Inschakelverraging xenon

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 26.12.2013 - 17:48  ·  #1
Aangezien mijn auto zo goed als klaar is, begint het te kriebelen wat ik nog meer kan doen. Zo kwam het xenon verhaal weer voorbij. Maar ik vroeg mij wat af: als ik het contact aanzet gaan de lichten direkt aan, en als ik de motor start gaan ze even uit. Dit lijkt me niet zo bevorderlijk voor de xenon starters. Is dit iets wat mee valt in de praktijk of zou een vertraging verstandig zijn?

Kan ik "gewone" xenon monteren en dan de truc met het doorboren van de shunt uitvoeren? Volgens mij hoef ik dan helemaal geen rekening te houden met het canbus systeem.
En hoe zit het in de praktijk met het strooilicht door (bij mij) glazen koplampglazen?
Ik zag deze: http://www.kingcoxenon.nl/ dat lijkt wel wat, alleen wil ik wel dat het goed af te stellen is zonder medeweggebruikers te verblinden. Ook kleur 5000K lijkt mij het meest geschikt.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 26.12.2013 - 23:58  ·  #2
Ik zou een vertraging oid inbouwen. De originele Xenon heeft dat ook en ik ken al een paar forumleden die langs zijn geweest om de lichtschakelaar te programmeren, omdat het aan-en-uit schakelen op een aftermarket Xenon kennelijk storingen geeft. Even op gevoel wacht mijn originele Xenon een seconde of 3-4 op stand II. Als ik direct start, is er geen vertraging.

Niet heldere lenzen verstrooien inderdaad veel. Je moet ze maar eens de kost geven, die petjes die met verblindend blauw de wegen terroriseren.
Maar jou kennende, stel je ze zorgvuldig af, dan is er in principe niet zoveel aan de hand, mits je lenzen nog in goede staat zijn, dwz niet al te veel krassen of steenslag.

Het doorboren van de shunt omzeilt volgens mij idd het waarschuwingssysteem. Iets definitiever, maar het alternatief is het plaatsen van een dikke weerstand. Ik zou zelf wel moeite hebben met twee van die strijkijzertjes onder de motorkap (die 2x20 watt wordt dan volledig omgezet in warmte)

Fabrieksxenon is 4300k. 5000k is dus een tintje blauwer, maar nog steeds erg wit, lijkt mij een prima keus, vooropgesteld dat het je vooral om de lichtopbrengst te doen is, en niet zozeer om de "Xenonlook". 4300k is nagenoeg daglicht en voor onze ogen dus het helderst.
kevinwalter
 
Avatar
 
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 27.12.2013 - 00:25  ·  #3
...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 27.12.2013 - 01:28  ·  #4
Bij mij evenzo! Wel zei de keurmeester (eerste jaar een nieuwe) dat hij er zelf niet echt gecharmeerd over is. Ik ga aankomend jaar voor projectielampen zoals Robbar deze heeft! ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 27.12.2013 - 16:59  ·  #5
Heeft hij je ook verteld waarom ?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 27.12.2013 - 17:05  ·  #6
Ik vermoed teveel strooilicht ;) Verder kan je beter 35Watt xenon monteren, en dan het CAN-bus systeem foppen. 35 Watt xenon produceert al veel meer licht als 55 Watt halogeen, laat staan als je er 55 Watt xenon in stopt... Daar zijn de reflectors niet voor ontworpen.
quincypb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 29.12.2013 - 23:49  ·  #7
Leuk onderwerp :),

Ik heb toevallig kort geleden ook een after-market set ingebouwd, (xenonlamp.nl, dan de slim canbus set met een R lamp) hierbij een slim canbus set om geen storing te krijgen en een R-lamp om met een reflector koplamp unit een normaal beeld te krijgen.

Ik heb het koplamp controle apparaat ervoor gehad, maar ik zou hem apk technisch niet af mogen keuren omdat er een scheidings lijn tussen licht en donker zichtbaar is.

En ik zet eerst de lampen op stadslicht daarna contact aan en starten en dan pas de xenon koplampen aan.

Dit zit in een S60 uit 2001
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 29.12.2013 - 23:57  ·  #8
Bij mij is het zo dat het dimlicht altijd brand, ook met de knop op "0". Dit is bijmde dealer anders te programmeren, weet ik. Maar als ik de knop op 'stadslicht' zet, blijven die aan, ook als ik de sleutel uit het kontaktslot heb gehaald. Dus er is wel een werkbare situatie, maar dan moet ik altijd vóór het starten de lichtknop op standje 'stadslicht' zetten, motor starten, dan licht aan.
quincypb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 30.12.2013 - 00:07  ·  #9
juist ja, het mooiste is alle lichten uit, anders start je je parkeer verlichting stuk (ok goedkoper dan je xenon pitten) maar zo los ik dat nu op.
Overdags doe ik alleen stadslicht aan met mistlampen ( daar heb ik led pitten in gezet).

Ik heb overigens 6000k, dit schijnt het meeste licht opbrengst te hebben.
Tot nu toe (rij bijna 2 weken, alleen in donker) nog geen knipperende tegenliggers gehad.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 30.12.2013 - 00:27  ·  #10
Quote door Waltersan

Bij mij is het zo dat het dimlicht altijd brand, ook met de knop op "0". Dit is bijmde dealer anders te programmeren, weet ik. Maar als ik de knop op 'stadslicht' zet, blijven die aan, ook als ik de sleutel uit het kontaktslot heb gehaald. Dus er is wel een werkbare situatie, maar dan moet ik altijd vóór het starten de lichtknop op standje 'stadslicht' zetten, motor starten, dan licht aan.


Mee eens. Gebruik nu ook vaak de stadslicht stand maar vergeet die vaak uit te zetten -_-

Is het ook mogelijk om het bij de dealer zo te laten programmeren dat standaard alleen het stadslicht aan staat?

Er zit trouwens ook een lichtsensor op het dashboard, is die niet te benutten? Dat zou pas gaaf zijn. Wellicht middels CFE?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 30.12.2013 - 12:37  ·  #11
Die lichtsensor op de radio is voor de radioverlichting, en daarmee de koplampen aansturen is wel erg vooruitstrevend voor de N serie
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 30.12.2013 - 14:11  ·  #12
Leuke discussie, ik heb 4300k in m'n S80 zitten. Deze koplampglazen zijn wel helder, en ook ik heb ondanks dat deze ballasten 'canbus-ready' zijn een gaatje in de shunt moeten boren. Heb helaas 2x een kapotte ballast gehad in een jaar. Eerste keer al na 2 weken, tweede keer nadat ik een van de ballasten aanraakte. Gelukkig alles netjes onder garantie vervangen. Lichtbeeld is volgens de garage perfect, ze hadden in eerste instantie niet eens door dat het om aftermarket xenon ging. Alleen de prijs van Pilot is wat aan de hoge kant helaas. Maar verder, gewoon starten en lichten aan ik heb die lichtschakelaar nog nooit gebruikt.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 30.12.2013 - 17:20  ·  #13
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 30.12.2013 - 18:22  ·  #14
Quote door Waltersan

Die lichtsensor op de radio is voor de radioverlichting, en daarmee de koplampen aansturen is wel erg vooruitstrevend voor de N serie


Jup, valt te proberen O-) :-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Inschakelverraging xenon

 · 
Posted: 01.01.2014 - 21:49  ·  #15
Quote door Bigdog

Heeft hij je ook verteld waarom ?


Inderdaad het strooilicht! Maar hij wordt er niet om afgekeurd. ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0