hulp bij uitzoeken juiste koppelingsset een enkel massa vliegwiel - single mass flywheel

of toch nog een keer een DMF?

flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

hulp bij uitzoeken juiste koppelingsset een enkel massa vliegwiel - single mass flywheel

· 
Posted: 14.03.2018 - 20:05  ·  #1
Hi,

Zouden jullie wat kunnen adviseren en graag de onderdeelnummers e.d. kunnen geven van een dergelijke set?

De reden is dat het huidige DMF wellicht de geest heeft gegeven, dit na 60-70 K.. --> dit moet nog uitgezocht worden maar het heeft er wel de schijn van. Er is dus 1,5 jaar geleden een set van LUK in gegaan; dual massa vliegwiel en koppeling met drukgroep.

(De verschijnselen zijn: een licht schurend geluid bij wegtrekken, wat moeilijk schakelen en nu steeds meer trillingen links voor, dus waar de bak e.d. zit.) Koppeling slipt totaal niet.
Ik vind dit wel erg snel als dit echt al op is.. de auto is wel getuned en heeft dan ongeveer 230 pk en 360 nm koppel, maar dat zijn toch geen enorm hoge waarden zou je zeggen. Dan heeft een D5 of T5 standaard meer, maar wellicht ook andere hardware?
En NEE, ik ben geen stoplicht scheurder, ik laat meestal de leasefietsen voorgaan en zelfs snelle dames in stadsauto's bij het stoplicht. Daarna - op de 80 en 100 wegen haal ik ze evt. wel in, ik zet gewoon de cc op 115 en zie het verder wel.. :-)

Nou ja, dus misschien op zoek naar een nieuwe set en om dit nog een keer te vermijden dacht ik aan een enkel massa vliegwiel ombouw. Ik begrijp dat de koppeling dan ook anders moet, is die dan ook erg duur? Ik lees op het andere forum dat je dan evt een stage 3 koppeling moet hebben e.d. dat hoeft allemaal niet. In het ergste geval laat ik de tuning terugdraaien. Obbe heeft er per ongeluk een Power tune in gezet, terwijl ik voor een Ecotuning kwam. Maar druk, druk, dus niet meer kunnen laten veranderen.

Iemand ervaring, ideeën? Het gaat dus om mijn s60, 2007 B5204T5 en YV1RS494272640052 . Alvast dank.
De nrs vls Vida als ik ze origineel laat vervangen;
koppeling: 30711578
Vliegwiel: 31259331
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: hulp bij uitzoeken juiste koppelingsset een enkel massa vliegwiel - single mass flywheel

· 
Posted: 14.03.2018 - 20:29  ·  #2
Is er bij montage wel het juiste gereedschap gebruikt? Sac ( self adjusting clutch) koppeling moet voorgespannen gemonteerd worden, anders gaat de levensduur drastisch achteruit.....!!!
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: hulp bij uitzoeken juiste koppelingsset een enkel massa vliegwiel - single mass flywheel

· 
Posted: 15.03.2018 - 13:06  ·  #3
Quote door 1-wiel

Is er bij montage wel het juiste gereedschap gebruikt? Sac ( self adjusting clutch) koppeling moet voorgespannen gemonteerd worden, anders gaat de levensduur drastisch achteruit.....!!!

Geen idee, wel een goede opmerking trouwens... dit soort dingen besteed ik uit. De normale, universele garage in Harderwijk heeft dit toentertijd gedaan.
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 15.03.2018 - 14:24  ·  #4
[quote="flevodirk"]
Hi,

Zouden jullie wat kunnen adviseren en graag de onderdeelnummers e.d. kunnen geven van een dergelijke set?

De reden is dat het huidige DMF wellicht de geest heeft gegeven, dit na 60-70 K.. --> dit moet nog uitgezocht worden maar het heeft er wel de schijn van. Er is dus 1,5 jaar geleden een set van LUK in gegaan; dual massa vliegwiel en koppeling met drukgroep.

Jouw motor is net als de mijne getuned.
Misschien wel toevallig maar mijn vliegwiel lag er na de tuning bij 90.000 km ook al uit. Drukgroep en plaat waren nog prima.
Ik had de tuning bij 45.000 km laten doen toen de auto uit de garantie was.

Ben zelf een beetje bang dat door de nu hoge Nm aan koppel het vliegwiel er eerder de geest aan heeft gegeven.
De nieuwe Luke set zit er nu inmiddels 50.000 km in en er zijn (nog) geen problemen.
roverp5b
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.03.2018 - 14:30  ·  #5
mijngrossier.nl of ikwilonderdelen.nl hier kenteken invoeren en dan in de lijst zoeken naar koppeling.
gewone en ombouw bieden ze aan, ff scrollen in de lijst en je komt het tegen. succes.
roverp5b
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.03.2018 - 14:36  ·  #6
nog ff dit, er staat bij invoeren kenteken het kopje "'direct bestellen'" maar dat is niet nodig hoor, je kan er zonder te bestellen ook op zoeken.

Groet.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2018 - 17:41  ·  #7
Dank je Roverp5B, ik zal die url zeker onthouden.

Maar ik kon dit weekend terug bij Blade (autobedrijf Polter) voor een diagnose. Gelukkig was de oorzaak wat anders.
Het vliegwiel en koppeling zijn niet helemaal 100 procent meer, maar kan er nog wel mee blijven rijden!

Want Poika dacht dat het eventueel ook de aandrijfas kon zijn, bij de controle bleek dat die aardig los was; de centrale bout lag helemaal los! Er is een nieuwe in gegaan en klachten zijn weg. :happy:

Ergens dit jaar of volgend jaar zal ik het dmf met de koppeling moeten laten vervangen, maar nu nog niet blijkbaar.
Quick fix; dank je Poika, goede diagnose!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2018 - 19:03  ·  #8
Kreeg je niet de beruchte anti-skid melding DJ?
Ik heb overigens op de T5 rechtsvoor hetzelfde mogen meemaken. Wiel eraf en de bout lag op de grond.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2018 - 20:29  ·  #9
Quote door PvL

Kreeg je niet de beruchte anti-skid melding DJ?
Ik heb overigens op de T5 rechtsvoor hetzelfde mogen meemaken. Wiel eraf en de bout lag op de grond.

Nee, eigenlijk niet.. gek hè? Dat zou wel te verwachten zijn geweest. De auto geeft om de 1 a 2 week wel een anti-skid melding maar altijd tijdens het draaien met (bijna) max stuuruitslag, dus de SAS is/lijkt de boosdoener. Ook volgens VIDA, die geeft de SAS de schuld. Die melding heb ik vandaag nog ff gewist. Volgend jaar maar een nieuwe sensor erin, om dat te verhelpen..

Het koppelen gaat nu weer normaal en minder bruusk, ook minder trillingen, niet helemaal vrij van, maar dat zal wel lastig zijn qua leeftijd en km stand.

Selected quotes for multi-quoting:   0