Interieur verwarming wordt na ongeveer 30 minuten rijden ineens kouder

V70_fan
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 66
Subject:

Interieur verwarming wordt na ongeveer 30 minuten rijden ineens kouder

· 
Posted: 24.12.2019 - 16:08  ·  #1
Hallo,

Ik heb met mijn Volvo V70 uit 2007 nu een vreemd probleem met de interieur verwarming: Na het starten van een koude motor worden de motor en het interieur op een normale manier warm. Echter steeds na ongeveer 30 minuten rijden op bv de snelweg wordt de interieurtemperatuur "ineens" lager, tegen onprettig fris aan. Vandaag moest ik de temperatuurknoppen op 26C zetten om het nog warm te hebben binnen. Hij regelt dan absoluut niet naar 26C maar meer naar 20 of 21C schat ik. Dit blijft de rest van de rit dan weer stabiel. Als de motor weer afgekoeld is en je start weer herhaalt dit verhaal zich.

De koelwatertemperatuurmeter staat keurig in het midden en er zit ook voldoende koelvloeistof in het systeem. Bijvullen hoeft ook niet. Als je de temperatuurknoppen na 30 min rijden op max zet (rode markering) wordt het zeker goed warm binnen. Tijdens de eerste 30 min is de regeling prima kennelijk. De airco heb ik uitgeschakeld in dit seizoen, geen "Auto" stand dus van de verwarming.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt!

Groeten Anne
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Interieur verwarming wordt na ongeveer 30 minuten rijden ineens kouder

· 
Posted: 24.12.2019 - 16:12  ·  #2
Is het een V70 van modeljaaar 2007 (P2, V70 SW, V70N) of al van modeljaar 2008 (P3, V70 BW, V70NN) dus het laatste type? Wel handig al je je eerst voorstelt in het daarvoor bestemde topic. ;)

Anyway, het bekende verhaal, eerst uitlezen met VIDA en dan kijken of er een storing staat opgeslagen.
V70_fan
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 24.12.2019 - 16:28  ·  #3
Quote door brinkie

Is het een V70 van modeljaaar 2007 (P2, V70 SW, V70N) of al van modeljaar 2008 (P3, V70 BW, V70NN) dus het laatste type? Wel handig al je je eerst voorstelt in het daarvoor bestemde topic. ;)

Anyway, het bekende verhaal, eerst uitlezen met VIDA en dan kijken of er een storing staat opgeslagen.

Modeljaar 2007. De auto is niet van het laatste type. Zal me even voorstellen inderdaad.

Voor dat uitlezen moet ik waarschijnlijk naar de Volvo dealer?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2019 - 22:18  ·  #4
Ik denk dat je de temperatuursensor in de klimaatregeling unit (CCM) moet schoonmaken. Klusje van niks. Bij mij maakte dat een enorm verschil qua temperatuurregeling. Daarna vast op iets van 21/22 en altijd goed (bij mij).
Kijk met het lampje van bijv je mobiel in de 3 sleufjes in de CCM, onder je radio, beetje rechts van het midden.
Ongeveer een cm daar achter zit horizontaal een koperdraadje, dat is de temperatuursensor. Daar wordt lucht langs gezogen door een dieper liggend ventilatortje.
Daardoor komt er stof op dat draadje te zitten.
Met een naald kan je dat er voorzichtig uit pulken. Met beleid want het is een fragiel ding.
Alles uitbouwen kan ook maar is veel meer gedoe. Als je dat toch doet NIET de auto op contact zetten als je de radio los haalt, want dan krijg je een airbag melding die alleen met Volvo software te wissen is.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 24.12.2019 - 22:41  ·  #5
Inderdaad, omdat warmte na het verdraaien van de temperatuur regeling wel beschikbaar is zou ik het roostertje van de temperatuursensor eens aanpakken.
Stofzuiger erop en vervolgens blazen met perslucht of een rietje zou minstens wat stof in beweging moeten krijgen en effect hebben op de regeling van het klimaat.

Zo niet, zou ik iemand met Vida opsporen om een leesbeurtje naar storingcodes te doen.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 24.12.2019 - 23:10  ·  #6
Grappig, dit effect ervaarde ik ook. Toen ook dan draadje schoon gemaakt. Zat zoals genoemd stof op. Sinds dien lijkt het opgelost bij mij.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 27.12.2019 - 11:37  ·  #7
hier precies het zelfde: schoon blazen
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 27.12.2019 - 12:28  ·  #8
Heeel voorzichtig aub want is een fragiel temperatuurgevoelige weerstand die achter het roostertje zit. en ja ook die kan vervangen maar is echt wel wat meer werk. kopen, uitbouwen, solderen etc. ook even checken of ventilatortje nog draait door dun papiertje voor rooster te houden(kassabon/vloeipapiertje. die moet blijven "hangen" op de aanzuiging door het roostertje. is dat niet zo dan moet de boel sowieso uit elkaar om ook ventilatortjes schoon te maken..
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 27.12.2019 - 14:30  ·  #9
De temperatuurregeling van een V70NN (dus de V70 BW, vanaf modeljaar 2008) bevat een ontwerpfout waardoor deze exact hetzelfde probleem als hierboven beschreven geeft. Je kunt dit verhelpen door in VIDA een instelling te wijzigen, zie deze post: topic.php?p=329283#real329283

Selected quotes for multi-quoting:   0