Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 23.07.2015 - 21:26  ·  #16
Met belangstelling voorgaande gelezen. Voor verbranding zijn 3 zaken nodig, brandstof, lucht en een vonk. Je bent helemaal gefocust op de brandstof, maar is een nalopen van de lucht niet eerder aan de orde. Je hebt een turbogeblazen motor, mankeert er niet iets aan je turboleidingen of de turbo zelf? Lekkage langs aansluitingen, doorgeschuurde slangen of iets dergelijks. Dat geeft bij oplopende toeren meer het beeld dat je van je motorloop schetst, dan brandstof te kort. Ik heb geen Vida of dergelijke, maar logisch redeneren brengt je vaak tot de oplossing.
eagle142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rozenburg ZH
Leeftijd: 55
Berichten: 33
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 23.07.2015 - 21:27  ·  #17
Nou, ik ben er dus achter gekomen dat het hierboven vermelde pijltje niet naar een sensor wijst :shame:

Eerst de achterbank verwijderd. Om de zitting te verwijderen is het het gemakkelijkste om aan de buitenkant van de bevestigingsbeugeltjes te trekken. Vervolgens de rugleuningen naar beneden geklapt en de lendesteunen verwijderd. Eerst de veiligheidsgordel uit de geleider halen. TIP: Druk de lendesteun een beetje naar beneden zodat je gemakkelijker het palletje naar je toe kunt trekken. Hierna de negatieve accupool loskoppelen (want je wilt geen airbags die spontaan open gaan) en daarna de airbags van de rugleuningen loskoppelen en de rugleuningen verwijderen. Vervolgens de bruine beschermlaag weghalen en hierna de ronde metalen afdekplaten verwijderen. TIP: schroef de bouten van de rugleuningen en de 4 moertjes van de metalen afdekplaten na afloop direct weer terug zodat je ze niet kwijt kunt raken.

Hierna de auto gestart en vervolgens zekering 33 (brandstofpomp) verwijderd. Na een paar seconden (of minuten) stopte de motor. Hierna nog een aantal malen gestart om ervoor te zorgen dat echt alle benzine eruit was (in ieder geval zo weinig mogelijk).

Vervolgens met een PVC reparatiemof 118 x 125 waarin gleuven zijn gezaagd de ring van de vlotterschakelaar losdraaien.



(ik plaats nog wel een foto van mijn uitvoering).

Hieronder dus mijn uitvoering.



Vervolgens de vlotterschakelaar eruit gehaald en even door de 'sensor' geblazen. :D



Hierna een VD-draad (massieve geisoleerde koperdraad) aan de brandstofleiding vast gezet en naar de andere kant van de auto gelopen om hier vervolgens ook de kunststof ring te verwijderen met mijn zelfgemaakte reparatiemof. Na het afkoppelen van de brandstofslangen van de pomp (let op: lijkt alsof er veel druk op staat maar komt maar een klein beetje benzine uit) kun je de kunststof ring verwijderen waarna de pomp aan de beurt is. Erg lastig om deze eruit te krijgen omdat de brandstofslangen en de vlotter in de weg zitten. Momenteel staat de pomp uit te lekken omdat ik hem anders niet schuin genoeg kan houden om te verwijderen. Hij zit namelijk boordevol benzine.



Zodra ik verder ben gegaan ga ik verder met mijn notities.
eagle142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rozenburg ZH
Leeftijd: 55
Berichten: 33
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 23.07.2015 - 22:33  ·  #18
Quote door folke3

Met belangstelling voorgaande gelezen. Voor verbranding zijn 3 zaken nodig, brandstof, lucht en een vonk. Je bent helemaal gefocust op de brandstof, maar is een nalopen van de lucht niet eerder aan de orde. Je hebt een turbogeblazen motor, mankeert er niet iets aan je turboleidingen of de turbo zelf? Lekkage langs aansluitingen, doorgeschuurde slangen of iets dergelijks. Dat geeft bij oplopende toeren meer het beeld dat je van je motorloop schetst, dan brandstof te kort. Ik heb geen Vida of dergelijke, maar logisch redeneren brengt je vaak tot de oplossing.


Hallo Folke, lucht is prima in orde. Turbo's zijn perfect. De auto is altijd dealer onderhouden en er is nooit op onderhoud bezuinigd. No hard feelings maar zonder VIDA en DICE is het zoeken naar de spreekwoordelijke naald in de hooiberg. Dan kun je alles wel gaan vervangen en ben je een paar duizend euro lichter. Het probleem is begonnen vorig jaar in Hongarije toen ik de tank leegreed op de Puzsta :shame:

Daarna begon hij af en toe te stotteren bij het doorschakelen wanneer ik de kickdown intrapte, hierna een paar maal Forte cleaner erin gegooid (fantastisch spul in vergelijking met die troep van Wynn's) en het brandstoffilter vervangen. Hierna deed hij het weer even perfect maar na verloop van tijd begon hij toch weer te 'bokken'. Nu doet hij het dermate erg dat het niet meer verantwoord is om met de auto naar het werk te rijden dus wordt het tijd voor grondig onderzoek en reparatie.

Noensboy en ik zaten nog even te denken aan een verstopte katalysator maar die is ook redelijk nieuw. Wanneer bovenstaande niet helpt, ga ik de kat loshalen en schoonbranden. Dit mede omdat hij geen andere melding in VIDA gaf en het dan iets mechanisch zoals de kat kan zijn.
eagle142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rozenburg ZH
Leeftijd: 55
Berichten: 33
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 25.07.2015 - 09:43  ·  #19
Gisteren de boel weer in elkaar gezet en nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb nog eens goed de VIDA screenshots bekeken en zag dat er ook een lambdasonde melding tussen zat. Misschien dat die als sinds vorig jaar niet helemaal goed is (kabelbreukje of gewoon defecte sensor) en als je er dan mee doorrijdt is de kans aanwezig dat de katalysator naar z'n moer is natuurlijk. Ik hoop dat dat natuurlijk nog niet het geval is en ga eens kijken naar die lambdasensor. Is wel de voorste :swear: (dus de duurste). Maar als die kapot is vervang ik ze toch beide.
eagle142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rozenburg ZH
Leeftijd: 55
Berichten: 33
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 25.07.2015 - 15:08  ·  #20
Momenteel staat de auto op de brug en we zijn een doorgesleten kabel tegengekomen achter het linker voorwiel, vlakbij de stekker van de lambdasensor. Het is een 5-aderige kabel met de kleuren geel, groen, wit, zwart en bruin. Deze kabel loopt naar boven naar een stekker die vlak onder de +-aansluiting zit. Daar gaat de stekker 'het dashboard' in.



eagle142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rozenburg ZH
Leeftijd: 55
Berichten: 33
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 29.07.2015 - 15:57  ·  #21
Inmiddels (zie andere topic) ontdekt dat de stekker van de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is.
Tevens ontdekt dat de laaddruksensor gebarsten was dus heb een nieuwe besteld die er vanavond op gaat.
Gelijk de rest van alle slangen nalopen op een eventueel vacuumlek.
Hopelijk is alle ellende dan voorbij.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 29.07.2015 - 16:04  ·  #22
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 29.07.2015 - 16:04  ·  #23
Die zit/zat er wel op? de snelheidsafhankelijke sb? of was dat alleen een voorbereiding?
eagle142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rozenburg ZH
Leeftijd: 55
Berichten: 33
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 29.07.2015 - 22:48  ·  #24
Hallo Frank, ja de snelheidsafhankelijke sb zat er wel op. M'n vrouw zei een tijdje geleden (nadat ik de zomerbanden erop had gezet) dat de auto wel zwaarder stuurde. Dus toen had er al een lampje moeten gaan branden.

Ik heb al gekeken hoe ik het moet fixen maar is volgens mij wel een klus waar je een paar uurtjes zoet mee bent.
Iemand wellicht een tip zodat het subframe en de uitlaat niet los hoeven en je er toch bij kunt komen?

Afijn, vanavond de laaddruksensor gemonteerd en warempel liep hij stationair weer prima. Mooi constant tikte hij ze eruit. Alleen bij het gas geven weer tot 4000 toeren en daarna was het over. Ik ben even een stukje wezen rijden en hij wou gewoon niet gaan. Bij een klein beetje het gas intrappen en snel schakelen ging hij wel tot over de 100 km/hr maar toen ik weer terug was begon hij weer 'raar' te doen. Starten en direct weer afslaan. Na een aantal keren de sleutel om te draaien zonder door te starten, startte hij wel en liep een paar seconden langer maar viel daarna uit. Auto dus weer op de brug (dit keer met de lier) en de brug weer omhoog en brandstoffilter afgekoppeld om te kijken of ik hier de druk kon meten maar ik kreeg de manometer niet passend. Ook nog gekeken of ik niet per abuis de flow richting verkeerd had. Dit was uiteraard goed geplaatst dus slangen weer op het filter (anders had hij helemaal niet gereden al die tijd). Hierna weer geprobeerd te starten en na enigszins doorstarten sloeg de motor aan en bleef weer stationair mooi draaien. Ik besloot naar huis te rijden en nadat ik een eindje gereden had deed de auto helemaal niets meer. Ik heb de geartronic in de eerste versnelling gezet en het gaspedaal echt een millimeter ingetrapt en zo langzaam naar huis gereden (+/- 1 km). Af en toe had ik het idee dat hij wel weer oppakte, maar het is gewoon niet goed. Uiteindelijk op de parkeerplaats aangekomen bleef de auto nadat ik deze in de R had gezet mooi stationair draaien. Bij het gas geven schiet hij de ene keer naar 4000 rpm en de andere keer maar tot 2500 rpm. Ook hoor ik een irritante zachte pieptoon ergens onder het inlaatspruitstuk komen of in ieder geval aan de voorzijde van het blok. Daar zit volgens mij ook een vacuumslangetje dat vaak poreus is door ouderdom. Ik ben even de naam kwijt. Zojuist nog even een nachtfilmpje gemaakt maar daar hoorde je alleen mijn ademhaling :D Die maak ik morgen wel met daglicht.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 30.07.2015 - 11:46  ·  #25
Dit is wel balen. Eigenlijk zou ie weer uitgelezen moeten worden. kijken welke meldingen er nu zijn. Je krijgt geen meldingen op de BC of alarm lichtjes op dashboard? alvast wat info:

het zoeken gaat verder :thumb:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 30.07.2015 - 12:34  ·  #26
controleren van de brandstof druk. we blijven even zoeken bij brandstof. hopen dat niet toevallig iets heel anders opgetreden is

https://www.youtube.com/watch?v=T2lQvmy1eLw
eagle142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rozenburg ZH
Leeftijd: 55
Berichten: 33
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 30.07.2015 - 12:54  ·  #27
Hallo Frank, bedankt voor je hulp. Ik heb echter de pomp al verwijderd. Kan ik hem nu nog checken m.a.w. kan ik nu nog de opvoerpomp controleren (die met dat zwarte en groene draadje). Ik heb ook bij het brandstofpomp relais gekeken en die omgewisseld met het relais van de voorste mistlamp (zelfde relais). Dit gaf geen verbetering. Heeft de brandstofpomp maar 1 zekering of hebben zowel de aanzuigpomp alswel de opvoerpomp beiden een zekering cq. beveiliging?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 30.07.2015 - 13:52  ·  #28
een van de "gekke" dingen die ik tegenkwam was een brandstofsdrukregelaar die bij het filter lijkt te zitten. kweet niet of jij die hebt ? maar uiteindelijk is het belangrijk of de druk bij je injectoren goed is . vandaar eventueel meten bij de injectoren zoals in het filmpje. misschien gehele brandstoftraject eens langslopen om te kijken wat je allemaal tegenkomt?

bedradingsantwoorden zijn te vinden bij handige linkjes: topic.php?t=8080

staan ook zekeringsgegevens bij als t goed is.
eagle142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rozenburg ZH
Leeftijd: 55
Berichten: 33
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 30.07.2015 - 20:03  ·  #29
Ik ga de druk op de rail meten om er zeker van te zijn dat de pomp het probleem niet is. Weet jij het verschil tussen sensoren 16 en 25?



Dit n.a.v. onderstaande welke ik op de matthewsvolvosite tegenkwam.

Quote
3. Disturbance to the Turbo Pressure Sensor (One of the two or three sensors located on the intake pipe).

Symptoms: (as described by one of the customers): A- When applying full throttle, around 3800 to 5000 RPMS the engine gains RPMS with difficulty and runs rough and never gets to 6000 RPM that is were the automatic transmission changes to the next gear, it just reaches slightly above 5000 RPM, the engine is definitely not giving full power and this is very noticeable in the higher end.
B- Several times during this period the engine does not start when hot or is difficult to start, it will idle for a few seconds and then stop, many times if you do not immediately accelerate after starting the engine it will stop and will not start again for about 15 to 20 minutes of "rest" time. This problem does not happen when the engine is cold.
When this happens the engine does not respond to the throttle pedal. After it cools it will start normal again. Most of the time the engine starts OK but makes a "cough" after starting, this is less noticeable if you immediately accelerate but still does it.
C- When applying full throttle in "P" the engine reaches the 4000 RPM (were it normally cuts off) with no difficulty and no problems at all, but this is with no load to the engine.
D- The engine idles between 650 and 800 RPM in "D" and brake applied, this variation happens with the A/C

Other symptoms include ETM internal failure codes and MAF and Turbo Sensor codes. It is also common for the Turbo Pressure Sensor to fail soon after the ETM installation, giving you a false sense that the ETM
is defective.

Corrective actions: Turbo Pressure Sensor is very sensitive. When removing the air intake pipe from the ETM due not disconnect any sensors. Instead leave them connected and swing the pipe out of the way to
gain access to the ETM mounting bolts. When you experience the above, replace the Turbo Pressure Sensor.

eagle142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rozenburg ZH
Leeftijd: 55
Berichten: 33
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Inhouden na openen vlotter in de tank S80 T6

 · 
Posted: 30.07.2015 - 20:24  ·  #30
Zojuist even een stukje gereden (ja, ja hij doet het weer :D ) maar is helaas nog niet zoals ik het zou willen. In de eerste versnelling trekt hij goed door tot 6000 rpm en schakelt dan naar de 2. Helaas trekt hij dan maar door naar 4500 rpm en als ik het gaspedaal iets minder ver intrap zodat hij doorschakeld naar de 3 gaat hij weer lekker door tot +/- 4000 a 4500 rpm. Aangezien dit een hele verbetering is nadat ik de brandstofpomp uit elkaar heb gesloopt, inwendige filter zo goed als het kon schoon heb gemaakt, de brandstofslang heb doorgeblazen en het brandstoffilter vernieuwd, denk ik toch echt dat het met het brandstofsysteem te maken heeft :D Ik weet niet of het brandstofverbruik (lees: benodigde opbrengst van de brandstofpomp) in de eerste versnelling bij 6000 rpm hetzelfde is als in de tweede en derde versnelling bij hetzelfde toerental. Mocht dit niet zo zijn, dan denk ik dat de brandstofpomp aan vervanging toe is.

Graag jullie reactie's
 
Selected quotes for multi-quoting:   0