IDP TCV resetten

 
 
 
 
 
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 13:54  ·  #16
Oke,toen straks de boel van de accu gehaald en even een uurtje los laten liggen terwijl ik mijn dagelijkse klusjes in en om huis heb gedaan.
De boel weer aangesloten met de deur open en sleutel op standje 2,en een stuk gaan rijden,en hij bouwt nu een stuk beter boost op,waar ik eerder op 0.2 bar zat zit ik nu op 0.4,dat vind ik nu eerst wel even mooi zat.
Over een poosje gaat de turbo er toch af voor een revisie.
Dirk bedankt voor hulp.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 16:13  ·  #17
Toen de motor van m’n R voorzien werd van Shims heeft Tim Williams ook de TCV vervangen, evenals een slang van de carterventilatie.

Mijn auto schoot de eerste paar hondert kilometer geregeld in de noodloop omdat de computer nog niet gewend was aan de nieuwe TCV. Het inleren is dan ook niet voor je TCV maar voor je ECM is mijn mening.

Eenmaal de boel aan elkaar gewend is werkt alles weer naar behoren.

Zo denk ik ook hoe het werkt met het verhogen van de turbodruk. Die kan je verhogen maar de ECM controleert constant het verschil tussen de werkelijke waarde en de gewenste waarde. Als de werkelijkewaarde te hoog is wordt er ingegrepen.
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 17:56  ·  #18
Ja precies,je ECM zal natuurlijk moeten leren hoe je nieuwe TCV reageert en met de boost omgaat.
Tenminste,dat gok ik zo,turbo motoren zijn voor mij nog onbekend gebied.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1625
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 22:18  ·  #19
Apart.. ik heb paar maand terug de TCV van mijn LPT vervangen.. (15 minuten werk, met netjes vastzetten, tiewraps e.d.) er waren paar klemmen kwijt..

Maar ECM inleren? Ik heb na montage de motor gestart, die sloeg direct aan zoals altijd en heb mijn handen gewassen, spullen gepakt en ben naar Oldenzaal gereden voor de Meeting toen. Iets van 130 kilometer.
Ik heb weinig gemerkt van inleren. Wel een originele Pierburg weer teruggezet. Mijn auto is wel getuned met een Power tune (soms stage 2 genoemd begreep ik).

Wellicht heeft zo’n IPD apparaat dat wel nodig hoor, begrijp me goed. Ik heb misschien te simpel gedacht, voor zover mij bekend (en Dirk beschrijft) maakt het voor een TCV normaal gesproken niet zoveel uit. Gewoon monteren en fietsen! Maar geldt dat alleen voor originele TCV’s?
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 23:25  ·  #20
Misschien als je van origineel naar origineel gaat dat het niet zoveel uitmaakt,maar als je van origineel naar aftermarket gaat dat de ECM dat wel even moet inleren.
Het schijnt dat die van IPD een snellere open/dicht cyclus en een ''lifting'' klep heeft die weer andersom werkt waardoor hij langer en meer boost kan vast houden dus ik gok dat het daar wat mee te maken heeft,zoveel verstand heb ik er ook niet van maar dat lijkt mij het meest logische.
Nou maakt het voor een LPT niet zo niet uit of je nou een pierburg of een IPD gebruikt,het verschil merk je toch niet,alleen gaan die van IPD een stukje langer mee omdat ze minder slijtage punten hebben,waardoor ze wat betrouwbaarder zijn,wat ook wel mag voor die dikke 100 euro.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 18.08.2018 - 05:52  ·  #21
Het punt is dus dat het laatste niet zeker is qua levensduur.... In de software van de ECU staat beschreven hoe de TCV zich moet gedragen, het is ook niet meer als een aan/uit klep met een soort van regelbaar potmetertje simpel gezegd (het regelbare is uiteraard door de ECU). De ECU bepaalt dus hoever de TCV open of dicht is. De TCV zelf doet daar verder helemaal niets mee.

IPD heeft zeer mooie artikelen en vaak zijn ze de meerprijs waard, echter in dit geval niet helaas is gebleken door mensen die veel verder in de tune wereld zitten als ik.

Edit: ik zal nu, onbewust cq niet willend, tegen schenen aan schoppen maar hetzelfde is gebleken voor IPD wastegates en BOV's. Kosten beduidend meer als een originele, gaan vaak niet zolang mee en de meerwaarde / meerprijs is nog steeds niet echt duidelijk. Ook bij de IPD al gescheurde rubbers van zowel de wastegate als BOV gezien en die dingen waren net 2 jaar oud. De originele, die er al ruim 20 jaar opzaten, zijn vervangen door de duurdere IPD versies en gingen dus beduidend korter mee. Gevolg; sterk fluitende turbo of een totaal ontregelde turbo die ook niet op druk kwam.
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 18.08.2018 - 11:24  ·  #22
Mij zul je in ieder geval niet tegen de schenen schoppen,ik heb geen idee of dat spul van IPD beter is of niet,ik heb tot nu toe alleen een TCV gekocht,als ik het niet probeer weet ik het natuurlijk ook niet,en het internet is nou ook niet bepaald een goede bron van informatie.
Op het ene forum wordt IPD de hemel in geprezen,op het andere de grond in gestampt.
Forums zijn super handig voor how to's,tips and tricks en zulk soort informatie,maar in mijn ervaring is merk ervaring niet echt handig om dat van een forum aan te nemen,tenzij iedereen roept dat iets niet goed voor je auto is natuurlijk.
Neem de welbekende olie discussie,op elk autoforum is er wel zo'n multi pagina lange discussie over wat de beste olie is en waarom,en ik heb in die 12 jaar nog nooit van een forum geleerd wat nou de beste olie is.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 18.08.2018 - 12:31  ·  #23
Quote door Kevin

Mij zul je in ieder geval niet tegen de schenen schoppen,ik heb geen idee of dat spul van IPD beter is of niet,ik heb tot nu toe alleen een TCV gekocht,als ik het niet probeer weet ik het natuurlijk ook niet,en het internet is nou ook niet bepaald een goede bron van informatie.
Op het ene forum wordt IPD de hemel in geprezen,op het andere de grond in gestampt.
Forums zijn super handig voor how to's,tips and tricks en zulk soort informatie,maar in mijn ervaring is merk ervaring niet echt handig om dat van een forum aan te nemen,tenzij iedereen roept dat iets niet goed voor je auto is natuurlijk.
Neem de welbekende olie discussie,op elk autoforum is er wel zo'n multi pagina lange discussie over wat de beste olie is en waarom,en ik heb in die 12 jaar nog nooit van een forum geleerd wat nou de beste olie is.


simpel, goede olie is niet meer in de (normale) winkel te koop ivm EU regelgeving. :D

IPD TCV is idd onzin, maar hun sway-bars zijn dan weer heilig :fgrin:
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 18.08.2018 - 13:07  ·  #24
Hahahaha, helemaal mee eens !
marcelseverien
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bad Nieuweschans, Groningen
Leeftijd: 44
Berichten: 187
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 18.08.2018 - 14:40  ·  #25
Quote door Dirk342

Het punt is dus dat het laatste niet zeker is qua levensduur.... In de software van de ECU staat beschreven hoe de TCV zich moet gedragen, het is ook niet meer als een aan/uit klep met een soort van regelbaar potmetertje simpel gezegd (het regelbare is uiteraard door de ECU). De ECU bepaalt dus hoever de TCV open of dicht is. De TCV zelf doet daar verder helemaal niets mee.

IPD heeft zeer mooie artikelen en vaak zijn ze de meerprijs waard, echter in dit geval niet helaas is gebleken door mensen die veel verder in de tune wereld zitten als ik.

Edit: ik zal nu, onbewust cq niet willend, tegen schenen aan schoppen maar hetzelfde is gebleken voor IPD wastegates en BOV's. Kosten beduidend meer als een originele, gaan vaak niet zolang mee en de meerwaarde / meerprijs is nog steeds niet echt duidelijk. Ook bij de IPD al gescheurde rubbers van zowel de wastegate als BOV gezien en die dingen waren net 2 jaar oud. De originele, die er al ruim 20 jaar opzaten, zijn vervangen door de duurdere IPD versies en gingen dus beduidend korter mee. Gevolg; sterk fluitende turbo of een totaal ontregelde turbo die ook niet op druk kwam.


Sterk fluitende turbo?
Die van mij fluit best aanwezig bij de koude start en langzaam wegrijden...

Geen verstand van turbo auto's, dus heb altijd maar aangenomen dat dit normaal is...

Dit blijkt niet zo te horen?
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 18.08.2018 - 15:30  ·  #26
Een fluitende turbo betekend meestal slijtage, wat vrij normaal is voor een auto met een hoop levenservaring.
Daar zijn natuurlijk wel grenzen aan.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 19.08.2018 - 05:06  ·  #27
Klopt, een fluittoon door slijtage klinkt ook anders als een fluittoon door (lucht)lekkage. Dus ook her geld weer vooraf aan beginnen en eerst de mechanische toestand van de turbo controleren. Overigens hoeft een fluittoon van een turbo niet per definitie een aanwijzing voor slijtage te zijn, maar het kan ! De Kinu van mij fluit als een dolle vanaf begin af aan (nieuwe turbo) en heeft meer te maken met balanceren cq uitlaat.

Een bekende 850 T-5R CY klonk echt als een speenvarken wanneer je optrok met dat ding, zelfs met een gloedjenieuwe MHI turbo erop, bleek achteraf in de Remus uitlaat te liggen :)
marcelseverien
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bad Nieuweschans, Groningen
Leeftijd: 44
Berichten: 187
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 19.08.2018 - 09:36  ·  #28
Ik heb het idee dat die van mij zo fluit na het verwijderen vd achterdemper en er vervolgens een rvs buis aan gebakken te hebben..
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 19.08.2018 - 11:11  ·  #29
Dat zou kunnen, maar dan fluit je turbo ‘niet’ meer (heel misschien klein beetje verbeterde spoeling), maar wordt vooral het geluid meer versterkt. RvS geeft sowieso een wat scheller geluid dan staal.
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 19.08.2018 - 11:17  ·  #30
Die van mij fluit ook wat meer sinds de achterdemper vervangen is voor een rvs pijp.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0