Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 28.02.2011 - 20:54  ·  #1
Omdat mijn S60 een HU-603 heeft en ik geen CD-wisselaar heb en de HU-603 geen CD-RW's afspeelt en zeker geen MP3's aankan (is niet raar, want auto is van 2001) ben ik mij eens gaan oriënteren en kwam ik uit op de GROM VOLVO MP3 USB iPod/iPhone interface (http://gromaudio.com/store/usb_adapters/volvo_01-06_usb_ipod_adapter_direct_digital_interface.html).

Ik heb deze besteld, niet in Amerika, maar in Nederland, omdat ik geen zin had in eventueel gezeur bij de invoer. En vorige week heb ik deze succesvol ingebouwd. De eerste indruk(ken) is/zijn fantastisch.

Het was wel even een klusje. Ik kreeg in eerste instantie met geen mogelijkheid, althans ik durfde niet verder, de klimaatregeling los. Deze zat akelig goed vast. Zoals ik gelezen had, moest je op het moment dat je het gevoel kreeg dat je de zaak zou slopen toch doorzetten. Omdat ik dit niet durfde en de klimaatregeling ook niet meer terug kon steken, iets blokkeerde, heb ik hulp van een goede én technisch aangelegde vriend ingeroepen. En zoals bleek, met succes. Het paneel kwam los.

Ik had achter mijn HU-603 redelijk veel ruimte. Ik heb de Grom 'links om het hoekje' richting stuurhuis met dubbelzijdige tape vastgezet om rammelingen tegen te gaan.

De Posi-tab vind ik zeer doeltreffend. Systeem werkt goed en het voelt stevig aan.

Ik heb de USB-kabel richting het dashboardkastje geleid waar ook redelijk veel ruimte was om deze door te leiden.

Out-of-the-box deed de Grom wat ik ervan verwachtte.

Zoals gezegd, de geluidskwaliteit is zeker in combinatie met een HU-603 heel erg goed. Laag en hoog komen er goed uit.

Echt een aanrader!
Onassiz
 
Avatar
 
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 11.05.2011 - 08:48  ·  #2
Hi RicoK,

Hoe heb je uiteindelijk de klimaatregeling er toch uitgekregen, aangezien hij vast zat? Zijn er verder nog zaken waarmee ik rekening moet houden en die niet of onduidelijk vermeld staan in de omschrijvingen/handleidingen?

Ik hoop van je te horen.

Groet, Steven
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 12.05.2011 - 09:19  ·  #3
Zoals ik aangaf, ik heb de hulp ingeroepen van een technisch aangelegde vriend. Het was en is een kwestie van op het moment dat je niet meer durft toch door te zetten. Iets 'wrikken en trekken'...

Inmiddels ben ik wel achter enkele aandachtspuntjes gekomen:
- Zolang je de stekkers van de klimaatregeling niet loshaalt, hoef je feitelijk ook geen minpool van de accu los te halen.
- Maar als je de stekkers dus niet loshaalt, wat ik ook niet heb gedaan, moet je erg goed oppassen hoe je de ECC-unit opzij legt/hangt. Want de kabels zijn op zich hiervoor wel lang genoeg, maar de ECC-unit heeft behoorlijk scherpe randen en hoeken die maar al te gemakkelijk krassen kunnen maken op de zachte bekleding van het dashboard c.q. de middenconsole!!!!!!!!!!!!

Verder spreekt de handleiding wel voor zich.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 13.05.2011 - 23:25  ·  #4
Aanvulling:

Let ook op het beschadigen van het dashboard c.q. middenconsole door de autoradio. Deze is nog groter, lomper en scherper als de ECC-unit!

Dé manier van verwijderen van de ECC-unit is als volgt. Aan de onderzijde zitten twee Torx-schroeven. Na het losdraaien moet je de ECC-unit aan de onderzijde lostrekken, naar voren halen. Zodra je aan de zijkanten voldoende ruimte hebt, mooet je hier je vingers tussensteken en dan de onderzijde weer 'terugduwen'. Hierdoor fungeren je vingers als scharnierpunt waardoor er een hefboomwerking optreedt waarna de bovenzijde van onder de autoradio naar voren komt. Let wel: dit gaat niet heel makkelijk...... maar is wel dé manier.

Ik heb vanavond dit trucje nog eens moeten herhalen, omdat ik de GROM heb moeten uitbouwen. Ik had, nadat ik eens wat rustigere muziek, op een wat hoger geluidsniveau ben gaan luisteren, toch DÉ fluittoon die hoger wordt naarmate het toerental oploopt.
Wat blijkt nu, ik heb 'versie 837'. De volgende versie #838 heeft een zwaarder ingebouwd ontstoringsfiler waardoor de fluittoon zou moeten verdwijnen. Ik ga deze volgende week retourneren aan MoTrade waarna ik de interface #838 krijg teruggestuurd. Goede after-sales!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 29.05.2011 - 20:09  ·  #5
Quote door Onassiz

Hi RicoK,

Hoe heb je uiteindelijk de klimaatregeling er toch uitgekregen, aangezien hij vast zat? Zijn er verder nog zaken waarmee ik rekening moet houden en die niet of onduidelijk vermeld staan in de omschrijvingen/handleidingen?

Ik hoop van je te horen.

Groet, Steven


Steven, is het je nog gelukt? Nog wat gehad aan mijn beschrijving?
VolvoSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 30.11.2011 - 20:50  ·  #6
@RicoK,

Mooie beschrijving heb je gemaakt.
Heb deze met veel interesse gelezen.
Heb je inmiddels de interface #838 geïnstalleerd?
We zijn sinds kort in het bezit van V70 bouwjaar 2002 (Modeljaar 2003).
Hiervoor 240, 740 en later 2x 940 gereden. In de laatste twee had ik een, niet Volvo, autoradio met USB-aansluiting.
Via knopjes kon je dan wisselen tussen mappen en ook de artiesten of titel van het nummer kwam in beeld.
Nog wat praktische vragen:
Bij het afspelen via USB-stick:
Krijg je ook de titels of uitvoerende te zien op de display van je radio?
Kun je de map, folder-, namen zien?
Hoe wissel je tussen de weergave?
Ben benieuwd naar je antwoordt?
mennoV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 30.11.2011 - 22:36  ·  #7
voor de grom interface is er al even nieuwe software die het mogelijk maakt om text weer te geven,hiervoor moet je de nieuwe software installeren en een nieuwe kabel aanschaffen of op de oude kabel een brug maken tussen 2 draadjes. Werkt goed het is alleen even wennen om tussen de mappen te wisselen.
Hoop dat dit antwoord geeft op je vragen.

Groet Menno
VolvoSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 01.12.2011 - 15:33  ·  #8
Menno,
dank voor je snelle reactie.
Is de hoeveelheid mappen die weer gegeven wordt beperkt tot 6 (Aantal CD's van de wisselaar die geëmuleerd wordt).
Waar heb je het kastje gelaten?
Ik wil van stick kunnen wisselen maar het moet dusdanig zijn dat het niet ergens uitsteekt.

Groet
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 01.12.2011 - 15:38  ·  #9
Ik heb hiervoor bij aankoop van mijn S60 een Imiv gekocht.

Hiermee kun je een ipod of mp3 speler aansluiten en in zeer goede kwaliteit luisteren.
Dit kastje laat je achterin de auto en heb je verder niks mee te doen.
mennoV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 01.12.2011 - 20:35  ·  #10
Hoi volvospider,

ik heb volgens mij nu 8 mappen en dat werkt goed.
Bij mij kon ik het kastje achter het airco bedieningspaneel kwijt, dus schuin onder de radio.
Vandaar loopt er een kort usb kabeltje mijn dashboardkastje in waar dan weer mijn usb stick in zit.

Groet Menno
VolvoSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 01.12.2011 - 21:51  ·  #11
Hoi Menno,

dank voor je reactie.
Wat ik er tot nu toe van begrepen heb en dit blijkt min of meer ook uit jouw reactie is dat de beperking van het aantal mappen komt vanuit de radio en niet vanuit de GROM.
Ben ook bij een automotive bedrijf hier in de buurt geweest.
Deze mensen hebben nog noot van GROM gehoord maar bouwen alleen maar Navinc in.
Uiteraard ook dit opgezocht op internet maar kan geen enkele ervaring vinden i.c.m Volvo V70.
Op mijn auto zit nog een half jaar garantie dus ik weet niet of ik er zelf mee moet gaan prutsen of dit even bij de dealer laat doen.
We gaan voorlopig nog niet op vakantie, tijdens de lange ritten is het zo heerlijk die vrijwel onbeperkte hoeveelheid muziek, dus ik heb nog even de tijd.
Ik laat hier wel weer van me horen wat het is geworden en hoe e.a is verlopen.

Dank voor de reactie(s).
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Installatie en gebruik van de Volvo GROM USB/iPod interface

 · 
Posted: 08.01.2012 - 11:19  ·  #12
Voor mensen met een RTI en toch mp3 tag`s op hun display van hun radio willen zien, ze gaan er half januari mee aan de slag bij GROM USA. Als het 100% werkt (en motrade de kabels binnen heeft die het switchen mogelijk maken) dan wordt de tekstoptie toegevoegd aan de website en kan deze besteld worden. Volgens dhr Moens kan de GROM aangesloten worden aan de dvd speler achter in de kofferbak (ik wil geen ipod aansluiting, alleen usb), dus installeren is zo gedaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0