Inhouden / bonken V70III 2.5T

 
 
 
 
 
hielie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Inhouden / bonken V70III 2.5T

 · 
Posted: 02.01.2023 - 13:43  ·  #1
Afgelopen week naar de winterport op en neer gereden met zware belading en dakkoffer. Op de heenweg bij het oprijden van een lichte helling op de cruise control hield de motor plots in en versnelde weer achter elkaar wat resulteerde in gebonk. Op de heenweg is dit een keer of twee gebeurd.
Op de terugweg is het vaker voorgekomen waarbij ik op de cruise control 150 reed (2700 toeren).

Initieel dacht ik aan de versnellingsbak, echter bij 150 met 2700 toeren reed ik al in de 6 en is er absoluut geen reden voor terugschakelen.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Exero
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groesbeek
Leeftijd: 27
Berichten: 74
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Inhouden / bonken V70III 2.5T

 · 
Posted: 02.01.2023 - 15:13  ·  #2
Ik zou eerst beginnen met uitlezen denk dat je daar de meeste informatie zult vinden over wat er mis is.
Zelfs geen foutcodes is al veelzeggend :)

Heb even in vida gekeken over mogelijke oorzaken op jouw auto en daar kwam het volgende uit:

Geen idee of het helpend is
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Inhouden / bonken V70III 2.5T

 · 
Posted: 02.01.2023 - 15:58  ·  #3
Ik denk dat dit te weinig info is om iets zinnigs te zeggen over de mogelijke oplossing.Bonkende geluiden kan komen door kortstondig inhouden van de motor als je ook nog eens versleten motorsteunen hebt.
Foutcodes zeggen heel veel, dat is de 1e stap.
Volgende is je onderhoudshistorie bekijken. Bougies, bobines, lambdasondes hebben niet het eeuwige leven.
Vervolgstap kan motorsteunen checken zijn.
hielie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Inhouden / bonken V70III 2.5T

 · 
Posted: 03.01.2023 - 08:38  ·  #4
Inmiddels foutcodes uitgelezen:
ECM-P019300 Fuel rail pressure sensor High input
ECM-P009000 Fuel Pressure Regulator control circuit

Als ik in de beschrijvingen lees zou dit verband kunnen houden met mijn storingen.
Niet helemaal thuis in Vida, zijn er nog tests die ik gericht kan doen?
In de kabelboom zie ik geen bijzonderheden, next step vervangen van de sensor of zijn er nog andere zaken die ik eerst kan proberen?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Inhouden / bonken V70III 2.5T

 · 
Posted: 03.01.2023 - 09:24  ·  #5
Tja, als je beide vervangt en het probleem is niet opgelost weet je dat het daar niet aan ligt. Maar dat is geld wegbrengen. 😇

Lastig, want de de beschrijving in Vida gaat 2 kanten op, enerzijds te hoge druk gemeten op de sensor, anderzijds te veel fluctuatie in regulering van het pulssignaal op de regelklep.

Een verstopt brandstoffilter of slijtage aan je opvoerpomp in je tank kan uiteindelijk beide dtc’s veroorzaken. Maar ook een defecte regelklep.

Omdat je problemen vooral bij hoger vermogen voorkomen neig ik naar een probleem vanuit de tank. Filter of pomp.
hielie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Inhouden / bonken V70III 2.5T

 · 
Posted: 03.01.2023 - 09:33  ·  #6
Dank vooir het meedenken
In dat geval blijft dan de pomp over, zover ik weet zit er (vreemd genoeg) geen brandstoffilter in de auto.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Inhouden / bonken V70III 2.5T

 · 
Posted: 03.01.2023 - 09:56  ·  #7
In Vida vind ik wel een filter hoor.

Maar voordat je de tank wil verwijderen zou ik eerst de brandstofdruk onderzoeken.

Je kan in Vida ook reallife data bekijken en terugkijken. Zo kan je de brandstofdruk bekijken of terugkijken tijdens of na een rit. Afhankelijk van het MY en uitvoering kan je de data vergelijken met gewenste data. Ik weet niet of of dit voor jouw motor ook mogelijk is, maar zo kan je zien of er continu absurde fluctuaties zijn of typische afwijkingen onder specifieke omstandigheden.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Inhouden / bonken V70III 2.5T

 · 
Posted: 03.01.2023 - 10:05  ·  #8
Vernieuw de sensor maar op de rail. Die gaan vaker kapot. Filter ga je inderdaad niet vinden. Neem aan dat dit een PHASE3 NN is.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Inhouden / bonken V70III 2.5T

 · 
Posted: 03.01.2023 - 14:07  ·  #9
Hopelijk heb je het probleem snel gelokaliseerd en kun je op zoek gaan naar een oplossing.
Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe de condities op de pistes waren..?
Je hoort nu zoveel (negatieve) berichten. Nu weet ik dat het niet top zal zijn, maar de media is meestal erg goed in overdrijven.
hielie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Inhouden / bonken V70III 2.5T

 · 
Posted: 03.01.2023 - 15:20  ·  #10
Inmiddels de brandstofdruk bekeken, deze leek constant te blijven.
Voor de zekerheid toch maar de sensor vervangen en de foutcodes gewist. Nu eerst maar weer eens gaan rijden om te kijken of het heeft geholpen.
Zal me melden met vervolg bevindingen..

@joriz, in het begin van de week waren de condities nog redelijk, aan het einde toch wel slecht. Afgelopen weekeinde was het in het dal 13 graden. Kortom kou en sneeuw is wel noodzakelijk...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0