Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 
 
 
 
 
berglogt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 35
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 11.01.2014 - 22:32  ·  #1
Hoi,

Ik beschik sinds 2 jaar over een V70 2.5 FT uit 2008. 135K op de klok en met ingebouwde BRC LPG installatie en voorzien van een electronisch JLM klepsmeersysteem. De auto is voorzien van hydraulische geharde kleppen/zetels. En dat moet ook wel gezien de specifieke hoge verbrandingstemperatuur van E85. Tevens is de kop af fabriek voorzien van een speciale metaallegering (afwijkend van de standaard koppen) dit ook weer vanwege de specifieke E85 eigenschappen. Heb de auto 1 jaar geleden bij Tunex laten chippen van 200 naar 260 PK en nooit geen problemen. Sinds kort bemerk ik tijdens het inhaleen en (vol) accelaratie op de snelweg dat de auto licht stottert c.q. heel kort inhoudt. Auto heeft net een beurt gehad en is voorzien van nieuwe Volvo bougies (ook speciaal geschikt voor hoge temperaturen E85). Nog steeds sputtert bij soms bij het door accelereren. LPG boer heeft systeem uitgelezen en kan geen foutcodes vinden. Ook Volvo vindt geen foutcodes en dashboard lampjes zie ik nooit branden. Op benzine doet hij het goed en geen problemen bij vol vermogen. Op LPG bij hogere constante snelheid ook geen punt, dan loopt hij prima en constant. Juist als het vermogen wordt aangesproken.... dan soms even een paar korte tikjes. Via Tunex de originele software er weer op laten zetten om software fouten van Tunex uit te sluiten, het resultaat is niet anders. ook bij originele (200PK) software houdt de auto soms in. Rara..... wat is dat?
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 12.01.2014 - 14:11  ·  #2
hi,

hier exact het zelfde probleem, alleen wij hebben het al bij zou maar zeggen 50% gas geven(dat hij net zelf terug schakelt). bij ons ook, dealer kan totaal geen fouten vinden.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 14.01.2014 - 16:23  ·  #3
@bertlogt
je schrijft dat beide systemen geen errors hebben opgeslagen.
Dan moet het naar mijn inschatting zitten in iets waar beide systemen elkaar 'kruisen' en dan iets dat niet te monitoren valt door een computer.
Ik denk dan aan het uit schakelen van de B-injectoren voor het draaien op LPG.
Een injector kan electrisch best in orde zijn (= geen errorcode!) en toch hydraulisch gezien wel degelijk lekken!
Als dat sporadisch gebeurt merk je dat als schokkerig draaien. De cilinder van de soms lekkende B-injector krijgt dan soms tegelijkertijd B en LPG ingespoten wat resulteert in een tijdelijk veel te rijk mengsel in die ene cilinder en een stotterende moter.
Als dat maar op 1 cil gebeurt middelt dat uit in het totale uitlaatgasvolume van alle 5 cilinders en de lambda meting zal misschien iets rijker zijn maar niet zo rijk dat daar een emissie fout voor wordt opgeslagen. Bovendien zal op basis van lambda meting de ECU het mengsel proberen te knijpen voor alle 5 cilinders om de lekkende injector te compenseren. (gevolg: nog steeds geen emissie foutmelding!)

Ook als je alleen op E85 draait kan dit voorkomen, de ECU zet niet continu de injectoren open maar steeds voor korte perioden (miliseconden)
Als een injector dan toch hydraulisch lek is blijft deze ene injector B lekken terwijl de injector volgens de ECU dicht zou moeten zijn. Dat zal je merken als schokkerig draaien.

Daar zou ik het in zoeken!

opties:
injectoren ultrasoon laten reinigen (de professionele optie)
injector reiniger toevoegen aan de benzine
als er een injector echt kapot is: vervangen
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 14.01.2014 - 17:36  ·  #4
sorry dat ik inbreek op dit topic. maar zal dat ook de oplossing zijn voor mijn probleem? ik heb in principe het zelfde probleem.
is er een manier om te controleren of het aan de injectoren ligt?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 15.01.2014 - 19:33  ·  #5
Welke auto/moter hebben we het over? Heeft je auto ook LPG?

je kan injectoren wel electrisch testen, ze moeten nl. allemaal ongeveer dezelfde impedantie hebben (Ohm meten)
mechanisch/hydraulisch testen zal je buiten de auto moeten doen in een testopstelling.
- als je druk op de injectoren zet maar ze niet aanstuurt mogen de injectoren niet lekken.
doet 1 of meerdere dat wel dan zijn ze niet in orde
- verder kan je ze testen op het sproeibeeld, als dat onregelmatig is en verneveling werkt niet goed dan moeten ze schoon worden gemaakt.
- tot slot een test van opbrengst. als je alle 5 injectoren tegelijk bedient moeten ze ook de gelijke opbrengst geven na dezelfde tijd. als er injectoren tussen zitten die minder opleveren dan is dat een aanwijzing dat reinigen nodig is.

http://www.youtube.com/watch?v=fhtoZ7yaRhw
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 15.01.2014 - 21:52  ·  #6
weet je toevallig ook een bedrijf of garage die dat kan doen (of gewoon eigen dealer?), want dit is iets waar ik zelf nog niet zo gauw aan durf te sleutelen.
berglogt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 35
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 18.01.2014 - 12:47  ·  #7
Bedankt voor alle info, zal het met de LPG boer bespreken.
berglogt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 35
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 18.01.2014 - 12:50  ·  #8
Ben zelf erg tevreden over Snoek autogas in Zevenaar (lekker dicht bij de duitse autobahn ;-)
berglogt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 35
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 18.01.2014 - 13:04  ·  #9
Hai TeeFive,

Ik wil even reageren op jouw bijdage. Alle info is duidelijk en daar ga ik mee aan de slag. Heb nog 1 vraag en wellicht een rare.

Je hebt het over een cleaner toevoegen aan de benzine. Dat begrijp ik niet. Mogelijk zijn de LPG injectoren vuil en die wil ik dus reinigen, dan gebruik ik toch geen spul om aan de benzine toe te voegen? Dat spul reiningt dan de benzine injectoren? Nu ben ik technisch gezien een nitwit... ik zou het logisch vinden om dat spul in de LPG tank te doen want dan reinig je m.i. de LPG injectoren... alleen die LPG tank is natuurlijk niet te openen. Of zie ik iets totaal over het hoofd?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 20.01.2014 - 13:49  ·  #10
Eerlijk gezegd weet ik niet of LPG injectoren ook de neiging hebben om te vervuilen...
Hoe je die dan schoon zou moeten krijgen weet ik eerijk gezegd ook niet.

De reden dat ik Benzine injectoren zou (laten) reinigen is omdat als er een LEKT (ook als deze niet wordt aangestuurd en dus DICHT moet zitten tijdens het rijden op LPG!)
dan komt er in die bewuste cilinder:
- de correct gemeten luchtmassa
- de correct afgemeten LPG
EN!!
- de ongecontroleerd uit de B-injector lekkende Benzine... <<< die lekkende benzine zorgt voor een veel te rijk mengsel in die ene cilinder waardoor die ene cilinder de ene keer wel maar ook vaak niet ontsteekt! Zie daar: schokkerig draaien
berglogt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 35
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 21.01.2014 - 21:59  ·  #11
duidelijk en thanks
berglogt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 35
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 21.01.2014 - 22:16  ·  #12
Welk merk reiniger gebruik je?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 23.01.2014 - 20:30  ·  #13
berglogt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 35
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 23.01.2014 - 20:54  ·  #14
thanks.
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Inhouden/licht stotteren bij (vol) accelaratie

 · 
Posted: 30.01.2014 - 13:19  ·  #15
Eh, beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar mijn BRC installatie heeft een filter dat elke 20k vervangen moet worden. Is dat wellicht vuil?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0