Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 
 
 
 
 
RRO
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid Nederland
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 / 2010
Subject:

Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 23.08.2012 - 21:33  ·  #1
In een banner op dit forum zag ik een reclame naar www.racechip.de

Heeft iemand misschen ervaring met het tunen van commonrail motoren d.m.v. kastjes (niet het softwarematig chippen of de nieuwe EPROM in de ECU dus)?

Voor €229,- incl verzendkosten beloven ze dat mijn D5 van 340NM naar 422NM gaat en van 163 naar 215PK. Ik vind het alleen wel errug veel hoor, in mijn beleving krijg je d.m.v. een chiptuning er bij een commonrail meestal zo`n 25-30 pony`s bij, en geen 50+.

Maar, omdat ik er zelf geen ervaring mee heb, is het alleen maar van horen zeggen wat ik weet.

Wat denken jullie?
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 23.08.2012 - 22:40  ·  #2
Ik heb me er twee jaar geleden toe laten verleiden om zo'n kastje te kopen voor mijn lease auto. Dat was een Mazda 6 2.0 CiDT met 140 pk uit 2009, volgens raceChip zou er ruim 170 pk zijn na plaatsing. Moet toegeven dat ie met koude motor meer vermogen had en sneller op het gas reageerde, maar dat is uiteraard slecht voor de motor. Als ie warm was had ik niet echt het idee dat er meer vermogen en koppel beschikbaar was, heel klein beetje maar. Bijkomend probleem was dat mijn roetfilter altijd vol zat en soms zelfs door de dealer schoongemaakt moest worden als de auto het zelf niet meer deed.
Na ruim een jaar stopte mijn auto op de snelweg, gelijk het kastje eruit voordat ik ging bellen. Na verwijdering deed mijn auto het weer......

Als ik jou was zou ik dit niet doen! Het is gewoon een powerbox, en daar zijn verschillende berichten over: meer negatief dat positief.

Zonde van het geld, dan kan je ook naar tunex gaan voor 225 euro. Meer resultaat en technisch een betere oplossing.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 24.08.2012 - 07:59  ·  #3
Inderdaad beter niet doen!
Als je met 2 man gaat kost het 175euro dus nog goedkoper dan racechip!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 24.08.2012 - 18:54  ·  #4
Quote door Arjanmijnster

Inderdaad beter niet doen!
Als je met 2 man gaat kost het 175euro dus nog goedkoper dan racechip!


En een stuk veiliger bovendien !
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 25.08.2012 - 11:48  ·  #5
Ik ben hier nog altijd zeer content met de Tunex tuning. En ik en prutsen met technische dingetjes aan mijn auto? Dacht het niet :sick: Ieder zijn ding, en techniek is niet mijn kopje thee. Behalve keukentechniek :D
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 28.08.2012 - 22:24  ·  #6
Al een keuze gemaakt?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 28.08.2012 - 22:32  ·  #7
Quote door pieneman

Al een keuze gemaakt?


Die losse chiptuningmodule zal hij, denk ik, nu wel vanaf blijven.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 29.08.2012 - 02:31  ·  #8
Quote door Bigdog

Quote door pieneman

Al een keuze gemaakt?


Die losse chiptuningmodule zal hij, denk ik, nu wel vanaf blijven.


Moet je ook vanaf blijven of er 1 van Ventura nemen die dingen zijn wel goed!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 29.08.2012 - 18:40  ·  #9
Quote door Arjanmijnster

Quote door Bigdog

Quote door pieneman

Al een keuze gemaakt?


Die losse chiptuningmodule zal hij, denk ik, nu wel vanaf blijven.


Moet je ook vanaf blijven of er 1 van Ventura nemen die dingen zijn wel goed!


Dat is toch ook een losse module ?
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 29.08.2012 - 19:16  ·  #10
Quote door Bigdog

Quote door Arjanmijnster

Quote door Bigdog

Quote door pieneman

Al een keuze gemaakt?


Die losse chiptuningmodule zal hij, denk ik, nu wel vanaf blijven.


Moet je ook vanaf blijven of er 1 van Ventura nemen die dingen zijn wel goed!


Dat is toch ook een losse module ?


klopt maar daar zit wel goede software in vandaar dat die zo duur zijn.
Die worden zeg maar op maat gemaakt voor jouw auto dat is het verschil.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 29.08.2012 - 21:15  ·  #11
Quote door Arjanmijnster

Quote door Bigdog

Quote door Arjanmijnster

Quote door Bigdog

Quote door pieneman

Al een keuze gemaakt?


Die losse chiptuningmodule zal hij, denk ik, nu wel vanaf blijven.


Moet je ook vanaf blijven of er 1 van Ventura nemen die dingen zijn wel goed!


Dat is toch ook een losse module ?


klopt maar daar zit wel goede software in vandaar dat die zo duur zijn.
Die worden zeg maar op maat gemaakt voor jouw auto dat is het verschil.


Ok, weer wat geleerd.
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 30.08.2012 - 00:27  ·  #12
De initiële post ging over chiptuning.de, dat is geen chiptunning module maar een powerbox. Waarom, omdat deze middels de temperatuursensor constant een verkeerde waarde doorgeeft aan de Ecu en daardoor de inspuitdruk verhoogd wordt. Bij Tunex doen ze aan echte tuning door de Ecu aan te passen, dat is de veiligste manier volgens mij.

Arjan haalt de ventura tuning box erbij. Dacht altijd dat er twee varianten waren: Powerbox en Chiptuning (blijvend de Ecu aanpassen of via een kastje de Chiptuning laden/ongedaan maken). Ventura is zeker geen ordinaire powerbox, zoals chiptuning.de bijvoorbeeld, maar toch een geavanceerd apparaatje. Deze haalt op meerdere plekken informatie op van de motor om daarmee de Ecu te manipuleren waarbij de veiligheidsmarges gehandhaafd blijven. Wat ze kosten weet ik trouwens niet, en of ze uitwisselbaar zijn met verschillende autos na update van de Ventura software weet ik ook niet :) Als dat niet zo is kan je net zo goed normale chiptuning laten toepassen als het de auto je eigendom is. Iemand wel deze info paraat?

Dus ook weer wat geleerd voor zover Google de waarheid geeft.

Hieronder nog even een stukje over deze Ventura Mini box waar het beter uitgelegd wordt:

Quote start:

Of je nu in de originele ECU opgeeft dat de turbodruk mag stijgen van 1 naar 1,2 bar of je zorgt dat de waarde via transformatie 2 tiende lager uitkomt bij hetzelfde ingangsignaal in beide gevallen is het eindresultaat 1,2 bar en werkt ook gewoon de af-fabriek beveiliging nog als de ECU een bepaalde periode (te lang) bijvb 1.4 bar ziet.

Zo geld hetzelfde voor het aansturen van de moderne AGVR turbo,s zowel in de ECU kan de het moment waarop de leischoepen versteld worden geregeld worden, de opbouw van de turbodruk en de maximale turbodruk, maar dit kan ook allemaal via een kleine Mini Computer extern.

( bij toename van vermogen wordt de belasting op onderdelen hoger, dit is ook zeker bij OBD tuning het geval dus de redenatie daarover is
echt onjuist. Ook bij een externe tuning behoud de originele ECU de temperatuur bewaking, temperatuursensoren van zowel de turbodruk als van de koelwatertemperatuur worden bij een intelligente Mini ECU zeker niet "gefopt".
Daarom veronderstellen wij dat er hierboven wordt gesproken over een Pompverstuiver (dieseltemperatuursensor)weerstandboxje, dat kunt u echt niet vergelijken met een externe Mini ECU !!!!!!

Vele mensen worden bang gemaakt door tuners die alleen maar via een laptop software kunnen uitlezen > laten aanpassen in de meeste gevallen en dan weer teruglezen, die willen absoluut geen concurentie van welke andere vorm van tuning dan ook.

Merken als Toyota werkten voor het tunen van hun motoren extern met TTe, Mercedes laat vele van hun motoren extern tunen door Brabus,
als dit niet goed zou kunnen dan deden dit soort grote merken dat echt niet.

Als je zo,n externe Mini ECU "intelligent " maakt waardoor de besturing net als in de ECU met "kenvelden" werkt dan zorg je dat aanpassingen constant varieren en afhankelijk zijn van andere waarden, zo kan het verbrandingsproces heel nauwkeurig aangepast worden zonder problemen met roetfilter of egr.

Bij extern tunen is het dus zaak dat de hardware en software technisch goed inelkaar zit, maar dat is bij OBD softwarematig tunen net zo, een slechte software schrijver kan veel fout doen.

Wij hebben niks tegen tuning d.m.v. OBD dat doen wij immers zelf ook, maar willen mensen wel laten inzien dan extern inmiddels echt ook prima kan,je kan een Moderne Mini ECu echt niet vergelijken met een Powerbox met wat weerstandjes en 2 stekkertjes.
Een moderne Mini ECU is tegenwoordig uitgerust met 8 stekkers zodat er veel meer tegelijk aangepast kan worden.

Extern tunen heeft een aantal serieuze voordelen:
1 bij een garage software-update verliest u de tuning niet.
2 u kunt uw auto snel weer zelf ongetuned maken
3 u kunt de tuning aan en uitschakelen.

Nogmaals sceptici, wij nodigen u hierbij nogmaals uit. U kunt nu weer simpel beweren dat onze uitleg onjuist is, wij zullen dat maar beschouwen als
het gebrek aan technische kennis.

Einde quote

Of het allemaal 100% klopt weet ik niet, maar het is iig wel goed beschreven.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 30.08.2012 - 00:37  ·  #13
voor Lexus was er geen chiptuning! en deze powerbox wel! ik hield zelfs de garantie met deze (powerbox) van ventura, je betaalt dan €475 maar je krijgt er wel wat goeds voor!
Alle andere powerboxen gewoon niet doen!
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 30.08.2012 - 00:43  ·  #14
Ik denk dat de benaming powerbox een belediging is voor Ventura :-)
Gezien de prijs kan je dan idd beter kiezen voor chiptuning, mits beschikbaar.

Truste...
RRO
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid Nederland
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 / 2010
Subject:

Re: Iemand ervaring met losse chiptuning modules (D5)?

 · 
Posted: 30.08.2012 - 06:49  ·  #15
Hmm.. Ik had een aantal dagen geleden aleen reactie geplaatst, maar ik zie hem niet terug. Waarschijnlijk niet op verzend gedrukt ofzo...

Ik ben idd ook niet zo`n fan van de traditionele powerboxen, bij veel powerkastjes wordt (commonrail) de raildruk beïnvloed door alleen de raildruksensor te foppen. Ik weet niet of dat de manier is. In de landbouwwereld overigens, wordt er (zelfs door dealers) regelmatig met kastjes gewerkt, waardoor het vermogen stijgt en verbruik zakt. Daar zie je ook nog veel motoren met een roterende pomp of lijnpomp, waarvan ik denk dat die zich iets beter lenen om met zo`n kastje te tunen.

Wanneer een alleen softwarematige tuning zo rond de €200,- zit en een goede externe module richting de €500, zou ik denk ik voor de softwarematige tuning gaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0