Aangezien ik de eerste keer bijna twee uur heb zitten pielen en de tweede keer het in een half uur deed, maar op een andere manier, leek het me handig deze manier te delen. Lastige is dat je de schokdemperplaat van onderaf positioneert, en dat lijkt moeilijk maar is het niet. Met hulp van een boutje en een touwtje doe je het namelijk gewoon van boven.
1. Bok de achterzijde van de auto op.
2. Verwijder de topbout van de schokdemper aan de bovenzijde.
3. Verwijder de bout van de schokdemper aan de onderzijde.
4. Verwijder de schokdemper door hem in lengterichting uit de draagarm/veer te trekken.
5. Draai de drie bevestigingsboutjes van de schokdemperplaat los.
6. maak de schokdemperplaat los en laat deze naar beneden vallen. Deze eindigt bij de sparing in de draagarm (waar net nog de schokdemper bevestigd zat). Met wat gefrommel past deze precies door het gat.
7. Pak de nieuwe schokdemperplaat. Deze is rubbergecoat. Draai de bevestigingsboutjes een paar keer door de schroefgaten om de rubberresten uit de draad te verwijderen. Dat voorkomt gepiel met monteren.
8. Regel een M6, M7 of M8 bout en moer met voldoende lengte. Draai deze door het middengat van de schokdemperplaat met de moer aan de bovenzijde. Hier pak je straks van bovenaf de schokdemperplaat aan vast.
9. Pak een koord of een touwtje van voldoende lengte, liefst met een haakje aan het eind.
10. Laat dit door het gat naar beneden zakken door de sparing in de draagarm.
11. Bevestig de haak aan de schokdemperplaat en hijs hem naar boven.
12. Pak de schokdemperplaat bij de moer op je bout vast en maak het haakje los.
13. Positioneer de schokdemperplaat en draai hem vast.
14. Draai de moer los; je bout valt nu onder uit de veerpoot.
15. Monteer de schokdemper.
16. Klaar.
Bij de schokdemperplaat hoort een metalen ring. Deze moet aan de onderzijde van de plaat gemonteerd worden. Wordt ie niet meegeleverd, dan zit ie op je oude schokdemperplaat.
Duur: 20 minuten.
1. Bok de achterzijde van de auto op.
2. Verwijder de topbout van de schokdemper aan de bovenzijde.
3. Verwijder de bout van de schokdemper aan de onderzijde.
4. Verwijder de schokdemper door hem in lengterichting uit de draagarm/veer te trekken.
5. Draai de drie bevestigingsboutjes van de schokdemperplaat los.
6. maak de schokdemperplaat los en laat deze naar beneden vallen. Deze eindigt bij de sparing in de draagarm (waar net nog de schokdemper bevestigd zat). Met wat gefrommel past deze precies door het gat.
7. Pak de nieuwe schokdemperplaat. Deze is rubbergecoat. Draai de bevestigingsboutjes een paar keer door de schroefgaten om de rubberresten uit de draad te verwijderen. Dat voorkomt gepiel met monteren.
8. Regel een M6, M7 of M8 bout en moer met voldoende lengte. Draai deze door het middengat van de schokdemperplaat met de moer aan de bovenzijde. Hier pak je straks van bovenaf de schokdemperplaat aan vast.
9. Pak een koord of een touwtje van voldoende lengte, liefst met een haakje aan het eind.
10. Laat dit door het gat naar beneden zakken door de sparing in de draagarm.
11. Bevestig de haak aan de schokdemperplaat en hijs hem naar boven.
12. Pak de schokdemperplaat bij de moer op je bout vast en maak het haakje los.
13. Positioneer de schokdemperplaat en draai hem vast.
14. Draai de moer los; je bout valt nu onder uit de veerpoot.
15. Monteer de schokdemper.
16. Klaar.
Bij de schokdemperplaat hoort een metalen ring. Deze moet aan de onderzijde van de plaat gemonteerd worden. Wordt ie niet meegeleverd, dan zit ie op je oude schokdemperplaat.
Duur: 20 minuten.