Zoals de titel het al zegt een kleine how to om een vastgelopen achter ruitenwisser weer tot leven te wekken.
Dit is voor facelift model My 04 tot 07.
Vraag mij niet hoe maar heb het nu 2 keer gehad dat het koperen doorvoerpijpje door de motor gaat lekken.
Denk door dichtslaan van de klep dat het koper van het pijpje scheurt.
Maar bij deze mijn T5 dus ook het geval.
Hoe merk je dat hij minder is:
Je hoort de motor met moeite draaien en het geheel gaat niet vloeiend.
Benodigdheden van de dealer:
Volvo kit 30649037 en sproeier kopje 30634270.
benodigdheden:
Torx: T25 en T20
Dopsleutel 10 en 13.
Verwijder het onderste kant van binnenwerk van de achterklep.
Die zit vast met vier torx T25.
Voorzichtig trekken en de plaat laat los. Zit met gele clips.
Afdekkap ruitenwisser afnemen.
Bout los maken met dopje 13.
Is heen en weer halen en de wisser arm komt los.
Stroom van de motor af en slangetje los.
motor zit met 3 keer met een boutje -> los met dopje 10.
Motor kan je dan los trekken door het doorvoer rubber.
Motor op tafel en dan de Torx schroeven van de afdek plaat los
Het binnenwerk:
Het viel mij bij deze motor 100% mee. (Vorige was helemaal verrot van binnen door water)
Nu moet het hele binnenwerk er uit.
markeer eerst hoe het witte tandwiel in de motor zit.
Die bepaald hoe dadelijk de tandwielen terug gaan in de motorbehuizing.
Draai de moer terug op waar de ruitenwisser zit. (beschadig je de doorvoer niet)
Leg de motor op 2 blokken hout dat het interne mechanisme kan bewegen.
Met aardig wat klappen op de bout kwam hij bij los.
Bij mijne bleek de as door corrosie / en viezigheid helemaal vast te zitten in de doorvoer.
Die met een staalborstel schoongemaakt en daarna ligt opgeschuurd.
Daarna een laagje zwarte spuitlak er opgedaan tegen de roest.
Voor het terug plaatsen heb ik vet op de as gesmeerd zodat het soepel blijft gaan.
Ander euvel is roest op de tandwielen .
Ook die goed schoonmaken met staalborstel en rem reiniger.
Daarna goed in het vet zetten.
Daarna motor weer terug in de auto.
vergeet slangetje van de sproeier er niet op te doen.
Als de wisser arm er weer op zit dan pas het sproeikopje zachtjes er in tikken.
Dit is voor facelift model My 04 tot 07.
Vraag mij niet hoe maar heb het nu 2 keer gehad dat het koperen doorvoerpijpje door de motor gaat lekken.
Denk door dichtslaan van de klep dat het koper van het pijpje scheurt.
Maar bij deze mijn T5 dus ook het geval.
Hoe merk je dat hij minder is:
Je hoort de motor met moeite draaien en het geheel gaat niet vloeiend.
Benodigdheden van de dealer:
Volvo kit 30649037 en sproeier kopje 30634270.

benodigdheden:
Torx: T25 en T20
Dopsleutel 10 en 13.
Verwijder het onderste kant van binnenwerk van de achterklep.
Die zit vast met vier torx T25.
Voorzichtig trekken en de plaat laat los. Zit met gele clips.
Afdekkap ruitenwisser afnemen.
Bout los maken met dopje 13.
Is heen en weer halen en de wisser arm komt los.
Stroom van de motor af en slangetje los.
motor zit met 3 keer met een boutje -> los met dopje 10.
Motor kan je dan los trekken door het doorvoer rubber.
Motor op tafel en dan de Torx schroeven van de afdek plaat los

Het binnenwerk:
Het viel mij bij deze motor 100% mee. (Vorige was helemaal verrot van binnen door water)


Nu moet het hele binnenwerk er uit.
markeer eerst hoe het witte tandwiel in de motor zit.
Die bepaald hoe dadelijk de tandwielen terug gaan in de motorbehuizing.
Draai de moer terug op waar de ruitenwisser zit. (beschadig je de doorvoer niet)
Leg de motor op 2 blokken hout dat het interne mechanisme kan bewegen.
Met aardig wat klappen op de bout kwam hij bij los.

Bij mijne bleek de as door corrosie / en viezigheid helemaal vast te zitten in de doorvoer.
Die met een staalborstel schoongemaakt en daarna ligt opgeschuurd.
Daarna een laagje zwarte spuitlak er opgedaan tegen de roest.
Voor het terug plaatsen heb ik vet op de as gesmeerd zodat het soepel blijft gaan.
Ander euvel is roest op de tandwielen .
Ook die goed schoonmaken met staalborstel en rem reiniger.
Daarna goed in het vet zetten.

Daarna motor weer terug in de auto.
vergeet slangetje van de sproeier er niet op te doen.

Als de wisser arm er weer op zit dan pas het sproeikopje zachtjes er in tikken.