inwendige vervuiling motor

black sludge / verkorting service interval

 
 
 
 
 
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 05.02.2013 - 11:18  ·  #16
Quote door EnnoE34

@Frans

Bedankt voor het herinneren aan jouw topic. Slecht onderhoud, te lang doorrijden met waarschijnlijk te goedkope olie en dan kom je dus idd terecht bij het extreme verhaal van jouw wagen.

Deze week komt er bij mij weer nieuwe olie in, dan is het weer bijna 11000 km geleden dat de olie ververst is. Moet wel bekennen dat dit in een tijdsbestek is geweest van 2,5 maand rijden. Voldoende km's geweest om de olie goed warm te laten worden.

Jouw auto is ook een 2001 model toch? Nu ik jouw hele verhaal nog eens gelezen heb begin ik steeds meer te voelen om de carterpan er ook eens een keertje onderuit te halen. Misschien een leuke combinatie met het vervangen / schoonmaken van de carterventilatie.

In het extreme geval kost de inwendige vervuiling uiteindelijk me ook me drijfstang & krukaslagers.


Hoi Enno,
Ja klopt 2001...
En het kan zeker geen kwaad de carterpan er onder uit te halen... let wel het monteren vergt enige vaardigheid.
Vervang dan gelijk ook de O-ringen.
Misschien zouden we een topic kunnen maken .. Hoe ziet jou oliefilter er uit .. en dan foto's plaatsen.. 8-)

Frans...
PS.
Mijn ervaring met LPG rijden is dat de olie eigenlijk niet of nauwelijks vervuild en deze na 10K of meer de kleur heeft van thee wat net iets te lang heeft getrokken. Maar dat was met Honda's.

@ Dream...
Mmmm rijden met een schoonmaak middel.. volgens mij wordt dat juist ten strengste afgeraden.
Ik heb het niet zo op die middeltjes, regelmatig verversen heeft bij mij toch de voorkeur.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 05.02.2013 - 17:53  ·  #17
Quote door frans_v70"]
[quote="EnnoE34
@ Dream...
Mmmm rijden met een schoonmaak middel.. volgens mij wordt dat juist ten strengste afgeraden.
Ik heb het niet zo op die middeltjes, regelmatig verversen heeft bij mij toch de voorkeur.

Nee hoor, ik volg mooi de instructies op die op dit BG-blikje staan.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 05.02.2013 - 19:11  ·  #18
Quote door Dr.Dream"]
[quote="frans_v70

Quote door EnnoE34
@ Dream...
Mmmm rijden met een schoonmaak middel.. volgens mij wordt dat juist ten strengste afgeraden.
Ik heb het niet zo op die middeltjes, regelmatig verversen heeft bij mij toch de voorkeur.

Nee hoor, ik volg mooi de instructies op die op dit BG-blikje staan.


@Dr. Dream

Jij durft zeg, zo'n COLA blikje in je motor flikkeren. Ik zou dit soort spul toch liever niet in mijn auto gebruiken.

"If the car is getting its periodic changes with a decent oil, that sort of stuff shouldn't be necessary".

Een mooie uitspraak op www.bobistheoilguy.com.

(http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2692973)

Een leuke site met weetjes over olie producten voor met motoren aangedreven voertuigen. Het komt er op neer dat toepassing van een goede olie essentieel is.

Het oliefilter wat uit mijn auto kwam zag er redelijk netjes doch donker bruin uit. Gelukkig geen Carbon deeltjes aangetroffen die met het oog zichtbaar waren.

De gebruikte olie in mijn wagen voldoet aan de volgende specs

API: SN/CF
ACEA A3/B4 (07), C3 (08)
GM Dexos 2
VW 502.00 / 505.00 / 505.01 (2005)
MB: 229.31 / 229.51
BMW LL-01 / LL-04
Ford M2C-917A
GM-LL-A-025 / B-25

De code ACEA A3 geeft aan dat het ofwel een high-performance olie is en of gebruikt kan worden als long-life olie. Verder is het volgens mij een gewone doorsnee olie die gebruikt kan worden in relatief veel wagens af te lezen aan de specs voor de olie.

@Frans

Inmiddels gelezen op diverse sites dat vooral buiten Europa volvo vast houdt aan intervals van max 15000 km. Dit geldt ook voor de nieuwere Volvo's. Jouw besluit om dus om de 10000 km te gaan verversen (tevens wat ik ga doen vanaf nu) is dus niet helemaal onlogisch.

Ooit zal de olie wel schoner blijven. Maar de mogelijkheid bestaat ook dat de SAPS olieen gemaakt zijn om zwevende deeltjes in de olie zwevend te houden, en te voorkomen dat de deeltjes ergens neer slaan. De carter gaat er waarschijnlijk wel eind 2013 onderuit. Tot die tijd ga ik het maar aanzien met oliewissel intervals van max 10000 km. Met zo nu en dan een langere rit hoop ik het blok tot die tijd in goed conditie te houden.

Verder heb ik besloten om als benzine voortaan de premium benzine te gaan gebruiken. Op dit moment BP Ultimate. Op termijn wordt dat een duitse variant van BP, de ARAL uiltimate 102.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 06.02.2013 - 11:57  ·  #19
Quote door EnnoE34
@ Dream...
Mmmm rijden met een schoonmaak middel.. volgens mij wordt dat juist ten strengste afgeraden.
Ik heb het niet zo op die middeltjes, regelmatig verversen heeft bij mij toch de voorkeur.
@Dr. Dream
Jij durft zeg, zo'n COLA blikje in je motor flikkeren. Ik zou dit soort spul toch liever niet in mijn auto gebruiken.

Zeker, ik durf dat.
Daar zijn ze toch ook voor.
En in het topic over de GS Powerflush wordt het zelfs aangeraden door Mr.Slot.
Zeker om de fijne kanalen van de turbo open te houden een must :love: :love:
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:15  ·  #20
Quote door Dr.Dream

Zeker, ik durf dat.
Daar zijn ze toch ook voor.
En in het topic over de GS Powerflush wordt het zelfs aangeraden door Mr.Slot.
Zeker om de fijna kanalen van de turbo open te houden een must :love: :love:


Professor Slot ;) GS Powerflush mag dan misschien een pioneer zijn in NL vwb het flushen, echter dicht ik hem niet het alleenrecht toe om te stellen dat dit soort middelen effectief en veilig zijn. Sterker nog ik persoonlijk trek zijn adviezen / gebruikte producten in twijfel.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor gebruik van andere flush-middelen. Ja het lost misschien een hoop smurry op, maar de vraag is of je dit soort spul in je motor wilt hebben. Volgens mij zijn de verlengde olieintervallen een groot probleem. De combinatie met steeds strenger wordende emissieeissen is dan uiteindelijk de "nekslag" voor veel motoren omdat inwendige vervuiling een vroegtijdig einde brengt bij steeds meer automotoren.

Mooi voorbeeld de Audi A6 waar ik enkele maanden een heel verhaal over gelezen heb (ik meen op AMT). Uiteindelijk motor uit elkaar, omdat bepaalde foutmeldingen over distributie steeds terug bleven komen. Korte stukjes, verlende oliewisselintervallen en uiteindelijk was de boodschap foutmeldingen worden veroorzaakt door hevige inwendige vervuiling waardoor motor intern niet meer kon functioneren zoals het hoorde.

Ik ben meer voorstander van de geleidelijke weg. En het feit dat veel amerikanen kiezen voor kortere olieverversingsintervallen is tenminste een teken dat ook daar de stelling leeft dat regelmatig verversen met een kwalitatief goede olie minstens zo goed werkt als het gebruik van de door GS Powerflush verkochte producten van het Amerikaanse merk BG Products wat in mijn beleving nog steeds niets meer en niets minder dan een regelrecht "Tel sell" product is. Voor zover ik weet is Gery Slot van GS Powerflush op de Nederlandse markt een van de voornaamste verkopers van deze (wonder) producten.

En kijkende naar de ervaringen bij het powerflushen, de adviezen die hij blijkbaar ook geeft om dit soort producten te gebruiken blijf ik het liefst op grote afstand van dit soort producten. En dat betekent ook dat je je vraagtekens kunt zetten hoe objectief de waarheid van GS Powerflush is over het gebruik van dit soort middelen.

Ik weet dat Forte in overleg met een dealer bepaalt of gebruik van flush middelen toegepast kan / mag worden. Daar gaat in overleg met de dealer een diagnose aan vooraf. Bij twijfel wordt bij mijn weten niet overgegaan tot inzetten van een Forte motorflush. En dit wetende zegt mij nog meer dat de adviezen van GS Powerflush eigenlijk met een grote korrel zout genomen moeten worden.

Ik dicht Forte meer kennis van zaken toe dan BG Products. Vandaar ook mijn uiterst terughoudende opstelling ten aanzien van de inzet van producten van BG. Uiteindelijk blijft wel mijn stelling, voorkomen is beter dan genezen. En dan kom je toch terecht in een discussie hoe voorkom je nu die inwendige vervuiling.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:32  ·  #21
Quote door EnnoE34

Quote door Dr.Dream

Zeker, ik durf dat.
Daar zijn ze toch ook voor.
En in het topic over de GS Powerflush wordt het zelfs aangeraden door Mr.Slot.
Zeker om de fijne kanalen van de turbo open te houden een must :love: :love:

Professor Slot ;) GS Powerflush mag dan misschien een pioneer zijn in NL vwb het flushen, echter dicht ik hem niet het alleenrecht toe om te stellen dat dit soort middelen effectief en veilig zijn. Sterker nog ik persoonlijk trek zijn adviezen / gebruikte producten in twijfel.
Uiteindelijk blijft wel mijn stelling, voorkomen is beter dan genezen. En dan kom je toch terecht in een discussie hoe voorkom je nu die inwendige vervuiling.

Met een blikje BG Cola dus ... :love:
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:34  ·  #22
Quote door Dr.Dream

Met een blikje BG Cola dus ... :love:



Ooit in Tjechie geweest, daar was de mix (BG) Cola en rode wijn een populaire drank om te nuttigen.

Misschien het proberen waard @Dr. Dream?
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:38  ·  #23
Quote door EnnoE34

Quote door Dr.Dream

Met een blikje BG Cola dus ... :love:

Ooit in Tjechie geweest, daar was de mix (BG) Cola en rode wijn een populaire drank om te nuttigen.
Misschien het proberen waard @Dr. Dream?

Ik drink geen wijn, alleen maar 'Bitburger' en andere Duitse bieren :love: :love:
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:42  ·  #24
Quote door Dr.Dream


Ik drink geen wijn, alleen maar 'Bitburger' en andere Duitse bieren :love: :love:


Gezien het 'reinheitsgebot' de beste manier om inwendige vervuiling te vookomen :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:49  ·  #25
:) Daar kan ik me helemaal in vinden.

Lekker Duits biertje is helemaal niets mis mee.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 06.02.2013 - 16:23  ·  #26
Quote door EnnoE34

:) Daar kan ik me helemaal in vinden.
Lekker Duits biertje is helemaal niets mis mee.

:love: :love:
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 06.02.2013 - 18:06  ·  #27


Als voorbeeld, waar praten we over.

Het donkere stukje olie is de olie welke 30-40Km in de auto zit. Het lichte stukje is dezelfde olie, maar dan uit de fles.

Voor mijn gevoel is het na deze oliewissel al een stukje beter dan de vorige 2 oliewissels. Dus hoop doet leven zullen we maar zeggen. Maar het geeft wel aan hoe vies deze motor eigenlijk van binnen is.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 29.04.2013 - 13:22  ·  #28
De vervuiling van de motor blijft toch een aandachtspunt. Echter door de vervanging van de carterventilatie, het oplossen van een toch wel serieus vacuum lek hoop ik dat de grootste problemen met inwendige vervuiling of het proces daarvan voorlopig verleden tijd zijn.

Blijft verder wel een grote vraag waar de inwendige vervuiling door veroorzaakt is in het verleden. In een ander draadje heb ik een stelling geponeerd dat zwavelvrije brandstof er de veroorzaker van is dat inwendige vervuiling minder kans krijgt. Tot 2009 was de meeste brandstof hier in Europa gewoon nog zwavelhoudernd.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 27.05.2013 - 19:04  ·  #29
verstopte carterventilatie veroorzaakt bij benzine Volvo's (en Saabs) sludgevorming van de olie die op zijn beurt weer zorgt voor slechte smering van bv krukaslagers en daarna motorschade.

de aanwezigheid van vocht in het carter zonder werkende carterventilatie zorgt voor sludgevorming bij koude en korte ritten. Voor dit proces is nog een andere ingerdient nodig nl Zwaveloxides of Stikstofoxides (NOx).

De zwavel in de brandstof is inderdaad met de jaren langzamerhand verdwenen in Europa en alleen de NOx component is nog steeds rijkelijk aanwezig in de huidige motoren die dit produceren tijdens de verbranding, hoewel de modernere motore vanwege de emissie eisen al weer minder NOx produceren. De NOx wordt tijdens de expansieslag van de motor het carter ingeblazen en hecht zich bij koudere motor ook aan de olie op de cilinderwand en komt zo ook het carter in. De NOx reageert met vocht in het carter en valt daarna de olie aan, die dan verzuurd en tot sludge vormt samen met losse metaaldeeltjes.

samengevat dus de zaken die sludgevorming vergroten:
-slecht afgestelde of getunede motor met hoge NOx vorming
-slechtwerkende carterventilatie
-korte ritjes
-weinig olie verversen

voor de NOx vorming in de motor is een arm mengsel noodzakelijk met een overmaat aan lucht van een paar procent. Helaas is dit een afstelling waar veel motoren zich ongeveer op bevinden, om niet nodeloos te veel te verbruiken. Zijn de verbrandingstemperaturen dan ook nog hoog, vormt er zich veel NOx. Rond de 7% overmaat aan lucht is het NOx probleem het hoogst.

opgevoerde diesel en benzine motoren, waarvan de inspuitmomenten/ontstekingstijdstippen zijn vervroegd en die dus een warmere verbranding hebben met meer NOx uitstoot moeten dan ook veel sneller hun olie ververst hebben.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 01.07.2013 - 11:28  ·  #30
Maakt het ook nog uit welke W waarden gebruikt worden. Ik kan me voorstellen dat een 0W30 anders werkt dan een 5W30 of 10W40. De olie moet in het begin, koude start, een andere smerende werking hebben. Als dat niet overeenkomt met de staat van de motor (km's) dan verbrandt er toch het een en ander. Lijkt me.

En nog niet gesproken over Minerale-, halfsynthetische-, en volsynthetische motorolie. Ook hier verwacht ik dat een niet juist gebruik van een soort tot vervuiling kan leiden.

Verder heb ik meer verstand van olijfolie!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0