interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

XC70 2001 LPG

 
 
 
 
 
hnspjotr
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

 · 
Posted: 17.08.2023 - 16:58  ·  #1
Totaal willekeurig komt er lucht uit de ventilator. Met of zonder Airco, fan hard of zacht, warm of koud buiten, automatisch of niet. De fan blaast op volle kracht als ik 'm hard aanzet, maar stopt er ineens mee. Soms rijd ik een paar dagen zonder fan (dus met de ramen open :) ) en soms doet ie het dagen lang goed. Fan draait prima als ie draait, dus niet een moeilijk draaiende ventilator of zo. Ik denk aan een rot relais of zoiets, maar ik kan geen relais vinden die hier over gaat. Heeft iemand een idee? Want in de zomer kan ik er wel mee leven, maar als het straks vaker koud en nat gaat zijn ben ik de sjaak.

XC70 2001 LPG
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

 · 
Posted: 17.08.2023 - 17:28  ·  #2
Ik zou denken ofwel een vieze potmeter (ventilatiesnelheidinsteldraaiknop, 6x woordwaarde) ofwel een gare 'kachelweerstand'; bij/op de ventilator zit zo'n metalen ding met richeltjes, die kunnen ook kapot gaan. Ik denk dat het meest waarschijnlijk is dat het dit laatste is.
Zoiets: https://www.auto-onderdelen24….ventilatie
hnspjotr
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

 · 
Posted: 17.08.2023 - 17:44  ·  #3
ah dat klinkt goed :) Je bedoelt dit?

https://www.auto-onderdelen24.nl/nrf/13865442

En ik heb wel eens ergens gelezen dat je de auto zo ongeveer helemaal uit elkaar moet halen om bij de kachel te komen. Is dat voor vervanging hiervan ook zo?
MacToob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stedum
Leeftijd: 38
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

 · 
Posted: 17.08.2023 - 20:06  ·  #4
Hier precies hetzelfde probleem gehad, uiteindelijk is er een nieuwe weerstand in gemaakt inderdaad! Hij reageerde ook niet meer op de snelheden knop.
hnspjotr
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

 · 
Posted: 17.08.2023 - 20:20  ·  #5
Als de ventilator draait reageert 'ie prima op de stand waarin ik 'm zet gek genoeg. Maar wellicht zit het probleem in de weerstand aan de voedingskant. Ik heb ook wat lekkage gehad daar ergens vandaan (kon de oorzaak niet vinden) toen met een van die epische regenbuien van afgelopen tijd mijn auto precies onder een verstopte dakgoot van een enorm dak stond, alsof er uren lang een enorme emmer over mijn voorruit werd leeggekieperd. Misschien is er iets nat geworden dat liever droog blijft. Soweiso misschien goed om daar eens te kijken. Ik zag op Youtube hoe bij de aanjager te geraken, dat lijkt me te doen. Eerst maar even die weerstand bestellen. Lijkt me teveel gedoe om op de sloop op te snorren, zo makkelijk kom je er niet bij :)
MacToob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stedum
Leeftijd: 38
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

 · 
Posted: 17.08.2023 - 20:49  ·  #6
Klopt, als hij draait reageert hij wel, en als hij niet draait reageert hij ook niet op de knop. Dat was bij mij ook zo. Succes!
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

 · 
Posted: 17.08.2023 - 22:17  ·  #7
Quote door hnspjotr

En ik heb wel eens ergens gelezen dat je de auto zo ongeveer helemaal uit elkaar moet halen om bij de kachel te komen. Is dat voor vervanging hiervan ook zo?


Het stelt niet zo veel voor, een klein rateltje is aan te raden omdat 1 moertje van de kachelventilator in een lelijk hoekje zit. Maar het is prima te doen. Op youtube staan wel een paar video's.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

 · 
Posted: 18.08.2023 - 10:44  ·  #8
Quote door hnspjotr

ah dat klinkt goed :) Je bedoelt dit?

https://www.auto-onderdelen24.nl/nrf/13865442

En ik heb wel eens ergens gelezen dat je de auto zo ongeveer helemaal uit elkaar moet halen om bij de kachel te komen. Is dat voor vervanging hiervan ook zo?


Dat auto uit elkaar halen is bij de V70nn, daar zit de ventilator midden onder het dashboard verstopt, kan je erg moeilijk bij. Maar bij de V70n (2000-2008) zit hij dacht ik achter het dashboardkastje wat je makkelijk kan weghalen - zoals je vermoedelijk al op youtube had vastgesteld.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

 · 
Posted: 18.08.2023 - 14:00  ·  #9
Nouja, makkelijk... Je moet een bepaalde draai maken om het ding er uit te krijgen. Ik heb wel wat lopen vloeken...
Volvo70V
 
Avatar
 
Subject:

Re: interieurventilator (aanjager) heeft eigen leven

 · 
Posted: 20.08.2023 - 18:29  ·  #10
Het antwoord:
Haal je zitting van je achterbank eruit. Zet je passagiers stoel helemaal plat met de zitting zo ver mogelijk naar beneden. Zo kun je achterste voren op je rug met je schouders voorbij de stoel languit in de auto liggen. En er dus gemakkelijk bij. Schroef je voorste bouten van je bestuurders stoel los. Met een platte schroeven draaier schroef je de plaat van het middenconsole los, die schuif je naar rechts zodat je m eruit kan halen. Dan trek je langzaam aan het plastic ad andere zijde, eerst in het midden en moet je voelen waar de kunststof prikkers in het chassis zitten. Er zitten er 3 of 4. Als je met 2 vingers er onder gaat voel je weerstand, waar t t heftigste is, daar kun je ze recht omhoog trekken. Dan kun je je vloer eruit halen. Verder zie je als je je dashboard kastje opent eronder en er in een aantal torckx schroeven die moeten allemaal los. Het dashboard kastje en t deksel kunnen er dan af. Dan zie je de motor al zitten. De stekker kun je zo los halen, maar makkelijker is het om die te laten zitten. Aan de onderzijde zitten 3 of 4 schroeven, je kunt met een lichtje en een spiegel exact zien waar ze zitten. (zonder is niet te doen). Als die los zijn kun je m eruit halen en zie je vanzelf hoe de weerstand vast zit en kun je m wisselen en moet alles weer terug vice versa. Al met al een fluitje van een cent dus. 2x 20 minuten werk. Gebruikt heb ik die weerstanden ook liggen, zijn E25,00 per stuk ex verzenden. Eerst uitlezen, kan ook te maken hebben met je kachel module, of met je sensor. Hoop dat je wat hebt aan deze uitleg. Veel succes! :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0