Ga eens rijden en dataloggen, en dan specifiek de hoekverdraaing van de nokkenassen tijdens het rijden. VIDA kan dat. Dan zie je of het VVT systeem daadwerkelijk werkt.
@vogel klopt, nieuw is niet perse goed. Nieuw is vervangen en het issue blijft exact hetzelfde. Je zou dan op zijn minst verschil moeten merken.
@tom misschien een rare vraag... maar hoe doe ik dit dan precies? Mijn kennis van VIDA is ... gelimiteerd. En een apparaat bedienen tijdens rijden lijkt mij nou niet handig. Weet wel dat je idd wat dingen aan kan zetten. Dat had ik ook gedaan om te kijken of de brandstofdruk van de sensor mee bewoog. Maar dit was actueel kijken terwijl ik in zijn vrij op de oprit met het gaspedaal speelde. Dan weet ik nog steeds niet precies wat de waarde zou moeten zijn.
Misschien is er een instructie ergens?
Ik heb geen Volvo (en geen VIDA) meer, maar ik heb dat toen eens bij mijn S80 gedaan (laptop op de bijrijdersstoel). Daar ben ik toen achter gekomen dat de nokkenaspositiesensor stuk was, aangezien ik geen hoekverdraaiing zag op 1 van de nokkenassen. De VVT werkte dus niet, gevolg: minder vermogen (maar niet zo extreem zoals jij beschrijft).
Ik weet niet meer exact waar het zit, maar ik verwacht dat er vast wel iemand is die dat wel weet.
uitlezen sensoren in VIDA: tabblad Storingzoeken > autocommunicatie > module in plaatje aankiezen : onderste blok tabblad: parameters > kies een parameter die je uit wilt lezen.