Inlaat gereinigd Volvo XC60 D4

 
 
 
 
 
Emiel Nijholt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerenveen
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Inlaat gereinigd Volvo XC60 D4

 · 
Posted: 25.03.2024 - 09:11  ·  #1
Goedemorgen iedereen, ik heb een vraagje. Ik heb de complete inlaat van mijn XC60 D4 (4 cylinder) eraf gehaald en ontdaan van roet, dit was ook echt nodig want ik had steeds een storing aangaande mijn wervelklep (ECM P200900). Is het nu ook nodig om de wervelklep weer te calibreren of kan je gewoon alle foutcodes resetten en ben je dan klaar?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Inlaat gereinigd Volvo XC60 D4

 · 
Posted: 25.03.2024 - 09:37  ·  #2
Als je in vida de wervelkleppen kunt initialiseren/kalibreren zou ik het zekers doen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Inlaat gereinigd Volvo XC60 D4

 · 
Posted: 25.03.2024 - 10:49  ·  #3
Complete inlaat wil zeggen: verstuivers eruit, inlaatspruitstuk eraf, wervelkleppen schoongemaakt en alles...? Dat is een beste klus! Zo ja: kwamen de verstuivers er goed uit? Zelf kunnen doen? Speciaal gereedschap nodig gehad? Hoeveel km op de teller?
Of alleen de EGR en inlaatbuis, maar het spruitstuk en de rest laten zitten?
Voor wat ik heb kunnen zien bij mijn 2 diesels slaat het meeste roet toch wel neer in de 20cm na de EGR... wat niet wil zeggen dat de wervelkleppen op den duur niet ook vies worden. En is de error nu opgelost?
Mijn gedachten:
- Foutcodes resetten moet je sowieso doen, dus dat zou ik doen en dan kijken of hij terugkomt. Kalibreren (zelf niet bekend mee bij de wervelklep) kan daarna ook nog wel zou ik denken.
- Als ik me niet vergis kalibreert de wervelklep zichzelf, hij blijft altijd een tijdje nazoemen na het afzetten van de motor, dat is normaal.
- Is er geen VIDA werkplaatsinstructie voor deze klus (of bijv. 'Vervangen wervelklep')? Dan staat daar ook wel bij wat de juiste stappen zijn.
Emiel Nijholt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerenveen
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Inlaat gereinigd Volvo XC60 D4

 · 
Posted: 25.03.2024 - 14:17  ·  #4
Goedemiddag
@OHZ, ik ben helaas niet in het bezit Vida.

@Bolbo, bij een 4 cylinder D4 motor kun je de inlaat verwijderen zonder iets aan de injectoren en leidingen te doen, ik heb met behulp van Vdash alle codes gereset. Helaas ben ik niet in het bezit van Vida, vandaar mijn vraag.
Mocht je de wervelkleppen moeten kalibreren dan ga ik op zoek naar iemand met Vida die mij kan helpen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0