Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 
 
 
 
 
GertjanT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Enschede
Homepage: gertjantillema.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 · 
Posted: 14.01.2015 - 12:38  ·  #1
Ik heb mijn V70N T5 nu 3/4 jaar en merk dat het probleem wat ik eerder beschreef over een soms halfbakken/geen turbo er wel degelijk is. Met enige regelmaat (en het lijkt erger te worden) trek ik stevig door in toeren, maar merk je dat de acceleratie dan achterblijft. Ik verdenk de TCV, maar ben nu niet bepaald een kenner. Omdat ik ook graag zou willen weten of het afstellen van de wastegate nodig is, zoek ik iemand die die kennis in de buurt van Enschede heeft. Dat mag een bedrijf zijn, maar dat hoeft niet. Ik zit niet te wachten op meer dan de 250 fabrieks-PK's door te chiptunen ofzo, het hoeft ook allemaal niet to the max afgesteld, maar een T5 heb je niet om partij te zijn voor een Opel Omega 2.0d.

Kan iemand me iets/iemand aanraden?
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 · 
Posted: 14.01.2015 - 12:40  ·  #2
Heb je wel al eens naar de ontsteking gekeken? Je bougiekabels?
GertjanT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Enschede
Homepage: gertjantillema.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 · 
Posted: 14.01.2015 - 12:50  ·  #3
Nope. Maar de kabels en bougies zijn relatief nieuw. Maar wat maakt dat je denkt dat de ontsteking hier de problemen kan veroorzaken? Ik heb niet de indruk dat het aantal toeren een probleem is. Ik zou verwachten dat problemen met de ontsteking zouden moeten leiden tot b.v. moeilijk starten (is geen probleem) of moeite om hoge toeren te maken (ook geen probleem).

Ik ben gewend om te kijken naar auto's met caburateurs uit de vroege jaren '60 of max '70. Daar zijn dingen allemaal wat simpeler en overzichtelijker. :)
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 · 
Posted: 14.01.2015 - 12:55  ·  #4
Hmm opel niet toevallig gechipt? heb 'vroeger' ook heel wat bmw's het nakijken gegeven met mn gekietelde golfje 3 tdi :)

Alle gekheid op een stokje, je kan auto service Hardenberg eens proberen, dit is een Volvo specialist. En Hardenberg is redelijk in de buurt van Enschede.

Heb je verder al eens goed gekeken naar alle buizen die van en naar de turbo lopen. Deze willen nog wel eens scheuren.

Weet niet of je een hand geschakeld of automaat hebt maar als je in de 3 al rollend vanaf ong. 1500 toeren eens flink op het gas gaat kun je vaak heel goed voelen wanneer de turbo erin komt. probeer dit eens wat vaker achter elkaar om te zien/voelen of je verschil voelt.

Edit: MMTS is een forum sponsor en deze zit in Denekamp. Weet niet of zij ook dit soort dingen doen (wastgate controle) maar dit is wel dicht bij Enschede.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 · 
Posted: 14.01.2015 - 13:02  ·  #5
Sorry, ik begreep dat je probelemen had met op toeren komen. De start van dit topic is erg summier.
Ik heb een T-5R die ook slecht optrok en soms in de toeren bleef hangen. Na het vervangen van de complete ontsteking incl bougies, kabels en rotor was het verholpen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 · 
Posted: 14.01.2015 - 13:27  ·  #6
ik zou beginnen om de volgende zaken te checken:
- de turbo is vermoedelijk een TD04-16T , de CBV (compressor bypass valve) van deze TD04 turbo-familie hebben de neiging kapot te gaan. Het gaat dan om het membraan dat onder het chrome pakje zit dat op de alu-kant van de turbo sit.
Als dat membraan gescheurd is krijg je niet de volle turbodruk maar er ontsnapt geen lucht uit het inlaattraject (dus geen foutcodes)
- check of er wel genoeg pre-load op de watsegate actuator stang staat.
NB: de hele TD04-serie turbo's hebben last van wastegate poort schade door barsten en wegsmelten van materiaal. De wastegate klep sluit dan niet meer 100% waardoor de turbo pas later op druk komt omdat nooit alle uitlaatgassen door de turbine gaan. ER lekt uitlaatgas weg via de wastegate ook op momenten dat deze dicht moet zitten.
- check of er vacuum slangetje los hangen of gescheurd zijn.
- neem de boost solenoid klep eens los (zit tegen de airbox aan, wel even alle slangetje markeren.)
Test deze solenoid klep rechtstreeks op een 12V bron. Je moet 'm dicht en open horen klikken. Je kan er ook perslucht op aansluiten. Dan kan je ook testen of de luchtflow zelf ook goed aan/uit wordt geschakeld.
smeer de solenoid klep met wat WD40. Als het ding kapot is: vervangen.
- een lekkende intercooler kan ook een reden zijn dat je te weinig boost/power voelt.
(testen door de intercooler met lucht op bv 1bar overdruk te zetten. Als de druk wegzakt heb je een lekkage, blijft de druk gelijk: intercooler OK.
GertjanT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Enschede
Homepage: gertjantillema.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 · 
Posted: 14.01.2015 - 16:38  ·  #7
Ah, dank. De OP is inderdaad wat summier en bij nalezen inderdaad ook zo uit te leggen dat het op toeren komen niet/hortend gaat. Dat is niet het geval. Ik heb ook geen foutcodes bij uitlezen via ODB2-dongle. Het is echt alsof ik dan zonder turbo op moet trekken, terwijl ik uiteindelijk nog steeds vrij vlot naar de 130-140 km/u kan, maar je voelt nergens die schop in je rug die ik soms dus wel voel. Dan is het ook echt accelereren. Sneller dan 130-140 rij ik in NL eigenlijk nooit, wat daar boven gebeurt kan ik dus niet zeggen. (brave burger als vriendinlief en kinderen bij me in zitten. :) ).

Buren met een Touareg hadden recent een helemaal dooie turbo op een V8, die gaven aan dat die bak van ze dan totaal niet meer vooruit te branden is en nauwelijks de 100 kan halen als er ook maar een klein hellinkje te nemen is. Zo heftig is het bij mij absoluut niet. Maar wellicht dat een geturbode diesel ook wel heel wat anders is.

Goed, ik zal MMTS eens bellen, want de werkjes die TeeFive beschrijft zijn prima te doen als je ze al eens gedaan hebt, maar liggen (voor een aantal van de klusjes iig) wat anders als je niet uit ervaring weet wat goed is. Dank iig!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 · 
Posted: 14.01.2015 - 16:51  ·  #8
het uitlezen met een obd2 dongel geeft maar een heel beperkt inzicht in het functioneren. Uitlezen met vida via een dice geeft een volledig beeld. eventueel even via een forum lid. ergens staat een lijst met forumleden per provincie.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39719
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 · 
Posted: 14.01.2015 - 20:03  ·  #9
Quote door GertjanT

zoek ik iemand die die kennis in de buurt van Enschede heeft. Dat mag een bedrijf zijn, maar dat hoeft niet.


Al eens aan Martin van MMTS gedacht ?
Veel Volvo kennis, gespecialiseerd in lastige klachten en dicht in de buurt (Oldenzaal).
vrolijk nootje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 40
Berichten: 143
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hulp bij nakijken turbogedrag V70N T5 MY2002

 · 
Posted: 14.01.2015 - 21:41  ·  #10
Ga niet gelijk uit van het ergste..
Ik had in mijn Audi S4 biturbo ook zoiets, bleek een gescheurde slang te zijn..

Ik zou van de ervaring van de forumleden uitgaan, en oorzaken 1 voor 1 elimineren..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0