inwendige vervuiling motor

black sludge / verkorting service interval

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 02.07.2013 - 11:23  ·  #31
Belangrijkste bij de moderne Volvo's is een Olie die voldoet aan de voorgeschreven olie door Volvo.

Iets anders om op te letten is een olie die SAPS "technologie" heeft. Dit zorgt er voor dat roetdeeltjes zwevend worden gehouden i.p.v. dat de roetdeeltjes neerslaan in de motor.

OLiedikte, In de winter heb ik liever een iets dunnere olie, in de zomer een iets dikkere olie. En dan het liefst een volsyntheet of HC-syntheet.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 02.07.2013 - 22:11  ·  #32
Ik heb nu gewoon castrol 0W30 in gedaan en moet wel zeggen dat motor van mijn auto loopt soepeler dan voorheen met een 5W30 van avia.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 02.07.2013 - 22:14  ·  #33
Goede olie maakt echt veel uit bij Volvo's Niko! :D Dus dit lijkt dik in orde nu bij jou. Ook gooie ik de olie er vaak eerder af dan de interval dat wil. Ik ben gewoon zuinig op dit blokkie. ;)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: inwendige vervuiling motor

 · 
Posted: 10.09.2013 - 18:25  ·  #34
Inmiddels ben ik al weer toe aan de volgende oliewissel. De olie is na 10000 km duidelijk minder zwart / vies dan de vorige keer. Het olieverbruik blijft toch redelijk stevig, maar misschien is het gewoon iets wat je moet accepteren bij een auto op LPG met dik 300.000 km op de teller. De classic 70 waar ik tot 2008 mee heb gereden had een olieverbruik van 1 op 7000-8000 km. Deze zit in de buurt van de 1 op 5000 km. Een ritje autobaan doet wonderen ;) meer olieverbruik.

Ik geloof wel dat de carterventilatie vervangen veel gedaan heeft. Dus mijn probleem met inwendige vervuiling lijkt grotendeels verdwenen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0