Incidenteel inhouden V70 D2

 
 
 
 
 
v70d2nordic+
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Incidenteel inhouden V70 D2

 · 
Posted: 09.08.2015 - 21:09  ·  #1
Hallo,

Mijn nieuwe V70 D2 heeft last van een typische 1.6 PSA diesel kwaal: bij deellast af en toe heel kort even inhouden, alsof de brandstof gedurende een halve seconde even stopt. Het moment waarop hij dit doet is totaal onvoorspelbaar; koud, halfwarm, warm, etc.

Het best merkbaar is als de cruise aan is op bijvoorbeeld 120 in 6. Maar ook dan heb ik een dag gehad dat het 300km niet voorkwam.

De V70 is al uitgelezen door de dealer maar geen nieuws helaas. Wel een verhaal dat de computer zich moet inleren.... Er was ook geen software update beschikbaar en op een database voor Volvo technici was niets te zien. Ook hadden de technici van Nieuwenhuise nog nooit gehoord van dit euvel.

Opvallend is dat direct na een laatste schok/hik vorige week, een melding kwam dat de startstop onbeschikbaar was omdat de accu aan het bijladen is. Op zich niet bijzonder, maar wel dat dit de hele dag gebleven is na een paar honderd km. Met deze melding kon de dealer helemaal niets, gewoon doorrijden dan lijdt hij bij... Deze melding is later die dag wel weggegaan nadat de auto een tijdje stilstond en ik hem weer startte.

Het accelereren of rijden met meer belasting dan lichte deellast geeft geheel geen problemen.

Mijn vorige auto, een Mondeo met hetzelfde blok, had het ook heel af en toe en minder vaak dan de V70. Hier heb ik nooit de moeite bij genomen om er naar te laten kijken.

Kortom, ik zoek medestanders met dit probleem en met name een oplossing! Wat zou het kunnen zijn zonder meldingen bij uitlezen?

Dank alvast!

Job
Stern
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Incidenteel inhouden V70 D2

 · 
Posted: 13.08.2015 - 23:29  ·  #2
Ik heb een C30 gehad met volgens mij hetzelfde blok, Ford's DV6. Ik had precies hetzelfde probleem: kort inhouden op onregelmatige momenten, snelheden (tussen 30 en 130 km/u) en motor- en buiten temperaturen. Er was geen pijl op te trekken. Als ik er niets aan deed werd het wel frequenter.

Het bleek in mijn geval iedere keer een kapotte / vervuilde sensor bij het roetfilter te zijn. Als je wil kan ik de rekeningen opzoeken om te zien wat het precies was.

Wat bij mij redelijk goed werkte was ruim op tijd olie verversen. De service interval voor was voor de C30 bij 20.000km, ik liet uit voorzorg steeds na 10k de olie verversen. Ik ben geen technicus, het is mijn persoonlijke ervaring dus het kan toeval zijn maar dat leek te helpen. Voordat ik hem de deur uit deed had ik het verzaakt om de olie te verversen en het probleem met inhouden was ook snel weer terug.

Owja, het probleem begon bij mij al snel nadat ik hem kocht, in 2011 (MY 2007). Bij het uitlezen kwam er niets naar voren, behalve iets met de EGR, die is toen vervangen. Het probleem bleef, zelfs zo erg dat de complete auto uitviel en ik op de vluchtstrook moest herstarten. Toen is de CEM vervangen. Want als de computer het niet weet zal de computer wel kapot zijn, zo leek de redenering... Toen ben ik begonnen met olie bijtijds te verversen en leek het probleem te zijn verdwenen. Soms was ik te laat met mijn zelf ingestelde service interval en kwam het probleem weer terug; een keer weer zo erg dat de auto weer volledig uitviel (alle lampjes schoten aan en daarna niets meer...).
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Incidenteel inhouden V70 D2

 · 
Posted: 14.08.2015 - 09:57  ·  #3
Mmh, start-stop niet beschikbaar, schokken bij deellast...Zou het misschien de alternator (het Nederlandse woord ontschiet me even, zeg maar "dynamo") kunnen zijn?

Als die ineens meer belast raakt (bijvoorbeeld laadcircuit springt aan), vraagt dat ineens meer vermogen en kan hikken tot gevolg hebben. Zo hebben sommige forumleden ook schokjes bij het aan- en uitspringen van de airco-compressor.

Zit er een vliegwiel bij Volvo's start-stop-systeem? Het laten opspinnen kan dan misschien ook ineens veel vermogen vragen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0