Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 
 
 
 
 
hessel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 145
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 13:21  ·  #1
Binnenkort ben ik aan vervanging rondom van de schijven en blokken toe. Er zitten nu nog de originele exemplaren af fabriek op. Nu kijk ik naar ATE, maar zie dat er normale en keramische blokken zijn. Laatste zijn iets duurder.

Heeft iemand hier ervaring met beide blokken en kan ze vergelijken? Is het de meerprijs waard? Slijten de keramische blokken minder?

Ben benieuwd....
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 13:28  ·  #2
Voor zover ik weet hebben onder andere Bigdog en Hermanusb deze blokken gemonteerd. Voordeel zit hem vooral in het schoner blijven van de velg. Maar laat het graag aan de gebruikers over om je voor te lichten.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 13:39  ·  #3
Ik heb ze er al jaren op zitten aan de voorzijde. Je merkt het verschil met achter erg goed. De velgen blijven veel schoner terwijl juist de velgen voor vaak veel viezer zijn.
Er staat een video op Youtube waarin ze in een test worden vergeleken met gewone blokken van ATE en er schijnt geen verschil te zijn in remkracht. Ik zou ze zeker monteren.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 15:42  ·  #4
Ik heb ze ook op de voorkant zitten, en heb nu ook dat de velgen voor veel schoner blijven. Zelf merk ik geen remverschil met de gewone blokken.

Qua slijtage kan ik er nog niet veel over vertellen, zolang zitten ze er nog niet onder.

Ik vind het wel waard om wat meer neer te leggen voor de keramische blokken. Geloof dat ik iets van 50 euro kwijt was bij motointegrator.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 15:45  ·  #5
Slijten de schijven niet harder door de keramische blokken?
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 15:56  ·  #6
Quote door yes996

Slijten de schijven niet harder door de keramische blokken?


Dat is zeker wel een goede vraag, vraag ik me ook wel af.

In mijn boeren logica zou het dan toch uit de lengte of de breete moeten komen
hessel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 145
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 16:04  ·  #7
Net even de schijfdikte gemeten en ik zit nog op 27mm. 26mm is het minimum voor. Kan dus nog iets langer door dan gedacht. Niet slecht voor zo’n zware auto...

Maar voor die paar extra euro toch maar voor keramische blokken als het moet.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 18:03  ·  #8
Ik heb de keramische remblokken van drie verschillende merken geprobeerd, waaronder die van ATE, het voordeel is inderdaad dat je velgen beduidend schoner blijven.

Een groot nadeel voor mij persoonlijk was dat het remvermogen toch echt goed merkbaar minder is dan wat ik zou willen en wel had met andere blokken.


Dus weeg af wat je belangrijker vind, en of je dat stukje remvermogen kan missen t.o.v. schonere velgen en minder slijtage/duurzamer.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 18:07  ·  #9
Ceramische blokken van ATE zijn gewoon goed. (Ik weet dat sommige merken “brokkelen, letterlijk)
Ik heb ze gehad met powerdiscs en normale schijven.
De laatste zou ik aanraden, want die zijn duidelijk stiller met stevig remmen.
Verschil met origineel heb ik niet vernomen, ook niet qua remkracht.
(Op de remtestbank (voor de APK) was ook geen verschil te zien).
Wat ik wel verneem is dat je wielen langer schoon blijven en dus niet meer “invreten”.
Iron X zul je dus ook niet meer nodig hebben, want dat heeft totaal geen zin meer (,weet ik uit ervaring).
Ik zou het wel weten.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 18:32  ·  #10
Dat van dat afbrokkelen kan ik beamen, de ATE hielden het redelijk vol, wel iets eerder fading dan wat ik gewend was maar ze brokkelden niet af.

vergeleken de normale/ goedkope remblokken doen ze niet onder aan remkracht, maar t.o.v. de goede merken/types presteren ze wel echt flink minder.

De andere twee keramische blokken kwamen er spier wit uit, raakte te snel oververhit en miste grote happen remvoering na een paar keer stevig gebruik....

Dat waren de keramische EBC en Mevius (dacht ik) sport blokken.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 18:47  ·  #11
Quote door V70R^2


Een groot nadeel voor mij persoonlijk was dat het remvermogen toch echt goed merkbaar minder is dan wat ik zou willen en wel had met andere blokken.





Welke merken hebben volgens jou dan het meeste remvermogen?
Ik lees vanuit de VS veel over Akebono maar ik lees hier nooit dat iemand die monteert.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 18:51  ·  #12
Er zijn er nog wel meer, welke brokkelen.
Waar ik wel aan moest wennen was de blauwe gloed op de schijven, maar goed, dit was van tevoren al bekend.
Staat volgens mij ook op de site van ATE.
Verminderde remkracht heb ik niet vast kunnen stellen met de ATE combo in vergelijk met origineel Volvo (ook ATE)
Noch op de V70, noch op de C30.
Maar goed, ik ga ook niet continu met 200 vol in de ankers.
Zou kunnen dat het dan iets anders ligt.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 13.02.2019 - 20:48  ·  #13
Quote door Musicus



Welke merken hebben volgens jou dan het meeste remvermogen?
Ik lees vanuit de VS veel over Akebono maar ik lees hier nooit dat iemand die monteert.


Ik heb op dit moment Hawk HP+, Ferodo DS2500 en Mintex 1144 mogen ervaren als zeer fijn voor straatgebruik en aanzienlijk meer remcapaciteit dan stock (ik rij er zo nu en dan een rondje op het circuit met de volvo's). Ook in de bergen geen problemen meer met volle wagen, daar waar de 336mm remmen met ATE blokken toch problemen kregen bergafwaarts, is dat met de ds2500 blokken niet meer het geval.

Die drie zijn mijn favoriet voor normaal gebruik, remmen koud ook direct zeer goed, nadeel is wel wat meer remstof, slijtage is niet hoger dan anders.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 14.02.2019 - 08:57  ·  #14
Quote door Musicus

Quote door V70R^2


Een groot nadeel voor mij persoonlijk was dat het remvermogen toch echt goed merkbaar minder is dan wat ik zou willen en wel had met andere blokken.





Welke merken hebben volgens jou dan het meeste remvermogen?
Ik lees vanuit de VS veel over Akebono maar ik lees hier nooit dat iemand die monteert.


V70R^2: ik denk dat je ook iets hogere eisen stelt aanje remmen dan de meeste V70 rijders? Zelf stel ik ook hogere eisen aan de remmerij als de auto meer dan gemiddeld vermogen heeft. Maar voor mijn XC vind ik dat niet nodig want daar rij ik toch mee als een trut.

Akebono is OEM leverancier van Subaru en aangezien Subaru heel groot is in de VS is het niet zo raar dat het daar populair is.

Afgaande op mijn eigen ervaring is de Akebono OEM remmerij op een Subaru WRX helemaal ruk. Ik wist niet hoe snel ik dat moest vervangen voor iets anders (en dat werden Stoptech schijven en blokken, binnenkort ga ik over naar Hawk). Op een Volvo zal het niet veel beter zijn. Ik zou het lekker laten liggen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Iemand ervaring met ATE “ceramic” remblokken?

 · 
Posted: 14.02.2019 - 12:06  ·  #15
Daar heb je wel een punt natuurlijk, ik verwacht gewoon dat de auto altijd goed remt, hoe vaak en wanneer ik dat wil. Ik heb geen zin om op motorrem de berg af te moeten :D

Die ATE keramische blokken zijn voor normaal gebruik (in Nederland) prima hoor, je velg blijft ook mooi schoon, maar verwacht voor de prijs niet dat je betere remvertraging hebt dan voorheen, de grens zal zelfs iets kritieker worden bij hoge temperaturen, dat kunnen ze absoluut niet hebben. De keramische EBC's kwamen zelfs met een waarschuwing dat je er absoluut niet sportief mee kan rijden/circuit op kan.

Daar waar normale ATE blokken bij hoge temperaturen steeds slechter worden en gaan faden, gingen de keramische bij mij gewoon stuk, de remvoering laat los en brokkelt af, daar stond ik dan onderaan de berg op vakantie met splinternieuw nieuwe remblokken zonder remvoering na 2000km :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0