iets om in overweging te nemen

4 cilinders versus 5 cilinder kopen??

 
 
 
 
 
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

iets om in overweging te nemen

 · 
Posted: 20.09.2013 - 13:47  ·  #1
Voor aspirant dieselkopers die voor het dilemma staan 4 of 5 cilinder (net als ik toen ik ging kijken) hier een aantal dingetjes om rekening mee te houden.

Prestaties. De 4 cilinder is niet noemenswaardig langzamer of slomer dan een 5 cilinder (ik spreek dan over de 2,4). Dus qua prestaties is er niet echt een reden om de 4 cilinder links te laten liggen. (op het geluid na dan)
Verbruik. Het verbruik hangt sterk van de persoon en de vorige eigenaar af is mijn beleving. Als ik de ervaringscijfers er zo bij neem, is het verschil tussen 4 en 5 cilinder niet schrikbarend. Geen reden om specifiek alleen voor een 4 cilinder te kiezen.
Kosten. Dit is een interessante, en dan met name een sterk argument voor een 5 cilinder! Want:
Kosten, motorrijtuigenbelasting. De 5 en 5 cilinder vallen in exact dezelfde categorie. Hier bespaar je exact 0,00 euro door voor een 4 cilinder te kiezen.
Kosten, verzekering. Doorgaans is de WA premie gerelateerd aan gewicht en gaat dus hetzelfde argument op als bij motorrijtuigenbelasting. Cascopremies kunnen iets verschillen door hogere oorspronkelijke nieuwprijs van de 5 cilinder, maar een zeer aangeklede 4 cilinder scheelt dan alweer niet veel.

Kosten, onderhoud. Onderhoudsbeurten van een 4 cilinder zijn iets goedkoper en de 4 cilinder hoeft pas elke 240.000 km een nieuwe distributieriem, de 5 cilinder overigens elke 180.000 km. De 4 cilinder echter heeft elke 20.000 km een beurt nodig en de 5 cilinder elke 30.000 km. Over een periode van 60.000 km (distributie daargelaten) kan dat zelfs nog wel eens wat in het voordeel van de 5 cilinder uitvallen!!
Kortom, als je uit economisch oogpunt een 4 cilinder zoekt, schrijf de 5 cilinder niet op voorhand af ajb. Als je een 5 cilinder hebt van ver onder de 180.000 km of net er voorbij voor een vergelijkbare prijs als de 4 cilinder, maak die proefrit en laat je gevoel spreken. Je portemonnee zal het weinig tot niets uitmaken… 

Deze overwegingen gaan speciaal op voor de prijs/leeftijdsklasse waarin ik shopte, dus een 2009 auto (in mijn geval is het zelfs een MY 2010 geworden)

Succes met kiezen

8-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0