inhouden bij optrekken in laag toerental

help!

 
 
 
 
 
bramvandenhurk
 
Avatar
 
Subject:

inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 25.03.2012 - 18:30  ·  #1
Hallo Mede Forumers,

Wie heeft hier antwoord op. Mijn v70 uit 2001 (315k op de teller) Lpg stottert/ houd in bij lage toerentallen. alleen als ik vanuit zeg 1000 tot 2000 toeren stevig gas geef lijkt hij onregelmatig te stikken en dan weer door te trekken. Bij hogere toeren is er niks aan de hand (ook niet gas vol indruk). Ook hoor ik bij stilstaan als ik gas geef een soort plof/bonk dat lijkt ergens uit het uitlaatsysteem te komen (niet heel hard) weet niet zeker of dit er wat mee van doen heeft. Eerlijkheids halve zeg ik er bij dat de einddemper behoorlijk roest vertoond en bij de laatste apk al dicht is geplakt ivm minuscuul lekje bij het ophangbeugeltje. Ik denk zelf aan een verstopte uitlaat maar weet niet goed hoe ik dit moet controleren. Verder is de gashuisklep 10 maanden geleden vervangen maar heeft de auto ook wat misfire's op cilinder 1 vertoond (laatste maand juist helemaal niet meer) Ik heb al diverse keren uitgelezen maar auto is aldus mijn odbreader storingsvrij.

P.s. hij doet dit identiek op zowel gas als benzine dus brandstofsysteem lijkt me daarmee uitgesloten..

Iemand een suggestie?

(hoe krijg ik m'n avatar geupload, lukt me niet, heb een apple..)
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 26.03.2012 - 11:31  ·  #2
Bram,
Controleer je bougies eens... en als je dan toch bezig bent ook de bobines.. rot lopen bij lage toeren komt nog wel eens uit het onstekings mechanisme / circuit.. Laat ook eens je compressie meten wie weet heb je 1 of meerdere lekkende kleppen, zou bij 315K en lpg niet vreemd kunnen zijn. Zijn de kleppen al eens gesteld??? Dat is een nadeel van de 2001 + modellen. De voor 2000, zeg de v70 classic heeft hydraulische klepstoters.. daar heb je geen omkijken naar... ! Maar de onze moeten gesteld worden... en kost na verluid een gods vermogen... :'( Ik sta nu op 227K en heb het ook nog niet laten doen... maar ik tuf op benzine rond... bij LPG kun je meer slijtage hebben aan je kleppen waarbij de speling alleen maar minder wordt.. hoor je het blok nog wel iets tikken??? Zo niet dan lijkt me het verstandig om eens bij de garage langs te gaan...!

suc6,

Frans
bramvandenhurk
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 26.03.2012 - 17:24  ·  #3
Frans,

Heb gisteravond tot mijn grote verbazing geconstateerd dat er 2 bougies los zaten, hierna is het probleem weliswaar stukken minder maar rond 1000 toeren vind hij het nog steeds niet prettig om op de staart getrapt te worden. Ik heb vandaag een afspraak gemaakt voor het vervangen van distributieriem en vsnaar en heb dit probleem gelijk even aangekaart. De monteur begon ook direct over bobines, hij gaat gelijk een algehele check uitvoeren dus we gaan het meemaken. Kleppen heb ik niet zo veel angst voor, heb 2 maanden geleden pak laten uitvoeren en hier naar laten kijken, geen afwijking aldus (andere) garagist.. Ik ben benieuwd..
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 27.03.2012 - 01:15  ·  #4
Quote door bramvandenhurk

Frans,

Heb gisteravond tot mijn grote verbazing geconstateerd dat er 2 bougies los zaten, hierna is het probleem weliswaar stukken minder maar rond 1000 toeren vind hij het nog steeds niet prettig om op de staart getrapt te worden. Ik heb vandaag een afspraak gemaakt voor het vervangen van distributieriem en vsnaar en heb dit probleem gelijk even aangekaart. De monteur begon ook direct over bobines, hij gaat gelijk een algehele check uitvoeren dus we gaan het meemaken. Kleppen heb ik niet zo veel angst voor, heb 2 maanden geleden pak laten uitvoeren en hier naar laten kijken, geen afwijking aldus (andere) garagist.. Ik ben benieuwd..


MMMMMmmmm we zijn benieuwd.... probeer het ook eens met 5 nieuwe kaarsen....

Grtzzzzzzzz
bramvandenhurk
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 27.03.2012 - 18:33  ·  #5
De kaarsen zijn net 10k oud, mag hopen dat die nog even meegaan. Zijn er meer gevallen bekend aangaande defecte/slechte bobines en zo ja, weet iemand wat er dan defect aan gaat?ik kan hierover niks op het forum nog op internet vinden.. Ik kan me zo voorstellen dat er wat wikkelingen doorslaan waardoor de spanning van ontsteking wat lager word en daardoor overslag af en toe uitblijf in de bougie?.. Ik ben benieuwd.. 3 april is thé verdict!!
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 29.03.2012 - 15:01  ·  #6
Dat inhouden deed mijn 2.4t ook, maar dan bij langzaam optrekken. De verklaring van de monteur was dat als je een automaat hebt, en langzaam optrekt, de auto meer aarzelt hoe en in welke versnelling je wil rijden. Hard optrekken levert dan dus een mooier verloop op van het toerental en van de trekkracht.
bramvandenhurk
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 31.03.2012 - 20:46  ·  #7
Ik heb nog een wat lopen zoeken onder de kap, kan eigenlijk niks vinden, Wel een paar vacuumslangen die zonder enige clips (vrij los) op hun aansluitingen geschoven waren. Ik heb toch weinig hoop dat dit het gaat oplossen. Persoonlijk geloof ik niet heel hard in de bougies danwel bobines. Mijn elektrotechnische achtergrond zegt me dat de bobines het gewoon wel of anders helemaal niet zouden moeten doen. Het is immers niet meer dan een flinke lengte opgedraaid koperdraad.. maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Ik vroeg mij af of het mogelijk is dat de mafsensor (luchtmassameter) afwijkend kan gaan werken na verloop van tijd. Iemand hier ervaringen mee? Anders zou het nog mogelijk kunnen zijn dat m'n 1 jaar oude gasklephuis wederom overleden is.. (dan heb ik natuurlijk garantie) Nog altijd geen foutcodes behalve die door het lostrekken van de vacuumslangen maar deze heb ik weer gewist. Hoop dat Berle in Amsterdam hier wat van weet te bakken. Heb er wel een goed gevoel over.
bramvandenhurk
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 02.04.2012 - 20:38  ·  #8
Waar zouden we zijn zonder de helden van de ANWB! Gisteren opweeg naar oma (genezingen, 125 km van huis) begon het gestotter toch echt serieuzere vormen aan te nemen. Uiteindelijk dus maar besloten de ANWB erbij te halen. Die dacht eerst dat de airco stuk was maar toen ik vertelde dat hij ook met airco uit dit probleem vertoonde ging hij verder zoeken. Uiteindelijk bleek het 1 van de nog geen jaar oude (10k mee gereden) Bougie's te zijn.. De massastift was simpelweg verdwenen (op de las afgebroken) Kortom, ga nooit uit van hetgeen je vervangen hebt.. Bosch, bedankt! dit had me aardig wat schade kunnen opleveren.. gelukkig, vooralsnog lijkt alles in orde. Morgen de verdict aangaande distributieriem enz.. Wordt vervolgd
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 02.04.2012 - 21:04  ·  #9
Dus een bougie!!

Gelukkig is het euvel verholpen, beter!!!

Succes met de rest.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 02.04.2012 - 21:17  ·  #10
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 02.04.2012 - 23:04  ·  #11
Mmmmmmmm was mijn diagnose nog niet zo slecht... en bedankt... 8-)
bramvandenhurk
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 04.04.2012 - 22:34  ·  #12
Inderdaad, helemaal geen slechte diagnose Frans, Ik zal de volgende keer beter naar je luisteren! :) Maar nu... Heb zojuist akkoord gegeven voor 2800,- opknapwerkzaamheden. Distributieriem/multiriem/uitlaat midden en achter/ lekkende askeringen en hoezen (bedankt meneer de garagist die deze bij APk heeft vervangen voor te stugge aftermarket hoezen) stuurkogel (speling) wederom bedankt voor het niet opmerken bij APK ( december en 4k verder.. kan niet..) Verkeerde wielbouten (bedankt een webshop die me deze uitdrukkelijk had aangeraden, weet even niet meer welke maar ze zijn niet taps genoeg of te taps waardoor deze de velg amper raakt) Nieuwe bougies (oude bleken voor turbomodellen te zijn (bedankt mister auto) Bijvullen Airco en flushen motor + nieuwe olie bedankt Berle Volvo (die echt, krijg ik van ze kado vanwege de aangeboden werkgelegenheid :) ) En dan blijft er 1 inlaatklep die nog net binnen de tolerantie zit over (in overleg en samen overwogen, even laten gaan maar wel in de gaten houden. Kleppen stellen is toch zoals ik her en der heb gelezen +/_ 8 uur werk en 1000,- (inc nieuwe stotters etc.

Kortom, even een zure appel maar dan heb ik toch weer een knappe kar me dunkt!

Wordt alleen niet zo gelukkig van de onderdelen die ik via internet heb aangeschaft... Iemand hier ervaringen mee?
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 04.04.2012 - 22:57  ·  #13
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 04.04.2012 - 23:07  ·  #14
Quote door bramvandenhurk

Inderdaad, helemaal geen slechte diagnose Frans, Ik zal de volgende keer beter naar je luisteren! :) Maar nu... Heb zojuist akkoord gegeven voor 2800,- opknapwerkzaamheden. Distributieriem/multiriem/uitlaat midden en achter/ lekkende askeringen en hoezen (bedankt meneer de garagist die deze bij APk heeft vervangen voor te stugge aftermarket hoezen) stuurkogel (speling) wederom bedankt voor het niet opmerken bij APK ( december en 4k verder.. kan niet..) Verkeerde wielbouten (bedankt een webshop die me deze uitdrukkelijk had aangeraden, weet even niet meer welke maar ze zijn niet taps genoeg of te taps waardoor deze de velg amper raakt) Nieuwe bougies (oude bleken voor turbomodellen te zijn (bedankt mister auto) Bijvullen Airco en flushen motor + nieuwe olie bedankt Berle Volvo (die echt, krijg ik van ze kado vanwege de aangeboden werkgelegenheid :) ) En dan blijft er 1 inlaatklep die nog net binnen de tolerantie zit over (in overleg en samen overwogen, even laten gaan maar wel in de gaten houden. Kleppen stellen is toch zoals ik her en der heb gelezen +/_ 8 uur werk en 1000,- (inc nieuwe stotters etc.

Kortom, even een zure appel maar dan heb ik toch weer een knappe kar me dunkt!

Wordt alleen niet zo gelukkig van de onderdelen die ik via internet heb aangeschaft... Iemand hier ervaringen mee?


Wow Bram.. je bent wel wat van plan..... maar goed de diagnose was gratis ... :D
bramvandenhurk
 
Avatar
 
Subject:

Re: inhouden bij optrekken in laag toerental

 · 
Posted: 14.04.2012 - 17:28  ·  #15
Heb Hem net weer opgehaald, Was inderdaad inc. waterpomp en spanrol. Heb ongeveer 2 a4tjes vol onderdelen op m'n factuur staan. Vooralsnog Erg tevreden en na bija 2 weken een krokante 440 (gratis) te leen te hebben gehad kan ik niet anders dan concluderen dat deze investering het waard was. Wat is dit toch een heerlijke auto's hebben wij op dit forum toch!! Hopelijk de eerste jaren nu probleemvrij..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0