Hydraulische Klepstoters

 
 
 
 
 
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 19.09.2012 - 17:22  ·  #1
Hallo Allemaal,

Mijn Volvo D5 (D5244T4 met 185pk) begint het bekende boot- en klepstoter geluid te maken bij de inlaat.

Omdat ik een uitdaging niet uit de weg ga, heb ik besloten om zelf de klepstoters en distributieriem maar eens te vervangen. :whistle:

Ik heb de motor inmiddels uit elkaar liggen en inderdaad, de klepstoters zijn vervuild en een 9-tal hebben zelfs slijtagegroeven op de koppen. Verder is er niets verontrustends te bespeuren.

Nu heb ik toch even wat advies nodig:

Ik wil nu andere klepstoters en tuimelaars gaan aanschaffen, maar er zijn meerdere merken tuimelaars sterk varierend in prijs.

De goedkoopste die ik kon vinden zijn van het merk Ajusa. (type: 85009300)

Dit is voor mij een vrij onbekend merk, weet iemand wat hier de kwaliteit van is?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 19.09.2012 - 19:39  ·  #2
Je zou eens kunne googelen.
Een ding raad ik je aan, ga voor kwaliteit, ook als het iets duurder mocht zijn.
Succes met de operatie.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 21.09.2012 - 17:03  ·  #3
Bigdog bedankt voor je reactie!

Ik heb toch maar besloten om ze gewoon van de sloop te halen uit een 165 pk D5 motor omdat deze gewoon hetzelfde zijn en deze motoren geen last hebben van hetzelfde klepstoter probleem.

Ik heb vervolgens alle goede en nieuwe stoters gereinigd en schoongeblazen en ze werken nu weer allemaal prima.

Je wilt niet weten wat er voor een troep in zat, geen wonder dat deze vast gaan zitten! :-/

Binnenkort ga ik de boel weer in elkaar zetten en ik ben benieuwd of het euvel dan ook verholpen is.

Weet er toevallig iemand wat de diameter van de pen is die je nodig hebt om de nokkenas in de juiste positie vast te zetten?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 21.09.2012 - 21:40  ·  #4
Geen idee, ik heb me er nog niet mee bezig gehouden.
Die aanslag,......dat is minder.
Mooi dat je al zover bent dat je het weer in elkaar kunt zetten.
Succes.
Zeevogel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 25.09.2012 - 12:47  ·  #5
Ik heb op dit moment het zelfde probleem, maar dat wist je al.
Ben benieuwd naar je vorderingen.
groet
Gerard
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 26.09.2012 - 09:55  ·  #6
Gerard, weet je zeker dat je hetzelfde probleem hebt?
Ik dacht namelijk ook wat licht tikkende kleppen te horen, blijken het de injectoren te zijn.
Wat hoor jij?
Zeevogel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 26.09.2012 - 11:43  ·  #7
Quote door Zeevogel

Even een update!
Er blijft dus inderdaad een klep hangen.
Oorzaak naar alle waarschijnlijkheid vervuiling.
Vorige week bij de nieuwe olie een cleaner voor kleppen en klepstoters van Toralin gedaan.
Eergisteren een diesel conditioner van Forte bij de diesel gedaan.
De volgende stap is de motor te flushen met Forte motorflush..
Als dit alles niet helpt blijft over om nieuwe klepstoters te monteren.
Vraag me af of dat kan zonder de kop te moeten demonteren.
groet
Gerard


Bij de voorlaatste 2 tankbeurten heb ik injector cleaner gedaan, waarna ik het tikken bij stationair draaien niet meer hoor.
Hoor nu echt het tikken van de kleppen bij optrekken.
Ook het geplof in het uitlaatcircuit is nog aanwezig.
Zoals gemeld probeer ik dat nu op te lossen met eerst een dieselcondioner van Forte bij 2 taqnkbeurten.
Hierna wil ik de motor spoelen met Forte motorflush.
Gerard
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 53
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 26.09.2012 - 13:17  ·  #8
Sludgevorming is te danken aan die belachelijke lange km interval tussen de oliebeurten.
15.000 km is bijna de halve aardbol rond en dat met ong 7 ltr olie.
Gewoon weer terug 10.000 km....
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 26.09.2012 - 16:21  ·  #9
Quote door edje

Sludgevorming is te danken aan die belachelijke lange km interval tussen de oliebeurten.
15.000 km is bijna de halve aardbol rond en dat met ong 7 ltr olie.
Gewoon weer terug 10.000 km....


Ik vind dit allemaal wel iets te kort door de bocht...........
Heeft ook zeker te maken met "milieusparende" maatregelen als EGR regelingen en roetfilters.
Bovendien helpt af en toe lekker blazen ook een heel eind.
Ten slotte gewoon goede, voor de toepassing geschikte olie gebruiken en dan valt het allemaal wel mee volgens mijn bescheiden mening.
BTW de omtrek van de aarde is 40.000km.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 26.09.2012 - 20:13  ·  #10
Ik kan me in de mening van Christiaan wel vinden.
Overigens, hoezo 10.000 km met olie ?
Volvo adviseert zelf 30.000 km of 1 jaar.
Met 20.000km zit je zeker nog aan de veilige kant, 10.000km lijkt mij meer kapitaalvernietiging.
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 53
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 26.09.2012 - 21:12  ·  #11
Tijd voor wat nuance...
Lekker blazen helpt wel degelijk.
Motor en olie zijn lekker op temp. en daar is nog nooit een motor van stuk gegaan.
En olie gaat zeker veel langer mee dan wanneer je kleine stukjes rijdt .

En over die aarbol: ik zei ook "bijna de halve" 8-)

"Volvo adviseert 30.000 km "

Volvo adviseerde ook dat de automaatolie nooit vervangen hoefde te worden.
We weten intussen wel beter...
Lees trouwens net in het serviceboekje dat de diesels elke 15.000 km nieuwe olie krijgen.

Ik denk wel 's dat die (te ) lange intervallen te maken hebben met de kosten per kilometer.
Door de intervallen op te rekken druk je deze kosten aanzienlijk.

Maar ik blijf elke 10.000 km 70 euro stukgooien voor een oliebeurt (baat het niet,dan...).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 26.09.2012 - 22:05  ·  #12
Quote door edje

" Volvo adviseerde ook dat de automaatolie nooit vervangen hoefde te worden.
We weten intussen wel beter...


Dat ben ik niet met je eens.
Het serviceverhaal in Vida leert anders.
Feit is dat de dealers er niet mee wisten om te gaan en zodoende had de olieverversing een averechtse uitwerking.
Kort gezegd wilden ze niet meer vervangen uit angst voor bakproblemen.
Let wel, dit is geen verhaal wat ik verzin, maar wat ik van meerdere monteurs te horen heb gekregen die bij de dealer werkten !
Gelukkig zijn er vandaag de dag betere methodes, zodat je weer aan het onderhoudsschema kunt voldoen.

Wel ben ik met je eens dat de intervallen voor het olieverversen nogal ruim zijn.
Bij 30.000 km met dezelfde olie en filter krijg ik persoonlijk ook geen goed gevoel.
Maar goed, dat moet iedereen zelf maar invullen.
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 53
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 26.09.2012 - 23:00  ·  #13
Quote door Bigdog



Dat ben ik niet met je eens.
Het serviceverhaal in Vida leert anders.



ah..
Moet toch eens een Vida downloaden...
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 27.09.2012 - 17:52  ·  #14
Tja, ik heb mijn probleem inderdaad al op meerdere fora langs zien komen, het lijkt inderdaad een combinatie van factoren die er voor zorgen dat de klepstoters en tuimelaars vervuilen en in mijn geval zelfs beschadigen. (zie ook bijgevoegde foto's)

Een aantal zaken die ik al vaker ben tegengekomen zijn:

- Verkeerde olie.
- Te lange verversingstermijn.
- Erg rustig rijgedrag.
- Korte stukken rijden.
- Verkeerde serie klepstoters. (er is ook een gewijzigd onderdeelnummer gekomen)
- Vervuiling door combi EGR klep en DPF

Wat de oorzaak precies is, kan ik in ieder geval niet zeggen, maar ik vindt wel dat het erg vaak voorkomt en vooral bij de D5244T4 (185Pk) motor wat ik eigenlijk raar vindt.

Verder even een update van mijn reparatiewerk!!

Een aantal bouten moeten worden aangedraaid met resp. 10 en 17 Nm.

Hier had ik nou net geen nog geen momentsleutel voor, de mijne begint namelijk bij 20 Nm. :'(

Ik heb daarom een nauwkeurige momentsleutel (5 - 25 Nm) besteld en deze komt morgen binnen.

Dit weekend ga ik de boel dus weer in elkaar zetten. :happy:

Het blijft bij de eerste start toch altijd weer spannend of je alles goed hebt gemonteerd. :o
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hydraulische Klepstoters

 · 
Posted: 27.09.2012 - 17:54  ·  #15
@Edje,
Ik kan het je van harte aanbevelen.
Overigens, voor jouw auto kun je ook Vadis gebruiken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0