet veel).



Tevens meteen nieuwe uitstroombuisjes voor de LPG injectoren in het spruitstuk laten plaatsen, nu de boel toch open lag.



Auto weer ingeleerd en rijden maar.

Helaas is het probleem van het horten toch weer terug.
Zolangzamerhand weet ik niet meer waar ik het nu zoeken moet.
Ja, gasklephuis, maar daar zal de dealer zo niet aan willen (aangezien er geen foutmeldingen zijn).
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 24.02.2018 - 21:26  ·  #122
Vandaag ging eindelijk een keer het motorstoringslampje branden. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een storingslampje ;-)
Eindelijk weer een melding.
Uitgelezen: ECM-980F en ECM -532D.
Dat wijst op een probleem met vacuum en richting MAP en MAF-sensor en Gasklephuis.
Vacuum is helemaal gecontroleerd en vernieuwd. Maar de testen wijzen uit dat MAP, MAF en gasklephuis ook goed werken.
Dus wat dan wel? Nu zat ik nog eens de foto's van het nieuwe gasklephuis te bekijken dat er vorig jaar ingekomen is. Geen meerdere jaartallen er op, alleen 11/14 (november 2014) en een sticker er op met "Volvo, made in Sweden" (op de sticker van het oude gasklephuis stond Magneto Marelli).
Dus een nieuw gasklephuis en geen revisie-exemplaar.



Totdat ik ineens het gevoel kreeg dat er met een hamer op mijn hoofd geslagen werd: dat logo op het zwarte plastic, dat komt mij wel heel bekend voor en niet in positieve zin:





Dus toch een revisie van dat vermaledijde Magneto Marelli?
Maandag maar eens gesprekje met de dealer voeren....
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 24.02.2018 - 23:26  ·  #123
Waar denk je dat Volvo winkelt? Ze zullen niet alles in eigen beheer fabriceren. Op mijn sensoren staat ook Volvo met een Bosch-nummer. Zo vreemd is dat toch niet? Of begreep ik het verkeerd?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 25.02.2018 - 00:05  ·  #124
Dan heb jij blijkbaar een gasklephuis van een andere fabrikant gehad dan Magneto Mirelli. Die gasklephuizen waren berucht om hun slechte kwaliteit. Daarom is Volvo overgestapt op een andere leverancier. Helaas blijken ze dus toch nog gasklephuizen van dat beruchte merk te reviseren.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 26.02.2018 - 12:44  ·  #125
Vandaag naar de dealer geweest.
Van te voren had ik een lijst gemaakt met alles wat ik al uitgevoerd en gecontroleerd had. Daarbij aangegeven dat ik sterk het gasklephuis verdenk.
Ze zijn zelf ook nog weer met Vida in de weer geweest. De 2 meldingen die naar voren kwamen kenden ze niet. Dus gingen ze eerst uitgebreid Vida zitten lezen.
Maar een echte oorzaak vonden ze ook niet. Vonden wel aannemelijk dat het het gasklephuis zou kunnen zijn.

Van garantie of een coulance-regeling wilden ze echter niet weten. Sorry, is net uit de garantie van 1 jaar. En aangezien de auto niet bij hen in onderhoud is (doe ik immers zelf) ook geen coulance.
Alleen kon ik (mijn standaard)korting op de onderdelen krijgen, als ik ze zelf zou monteren. Als ik het zou laten monteren zou ik geen korting krijgen.

Ik vraag mij af of ze hier zo makkelijk mee weg kunnen komen. Een duur onderdeel na iets meer dan een jaar al weer (waarschijnlijk) defect is.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 26.02.2018 - 21:47  ·  #126
Tja brulkjaer, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.

Mijn ervaring: het is de energie niet waard om het gevecht aan te gaan. Ik accepteer dat de wereld voor een groot deel uit prutsers bestaat en ga weer door...
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 27.02.2018 - 05:39  ·  #127
Met die (beruchte) ETM's is idd wel vaker een geouwehoer om garantie te krijgen... De meeste dealers verschuilen zich achter of 1 jaar garantie of electronisch onderdeel waarop ze geen garantie geven. Blijft altijd een gevecht. Zou persoonlijk het verlies pakken en een nieuwe monteren want voor de 250 euro ex software wil je dat gezeik niet hebben.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 27.02.2018 - 09:17  ·  #128
@Vogel en Dirk342,

Daar heb je op zich wel gelijk in.
Het voelt alleen bijzonder zuur: de afgelopen 2 jaar een kleine € 4000,- aan reparaties en onderdelen bij de dealer uitgegeven en dan te horen te krijgen dat ze geen coulance willen verlenen omdat de auto daar niet in onderhoud is.
Hoe hoog moet het bedrag dan wel niet zijn, om wel coulance te krijgen...
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 28.02.2018 - 14:52  ·  #129
Vandaag het nieuwe (revisie versie van Volvo) gasklephuis gemonteerd. Bij de dealer de software laten laden.
Volgens hen hoeft een nieuwe gasklephuis niet ingeleerd te worden.
Dus wel. Stationair toerental was echt te hoog. Na inleren normaal.
Onbelast gasgeven is nu beter te doseren. Op een kort ritje geen storing meer gehad.
Maar het is nog wat te vroeg om te juichen. Eerst maar eens een paar dagen afwachten hoe e.e.a. gaat.
Oude gasklephuis bekeken: echt vuil is het niet. Wel zie ik een schone vettige aanslag op de klep in het gasklephuis aan de inlaatzijde. Voelt aan als motorolie. Waar die vandaan komt? Via de nieuwe carterventilatie zou dit toch niet moeten kunnen?



Verder maar eens de carterventilatie ontleed ter lering. Hoewel er vocht en olie inzit, is geen enkel kanaal geblokkeerd. Ook het membraan is nog heel.

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 28.02.2018 - 16:06  ·  #130
Je had toch al een nieuw gasklephuis? Die zat er een jaar in, en nu dus weer een nieuwe?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 28.02.2018 - 16:12  ·  #131
Dat is ook de frustratie.. wat is er met de oude gebeurd? ruil?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 28.02.2018 - 16:36  ·  #132
@Grunns60, Walterj,
Dat is inderdaad mijn frustratie: amper na een jaar alweer een nieuw gasklephuis. En een dealer die niet thuis geeft.
De ANWB en Consumentenbond al even geraadpleegd, die geven beide aan dat:
Als het gebrek in het gasklephuis zit (en dus niet veroorzaakt is door een ander defect onderdeel), dat ik een beroep op de wet kan doen en dat het dan redelijk is dat de dealer een groot deel van de kosten voor herstel voor zijn rekening neemt.
Het is alleen de vraag: hoe toon ik aan dat het gasklephuis 'uitzichzelf' kapot is gegaan en niet door andere omstandigheden?


Het 'oude' gasklephuis moet terug naar de dealer, is een exchange part.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 05.03.2018 - 11:17  ·  #133
En hoe gaat het met de nieuwe ETM?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 06.03.2018 - 20:09  ·  #134
Tot nu toe geen problemen meer gehad!
Was dus toch gasklephuis.
De dealer laten weten dat de problemen over waren en dat het dus toch het gasklephuis was. Die had daarop niet veel te vertellen.
Vandaag de rekening gehad: 340 euro (gasklephuis, software laden en uitlezen Vida)
(Het gasklephuis heb ik er zelf ingezet)

Ik zag toevallig wat ze normaal aan arbeidsloon rekenen voor het plaatsen van een gasklephuis: 109 euro! En dat voor hooguit een kwartiertje werk! Maar misschien zit daar dan het laden van de software bij in.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Horten bij gas los laten

 · 
Posted: 06.03.2018 - 20:36  ·  #135
Kijk aan man! Fijn dat het weer rijdt zoals t hoort.

Ik was al vrij snel zeker dat het de etm was. Had je hem maar eerder vernieuwd. Eerlijk gezegd zonde vd carterventilatie...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0