IDP TCV resetten

 
 
 
 
 
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

IDP TCV resetten

 · 
Posted: 16.08.2018 - 15:46  ·  #1
Nadat ik mij een poos geleden al heb voorgesteld,is hier dan mijn eerste post,met gelijk een vraag.
Ik heb een paar weken geleden een IDP TCV op mijn V70 2.4T gezet,ik heb gelijk de slangen,intercooler en intercooler slangen vervangen,en de TCV netjes ingereden.
Nou ben ik er nog niet helemaal tevreden over,ik moet in de 3 bijna plank gas geven om maar aan 0,2 bar boost te komen,eenmaal daar houd hij de boost wel vast en in de 5 bouwt hij wel een halve bar boost op,dus ik vermoed niet zozeer dat ik een boost lek heb,ook is de wastegate afgesteld door een bevriende automonteur.
Nu wil ik dus wil ik eens proberen om de TCV te resetten,en opnieuw in te leren,misschien dat ik het de eerste keer niet goed heb gedaan.
Mijn vraag,hoe kan ik de TCV of eventueel het systeem het beste resetten?
Accu polen los en een half uurtje wachten?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 08:13  ·  #2
TCV hoef je niet te resetten of 'in te rijden'.... Zeker weten dat de vacuumslangen allemaal goed zijn en goed zijn aangesloten ? Niet vergeten dat de 2.4T een low-pressure turbo is, dus de druk zal nooit zo hoog zijn als bij een bijvoorbeeld T5 of R
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 10:15  ·  #3
Volgens IDP moest ik mijn TCV inrijden.
Dit zegt de gebruiksaanwijzing.

After the installation of the ipd HD TCV drive the vehicle for 5 minutes without developing any boost
pressure to allow the engine to warm up. In a safe and appropriate place, accelerate the vehicle
to approx half of its maximum boost level and hold there for 5-7 seconds, then decelerate to below
30mph. Proper accelerator modulation will be necessary to control the boost level. Repeat this 4 times.
Turn the engine off and wait for 12 minutes. For optimum results the above procedure should be
performed twice

Dit zou zijn om de ECU in te leren.
Ik weet dat ik een lpt heb,maximaal een halve bar aan boost,ook heb ik alle slangen nagelopen,en alles zit nog vast.
Tijdens de inrij procedure kwam ik veel makkelijker op max boost,dus ik heb het idee dat de ecu en de TCV nog niet helemaal lekker samenwerken,omdat ik hem misschien wel niet goed heb ingereden.
Vandaar dat ik de boel wil resetten.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 10:22  ·  #4
Nooit gedaan en van gehoord en heb ze al zat gemonteerd, zowel origineel als van IPD op alle types Volvo met turbo.... Hoe is de wastegate afgesteld, met een drukmeter of volgens het 'halve maan' principe ? Vooraf aan beginnen, wat doet de auto met een originele TCV ?
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 10:31  ·  #5
Wastegate is met een drukmeter op 1.8 psi afgesteld.
De orginele tcv was kapot dus geen idee wat hij daar mee doet,vandaar dat ik er een idp op heb gezet,maar tijdens het ''inrijden'' van de idp tcv bouwde ik veel makkelijker boost op.
Nu hij eenmaal in geleerd is lijkt het wel alsof hij de wastegate veel te snel open gooit.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 10:49  ·  #6
Wat voor motor ligt er precies in, want er zijn nogal wat verschillen:

Motor Afsteldruk
B5204T 12,5 kPa
B5204T2 12,5 kPa
B5204T3 15 kPa
B5204T3, vanaf modeljaar 1999 18 kPa
B5204T4 12,5 kPa
B5204T5 12,5 kPa
B5234T 12,5 kPa
B5234T2 30 kPa
B5234T3 30 kPa
B5234T4 12,5 kPa
B5234T4 R-lijn, vanaf modeljaar 1998 28 kPa
B5234T5 12,5 kPa
B5234T6 30 kPa
B5234T7 12,5 kPa
B5234T8 30 kPa
B5244T 12,5 kPa
B5244T2 30 kPa
B5244T3 12,5 kPa
B5244T7 12,5 kPa
B5254T 12,5 kPa
B5254T2 12,5 kPa

Dit lijstje komt zo uit Vida en zijn de standaard afsteldrukken. Bij sommige modellen ben ik het absoluut niet eens, maar dat is nu even niet van belang en hanteer ik het 'halve maan' principe. Dat werkt altijd goed namelijk. Pak, desnoods, om even te testen een TCV van een sloper ergens af en kijk eens wat hij dan doet. Bij de 850's / x70 classics is namelijk gebleken dat je de meerprijs die je betaald voor een IPD versie niet tot uiting komt. M.a.w. een originele reageert exact hetzelfde en gaat net zolang mee en is een stuk goedkoper...
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 10:51  ·  #7
B5244T3
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 10:56  ·  #8
12.5Kpa = 0.125Bar = 1.81 PSI, je zou dus zeggen dat hij qua druk goed staat... Wat ik doe om alles te resetten van de ECU, is de gehele ECU of eruit halen (heb je een tang voor nodig maar met een paar lange schroevendraaiers kan het ook) of om het hele spul een poosje zonder stroom te zetten, accupolen dus losmaken en een 20 minuten wachten.

Edit: let wel even op bij het weer aansluiten van de accu dat je contactsleutel in standje II staat en dat een van de deuren los is !
Kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwartsluis
Leeftijd: 36
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 11:04  ·  #9
Dank u.
Dan ga ik eerst eens proberen om de boel te resetten voordat ik weer geld ga uitgeven aan een andere tcv.
marcelseverien
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bad Nieuweschans, Groningen
Leeftijd: 43
Berichten: 187
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 11:34  ·  #10
Heren, ik wil niet het topic kapen.

Ik heb alleen een vraag puur uit nieuwschierig heid 😇

Wat als je de druk vd wastegate hoger zou zetten dirk?

Of draai je dan gewoon de hele boel naar zijn grootje?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 11:44  ·  #11
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 11:48  ·  #12
Je kunt de druk iets wat hoger zetten, maar dit kun je niet ongestraft blijven doen natuurlijk want dan draait de boel in de soep. Daarom moet je bij de turbo's (LPT of HPT maakt niet) altijd eerst even paar dingen zeker weten; is je TCV in orde, zijn alle vacuumslangen in orde, is de wastegate zelf in orde en is de BOV in orde en zijn alle IC slangen heel en niet ergens gescheurd. Het zijn dus best wel een paar dingen die je eerst zeker moet hebben.

En ja, er zijn ook verstelbare wastegates te koop en idem voor de BOV, maar dan moet je wel echt weten waar je mee bezig bent als je deze monteert en hoe af te stellen. Ik meen dat de LPT versie standaard een 0.3 bar wastegate erop heeft zitten en een HPT standaard een 0.5, de BOV is bij een HPT standaard 0.5bar, LPT weet ik niet uit het hoofd. Sommige getunede auto's rijden bijvoorbeeld met zowel de wastegate als BOV op 1 bar, maar zeker de eerste kan bij sommige echt hoger staan. Ik heb hier een auto lopen van iemand die met een 2.4bar veer in de wastegate rijd :).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 11:54  ·  #13
Het 'halve maan' principe is erg eenvoudig en voldoet voor de meeste modellen turbo's wel. Haal het hitteschild weg dan zie je de wastegate en het stangetje zitten. Draai de moer los (gebruik bij voorkeur een remleidingsleutel), verwijder de borgclip uit het asje, trek het armpje van de wastegate iets naar boven zodat hij van het asje af is, druk het asje naar rechts toe zodat de klep geheel gesloten is. Leg het stangetje/armpje van de wastegate nu bovenop het asje, je moet aan de linkerkant van het rondje precies op de helft zitten (zodat je dus een half maantje van het asje te zien krijgt, is ook de helft van het asje), draai de moer handvast en trek het stangetje weer over het asje heen (klein beetje kracht nodig want je moet tegen de veer in van de wastegate), klik het stangetje eroverheen en zet de moet weer vast en zet de borgclip terug op de as.

marcelseverien
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bad Nieuweschans, Groningen
Leeftijd: 43
Berichten: 187
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 12:00  ·  #14
Ah duidelijke uitleg... bedankt dirk
Specialistische werkzaamheden dus..

Niet dat ik mij er aan zal branden, maar vroeg het mij idd even af 😇
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: IDP TCV resetten

 · 
Posted: 17.08.2018 - 12:21  ·  #15
Men moet er dan natuurlijk wel even aan denken dat dit puur een mechanische afstelling is, je gaat dus buiten drukken, etc om. Maar nogmaals, voor de meeste turbo's met een mechanische / vacuum wastegate voldoet dit meer als prima.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0