idem dito oliepeil laag bijvullen!

 
 
 
 
 
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 22.08.2022 - 18:09  ·  #1
Kreeg vandaag op weg naar huis in eens de melding: oliepeil laag olie bijvullen.
Thuis ff half uurtje de boel laten zakken en gepeild....stond gewoon in het midden dus wat zijn dit voor volvo grappen???
olie sensor misschien?? ik heb dit een paar x vaker gehad.
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: idem dito olie pijl laag bijvullen!

 · 
Posted: 22.08.2022 - 18:27  ·  #2
Hoe oud is de olie?

Bij mij begint het gedonder ook altijd als de olie er al meer dan 10k inzit. Lijkt iets met vervuiling te maken te hebben
...

Ik heb m altijd op driekwart vol, dan is er geen melding
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 22.08.2022 - 19:34  ·  #3
Heb je bij de laatste oliewissel wel een reset middels vida gedaan?
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 22.08.2022 - 19:55  ·  #4
olie word elk jaar ververst,kom niet boven de 8000 per jaar.
De boel resetten na een olie wissel heb ik werkelijk nog nooit van gehoord en ik heb al heel wat auto,s versleten maar je kan best gelijk hebben...
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1515
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 22.08.2022 - 22:25  ·  #5
Quote door bartv70

Heb je bij de laatste oliewissel wel een reset middels vida gedaan?


Een vida reset bij olie verversing ???
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 22.08.2022 - 23:54  ·  #6
Quote door Barre gaander

Kreeg vandaag op weg naar huis in eens de melding: oliepeil laag olie bijvullen.
Thuis ff half uurtje de boel laten zakken en gepeild....stond gewoon in het midden dus wat zijn dit voor volvo grappen???
olie sensor misschien?? ik heb dit een paar x vaker gehad.


Ik heb het ook wel gehad, sta je klaar met je fles om bij te vullen is het niveau gewoon netjes.
Volgens mij inderdaad sensor probleem
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 273
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 23.08.2022 - 06:07  ·  #7
Bij mij komt de melding ook “snel”, heb je er al iets olie bijgevuld?
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 23.08.2022 - 07:23  ·  #8
heb er een kwart literje olie bij gekiept...verdenk toch de sensor....alhoewel ik niet weet of er eentje aanwezig is mijn type en bouwjaar.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 23.08.2022 - 08:50  ·  #9
Lijkt me dat er een sensor nodig is om de melding 'oliepeil laag' te veroorzaken.
Mijn V70n had ook zo'n sensor, ook eens uitgelezen met vida en stond op 105% digitaal uitgelezen oliepeil, terwijl volgens de peilstok niet op vol stond. Volgens mij kan je dit fixen door het oliepeil goed te zetten (wat jij wenselijk/vol vindt; dat is niet altijd maximaal op de peilstok) en dan de sensor te resetten / calibreren.
Hoe dan ook is de peilstok wel de meest zekere optie (indien aanwezig, bij jouw auto nog wel maar bij sommige latere niet meer).
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 23.08.2022 - 09:20  ·  #10
Bij de 2.5T van mij (B5254T6) kan de sensor niet gekalibreerd worden, dat heb ik al eens uitgezocht. Je kunt ook nergens een percentage vinden van de actuele vulling. Ik heb er ook veel last van. Na een oliewissel is het weer tijden weg, ook al is het peil lager dan halverwege.. Na een paar duizend km begint het gezeik, gewoon op 3/4 vullen en gaan.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 23.08.2022 - 12:33  ·  #11
In vida kan je een oliewissel aangeven en en dus een soort reset. Dacht zelfs dat vida vraagt of je een andere olie viscositeit heb toegepast.
Of dit invloed heeft op de sensor, geen idee! Maar zelf doe ik de reset wel in vida en 1x een melding gehad olie peil te laag en dat klopte toen.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 23.08.2022 - 17:14  ·  #12
Quote door bartv70

In vida kan je een oliewissel aangeven en en dus een soort reset. Dacht zelfs dat vida vraagt of je een andere olie viscositeit heb toegepast.
Of dit invloed heeft op de sensor, geen idee! Maar zelf doe ik de reset wel in vida en 1x een melding gehad olie peil te laag en dat klopte toen.


Ik geloof je direct maar voor als nog denk ik niet dat het zo gaat bij de wat oudere modellen...ik verwacht weer een vida dice en zal dat eens opzoeken.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 505
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 23.08.2022 - 17:36  ·  #13
De p3 modellen hebben soms wel zo’n optie in vida (en misschien zelfs in de boordcomputer). De P2 modellen niet.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: idem dito oliepeil laag bijvullen!

 · 
Posted: 24.08.2022 - 07:48  ·  #14
Misschien stond de auto tijdens het moment van handmatig peilen anders dan het moment dat de sensor iets riep? Iets schever kan al aardig wat uit maken voor het oliepeil.

Ik heb 6 jaar de S60 P2 gehad en meestal om de 10.000 de olie ververst en daarna nooit iets met Vida gedaan voor de sensor in die 6 jaar. Ik vermoed dat het iets voor de P3 modellen is.

In die 6 jaar heb ik die melding van “oliepeil laag” een stuk of 2x gezien meen ik. Meestal was ie er wat vroeg bij maar ik heb dan net als jij gewoon er wat olie bij gedaan en verder niks meer van gehoord. Voor mij was het vaak een signaal dat ik over paar maand de olie kon gaan wisselen, want het verbruik was minimaal met de S60.

DJ

P.S. wees blij met de zegeningen 😇😉 van een echte peilstok! Het VEA blok in mijn auto heeft die gewoon niet, ook geen kleintje, niks! Dus al het vertrouwen is in die prachtige sensor.. brrr! (Nu prima, maar hoe betrouwbaar over meerdere jaren??)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0