Inhouden rond de 80-110 km/u

 
 
 
 
 
Fiscaal
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 53
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Inhouden rond de 80-110 km/u

 · 
Posted: 25.01.2015 - 14:08  ·  #1
Sinds ongeveer een ruim een maand houdt onze auto regelmatig in. Voornamelijk als we rond de 80km/u en op de snelweg rond de 100-110km/u rijden. Bij het begin al meteen langs de dealer gereden en bij het uitlezen bleek de lambda sonde achter de uitlaatdemper de boosdoener. Deze eerst schoongemaakt, maar doordat het probleem bleef is deze sensor vorige week toch vervangen. De auto leek weer goed te rijden.
Vanmorgen tweemaal ongeveer 150km (totaal 300km) gereden. Op de heenweg weer regelmatig inhouden. Dat is dan rond de 110 km/u (ongeveer 2.300 toeren). Even wat harder gereden, rond de 130 km/u (3.000 toeren) en dan lijkt het veel minder te zijn.
Op de terugweg leek hij bij niet in te houden. Het klinkt raar, maar wij beginnen te bijna te denken dat het aan het weer ligt. Vanmorgen rond het vriespunt inhouden (wat dus sinds het koudere weer is gaan voordoen) en rond 4 graden plus, geen inhouden.
De dealer heeft dus telkens de computer uitgelezen en alleen de lambda sonde kwam als melding tevoorschijn. Maar, ook door het vervangen daarvan dus nog niet de oplossing.
Tussendoor (een week of 3 geleden) is ook de dynamo nog vervangen.
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?
Wij hebben een V70XC met 2.4T benzinemotor, automaat (geen GT) en km-stand ongeveer 212.000 km.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Frank
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Inhouden rond de 80-110 km/u

 · 
Posted: 25.01.2015 - 14:29  ·  #2
de airco kan voor een wat schokkerig gevoel geven bij in en uitschakelen. Heb je het al eens geprobeerd zonder deze ingeschakeld?

Verder kan een slechte accu ook voor rare problemen zorgen. Dit kan verklaren waarom dit met slecht/koud weer gebeurd. Wat je eens kan doen is als je de problemen verneemt na een stuk gereden te hebben (je accu moet wat opladen) de auto aan de kant te zetten, uit te schakelen en weer te starten. Rijd dan weer verder en kijk of de problemen zich weer voordoen.

check ook je luchtmassameter eens. Is deze vervuilt? Hoor je de turbo overmatig? misschien een buis of slang die gescheurd is. Wat doet je verbruik? Zie je verschil hierin als het probleem zich wel of niet voordoet.
Fiscaal
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Leeftijd: 53
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Inhouden rond de 80-110 km/u

 · 
Posted: 25.01.2015 - 22:08  ·  #3
Ook met de airco is hetzelfde. Een paar maanden geleden hoorde ik wel wat sissen/piepen bij gas geven. Misschien heeft dat wel wat met de turbo te maken en nu misschien inderdaad ook het inhouden. De luchtmassameter is ook een goed idee. Dat kun je volgens mij makkelijk proberen door er even een ander op te zetten. Nou weet ik er niet zo heel veel van maar je zou verwachten dat een luchtmassameter en turbo slag lek ook wel een foutmelding bij het uitlezen van de computer zou geven.
Franky B bedankt, ik denk dat ik dit eens ga voorleggen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Inhouden rond de 80-110 km/u

 · 
Posted: 25.01.2015 - 22:19  ·  #4
Kan de lmm meter zijn denk ik. Als die een verkeerde waarde geeft - die niet bij die temperatuur hoort - loopt de motor niet goed. Dit hoeft niet een dusdanig foutieve waarde te zijn dat deze als een fout wordt opgeslagen in de boordcomputer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0