Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 
 
 
 
 
rene broos
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 11:20  ·  #1
Goedemorgen, over een week wordt er in mijn Volvo een prins installatie gemonteerd.

Nu adviseerde de ombouwer om de vulnippel naast de trekhaak te monteren, want hij gaf aan als je hem achter je benzins klep monteert dit erg kwetsbaar is.

Heeft iemand hier ervaring mee?

En zijn er nog tips om voor de installatie van LPG wat aan onderhoud te doen, alhoewel hij goed onderhouden is en veel preventief gedaan.

Gr. René
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 11:44  ·  #2
Qua schoonheid is achter de klep het mooiste. Echter mi ook toch best het kwetsbaarste. ( maar er komen er vast melden dat dat geen enkel punt is)

Die slang is stug en zwaar dus die moet je dan echt vasthouden bij het tanken.
Bedenk ook dat bij een achter klep montage , je ook in Nederland altijd een nippel nodig hebt.

Er zijn er genoeg die ook een bumper nippel hebben. Vooraf even je zwarte dop vragen en die vast in de juiste kleur spuiten, scheelt enorm.

Bekijk vooraf even wat je huidige rdw gewicht is en welke tank inhoud er kan. Als je er een neemt waardoor je NET overstapt naar een duurdere mrb klasse is dat balen .
Sommigen reken een klein beetje meer, keuren m met kleine tank en stoppen er dan direct de grootste in :-) ( Prins Rijssen, ook een van de goedkoopste)

Indien je smering neemt,aan te raden bij een turbo, neem dan een pomp smering , die zorgt altijd voor gelijke smering bij elke cilinder.
Ook smering is mooi discussie punt maar goed .

Succes met je keuzes.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 13:25  ·  #3
Hier een prins LPG systeem die ik via de tankklep bijvul, ja het metaal is daar dun. Dat betekent dat je de vulslang gewoon vast moet houden, gaat al 3 ton goed.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 14:00  ·  #4
Hier ook al ruim 2 ton met een vulnippel achter de klep.
Meestal ondersteun ik hem wel, maar is niet altijd nodig.
Ik heb hem wel een keer moeten reparen, omdat de twee kleine schroefjes losgingen en uitlubberden. Een bumper montage is wel echt degelijker, maar ook een stuk minder mooi.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 649
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 14:39  ·  #5
Nu een maandje of 2 en BRC installatie met vuller achter de klep in de Classic. Bevalt prima. Kwetsbaarheid zou op den duur inderdaad een dingetje kunnen worden, daarom maar een beetje voorzichtig doen met de slang tijdens het tanken. En je hebt inderdaad altijd een nippel nodig.
Voorheen Volvo's gehad met de vulling in de bumper, en versleet per jaar meerdere doppen...
Naast de trekhaak ken ik persoonlijk niet. Plek lijkt mij onhandig laag, voordeel is wel dat je altijd aan de goede kant staat.
emperorbone
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 14:49  ·  #6
Hier ook vuller achter de tankklep. Installatie zit er nu ruim 100.000 km in, ik zie nog niks dat op slijtage lijkt. De extra handeling van de nippel aansluiten vind ik zelf geen probleem. Op m'n vorige auto zat de aansluiting in de bumper, op een gegeven moment had ik maar een paar doppen als reserve in de kast liggen.. Vriend van me heeft op z'n Polo de aansluiting naast de trekhaak zitten, de laagte is erg onhandig, voordeel is wel dat de kant van de pomp niet uitmaakt.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 16:39  ·  #7
Die van mij naast trekhaak. Ik vind het een topplek, links of rechts slang maakt niet uit nooit wachten dus. Geen klepje of gedoe, eraan haken en klaar.

Esthetisch zie ik probleem niet,p kapje is kleiner dan de elektra stekkerdoos van de trekhaak.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 17:05  ·  #8
Quote door trabbit

Die van mij naast trekhaak. Ik vind het een topplek, links of rechts slang maakt niet uit nooit wachten dus. Geen klepje of gedoe, eraan haken en klaar.

Esthetisch zie ik probleem niet,p kapje is kleiner dan de elektra stekkerdoos van de trekhaak.



Denk dat het ook een perfecte oplossing is, beschermt door de trekhaak en aan beide kanten dus een dop ( vulling & Electra) niet te laag ? Slang kan lekker op de grond liggen ook.

Heb je niet een foto ofzo ?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 17:47  ·  #9
Onze S40 wordt volgende maand omgebouwd naar lpg, ik wil de vuller ook achter het tankklepje.
Er werd gezegd dat het tanken dan 2 keer zo lang duurt vanwege de scherpe bocht direct in de vulslang.
Is dat ook echt zo?

En ik zie ook auto's met de vuller achter het klepje waarbij geen verloopje nodig is.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 492
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 18:00  ·  #10
Hallo Rene broos

De lpg nippel achter de benzine klep dat is de oplossing je kunt altijd tanken en geen gepruts bij de grond ( buitenland).
Ik rij nu 43 jaar LPG en zweer bij het vullen via de benzine klep de constructie is sterk genoeg van wege de vele vouwen die in en om de vul dop zitten.
Voor de LPG man is het iets weer werk en nauwkeurige werken.

Groeten BUM
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 18:48  ·  #11
Quote door Jeroen

Onze S40 wordt volgende maand omgebouwd naar lpg, ik wil de vuller ook achter het tankklepje.
Er werd gezegd dat het tanken dan 2 keer zo lang duurt vanwege de scherpe bocht direct in de vulslang.
Is dat ook echt zo?

En ik zie ook auto's met de vuller achter het klepje waarbij geen verloopje nodig is.


Ik heb 2 V70's op lpg gehad, beide 250.000km+ gereden.

Die met de vulnippel achter het klepje was een grote ergenis om te tanken zo traag.

Die met de vulopening in de bumper is minstens 2x zo snel gevuld, of dat altijd zo is weet ik niet maar binnenkort gaat de vulopening van die 2e ook achter het klepje, hopelijk zonder bocht en vertraging met vullen als gevolg...
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 649
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 19:20  ·  #12
Bij installatie werd mij verteld dat het vullen achter de tankklep inderdaad langer duurt. Het duurt inderdaad iets langer, maar ik kan er prima mee leven.
Minuutje of 2 max en weer 40 liter getankt.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 20:42  ·  #13
Had m bij vorige wagens, citroen XM in de bumpers zitten. Slang plop erop en lekker op de grond laten liggen.

Bij trekhaak ging niet omdat de Xm het reserve wiel onder draait heeft.

Zou m nu bij de Volvo bij de trekhaak laten plaatsen .
-geen nippel in NL nodig
- Beschermt door trekhaak
- nergens gaten in de carrosserie
- snelle vulling
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 273
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 21:38  ·  #14
Volgens mij zit het verschil in tanktijd niet in de haakse aansluiting, maar of je een grote diameter vulslang hebt naar de tank of een kleine diameter vulslang (minivuller?)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Installeren prins lpg Volvo v70 T5 uit 2005

 · 
Posted: 21.08.2023 - 23:18  ·  #15
Ik ga het vragen, we moeten nog langs de inbouwer om de tank enz te bespreken, kijken wat past.

Bij de S60 zit hij in de bumper aan de zijkant, net achter het wiel. Ook geen verloop nodig, eigenlijk niemand met zo'n bumper vuller toch?
Maar ik zal vragen naar de bocht en dikte van de vulslang. Achter het klepje is toch het mooiste.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0