irritant geluid rechts achter

langsstang

 
 
 
 
 
W.Bottema
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Putten
Berichten: 28
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

irritant geluid rechts achter

 · 
Posted: 08.05.2023 - 17:50  ·  #1
Al een paar maanden was ik op zoek naar een irritant geluid (licht schurend) wat zich af en toe voordeed en vanaf links achter kwam. Omdat ik i.v.m. de inbouw van een standkachel de tank er onderuit heb gehad dacht ik in eerste instantie dat het daar iets mee te maken zou hebben, dus de bevestiging van met name de 'warmteschilden' gecontroleerd en of daar door trilling niet iets fout zou kunnen zitten. Niets vast kunnen stellen. Het frappante vond ik dat het geluid op b.v. een klinkerweg veel minder erg was dan op een mooie vlakke asfalt weg. Twee weken terug een lange rit naar Tsjechië gemaakt en zeker de helft van de tijd weer dat geluid waarbij ik soms de gedachte kreeg vanaf rechts ook wat te horen.
Afgelopen zaterdag maar weer eens onder die auto (V70-MY 2009), ik heb een schaarbrug dus de auto met de achterwielen op de brug en een stukje omhoog. Omdat ik de schokbreker uit wilde sluiten de bevestigingsbout even losgehaald en mijn vrouw achter de auto de auto wat laten jo-jo-en. Je hoort wel wat maar waar komt dat vandaan?
Uiteindelijk gevonden: aan wat ze in Vida de langsstang (de arm waar je wiel aan vast zit) noemen zit aan het voorste bevestigingspunt een rubberen bus, daar zit ook een klein bevestigingsbeugeltje voor de remleiding aan en deze kwam net tegen de kokerbalk en veroorzaakt het geluid.
Opluchting uiteindelijk dus toch gevonden, maar nu? De rubberen bus moet dus aan beide kanten vervangen worden. Nu heb ik een goede maand geleden van een forumlid Vida over genomen maar erg handig ben ik er nog niet mee (ik mis iets van een handleiding, maar dat kan ook onkunde van mij zijn) . Heb gezocht naar het onderdeel nummer maar voor zover ik het kan zien worden er meerdere mogelijkheden opgegeven. Iemand hier meer ervaring mee?
Op het forum gezocht en vastgesteld dat om die bus te vervangen er speciaal gereedschap nodig is. Via google niet eenvoudig te vinden en wat ik heb gevonden is nogal prijzig, tegen de €300,- en in het buitenland.
Dus bij deze de vraag is er een forumlid die dit gereedschap heeft en mogelijk beschikbaar wil stellen? (in woon in Putten) Alternatief is de hele draagarm demonteren en onder een pers of i.d. de rubber bus monteren. Dat wordt toch wel erg omslachtig.
Graag jullie advies.
Hartelijke groet Wouter.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: irritant geluid rechts achter

 · 
Posted: 09.05.2023 - 11:08  ·  #2
Versleten achterasrubbers bij de P3 volvo (v70nn) is een veelvoorkomend probleem, het metaal roest waardoor het loskomt van het rubber waar het in gegoten is, waardoor er speling op komt. Er is een topic op dit forum 'gereedschap te leen' oid waar men gereedschap aan elkaar uitleent, en ik meen dat zo'n set voor de achterasrubbers daar ook wel eens ter sprake is gekomen. Probeer het eens in dat topic zou ik zeggen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0