Inbouw Hu-603 in een V70 van 2000

 
 
 
 
 
jvlagsma
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2009
Subject:

Inbouw Hu-603 in een V70 van 2000

 · 
Posted: 02.05.2009 - 12:07  ·  #1
Omdat ik eigenlijk nergens goede aanwijzingen vond en toch het probleem heb opgelost hier maar even mijn ervaringen dumpen, misschien heeft iemand anders er iets aan.

Ik heb een V70 2.5 TDi van 2000 (een vroege P2) met oorspronkelijk een aftermarket radio/CD van pioneer. Het werkt allemaal wel maar het ziet er eigenlijk niet uit vond ik. Op internet heb ik een Hu-603 radio/CD/cass gevonden en die ingebouwd. Op zich probleemloos mede met de aanwijzingen uit deze site. Alle overgebleven dradenboel van de oude radio, een niet meer in gebruik zijnde carkit en een oud ritten registratie systeem heb ik weg gehaald zodat alles er weer netjes standaard uit ziet in het binnenste van de Volvo.

Op dat moment speelt de radio prima maar de dashboard verlichting van de radio werkt niet. Dat is in het donker toch wel erg lastig. Het blijkt dat de radio via de CAN bus wordt aangestuurd en dat je dus een stukje software moet laten laden om de dashboard verlichting van de radio te laten werken samen met de rest van de dashboard verlichting. Dat gedaan bij de Beemd in Veldhoven en voor 33.82 euro heb ik nu een mooie veilige radio want ook 's nachts goed te bedienen.

Tijdens het klussen er achter gekomen dat als je het airco bedienings paneeltje los hebt (stekkers er uit) en je zet het contact aan dan volgt er een waarschuwing voor de SRS airbag, beetje beangstigend want de waarschuwing dringt zelfs aan tot spoed! Bij resetten van de computer blijkt dat er een hele rits (>15) foutcodes in zitten, oa ook van de airco bediening etc die duidelijk wel een logisch gevolg zijn van de acties. Beetje verwarrend dat er een SRS melding verschijnt maar alles werkte weer zonder klagen van de computers na een reset.

Bij de dealer mee gekeken met het laden van de software, het was vrijdagmiddag tegen half vijf en er was gelukkig net even tijd over om me te helpen. Het blijkt dat niet iedere combinatie van auto en radio mogelijk is. Het is goed om daar op te letten bij aanschaf van een 2e hands radio. Ik denk dat de originele folders een goede bron zijn om dit te bepalen, anders vooraf checken via de dealer. Gelukkig bij mij geen probleem dus.

Tenslotte, ik heb met de radio ook een complete set voor de originele Volvo autotelefoon gekocht maar ik denk dat ik die niet ga gebruiken. Als iemand interesse heeft laat maar weten. De set komt uit een XC70, is compleet met kopsteun, stuurbediening, hoorn en natuurlijk hoofd unit (grijs) en alle nodige bedrading.

Johan
aertssenhjc
 
Avatar
 
Subject:

Re: Inbouw Hu-603 in een V70 van 2000

 · 
Posted: 03.05.2009 - 21:25  ·  #2
Dat heb je mooi opgelost!! Lekker goedkoop ook die activering bij de dealer. Ik was er €50,- voor kwijt.

PS: wat wil je voor de telefoon hebben? Ik ben er al lang naar op zoek maar kan nog niks vinden naar mijn smaak (prijs) Graag hoor ik van je hoeveel je ervoor wil hebben.

Groet,

Hans
aertssenhjc
 
Avatar
 
Subject:

Re: Inbouw Hu-603 in een V70 van 2000

 · 
Posted: 03.05.2009 - 23:52  ·  #3
Hallo jvlagsma

Kun je evt je "gewone" e-mail naar me doorsturen (via PM) ik kan namelijk niks verzenden op dit forum.

Thanks,

Hans
jvlagsma
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2009
Subject:

Verkocht

 · 
Posted: 05.05.2009 - 23:05  ·  #4
De telefoon set is inmiddels verkocht.
aertssenhjc
 
Avatar
 
Subject:

Re: Inbouw Hu-603 in een V70 van 2000

 · 
Posted: 19.05.2009 - 20:35  ·  #5
Hey johan.

Helaas de unit die ik heb ingebouwd werkt niet..... ik ga opzoek naar een alternatief. weet je toevallig wel uit welk BJ de telefoon kwam? kan ik rekening mee houden met het zoeken naar een andere.

Dank je alvast.
jvlagsma
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2009
Subject:

niet opgeven

 · 
Posted: 19.05.2009 - 21:29  ·  #6
Hej Hans,
Dat is erg jammer.. Bij mijn weten is de unit werkend uit de XC70 gehaald door de dealer maar ik heb 'm zelf niet getest. Als ik me goed herinner was het een 2002 model.
Heb je de nodige software laten laden door de dealer? De unit zal moeten communiceren met de radio (oa mute) en waarschijnlijk met de auto ook (snelheid, dash verlichting etc) en dat zal toch wel via de CAN bus lopen. Als er verschillende types zijn kan de dealer je ook evt vertellen welke precies past.
Doet de unit helemaal niks? alles aangesloten? Ik verwacht eigenlijk dat de telefoon interface gestandaardiseerd is dus dat de unit gewoon moet kunnen werken ook al is ie wat ouder dan je auto.
Johan
aertssenhjc
 
Avatar
 
Subject:

Re: Inbouw Hu-603 in een V70 van 2000

 · 
Posted: 21.05.2009 - 17:41  ·  #7
Ik heb al die dingen gedaan. laten activeren enalles. hij werkt wel ( verlichting toetstonen uit de hoofdsteun etc...) hij wordt ook wel herkend in de auto, maar bellen doet hij niet en hij geeft niks aan op de BC.....

waarschijnlijk (volgens de dealer) is hij defect.,
jvlagsma
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2009
Subject:

Re: Inbouw Hu-603 in een V70 van 2000

 · 
Posted: 22.05.2009 - 17:01  ·  #8
Stomme vraag.. je hebt toch wel een Sim kaart er in gedaan, eentje die niet gelocked is op een bepaald type telefoon..
aertssenhjc
 
Avatar
 
Subject:

Re: Inbouw Hu-603 in een V70 van 2000

 · 
Posted: 31.05.2009 - 22:59  ·  #9
Jep. sim er in deed niks. ik ben er nog aan bezig. ik laat het nog wel even weten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0